Målestreker BB60

Hver gang jeg brygger på BB60 får jeg feil mengde vørter til gjæring?

Iflg. BB60 målestreker på innsiden av bryggeriet hadde jeg 60L til kok og ca. 53L etter nedkjøling. Det ble ca. 2-3L liter grums i bunnen som jeg lot bli igjen, ergo 50 liter vørter på kar.

Hvordan kan det da ha seg at målestrekene på gjæringsbøttene sier jeg endte opp med 42L?
http://www.bryggselv.no/products/gjringsbtte-30l-m-lokk-og-kran

Hva er feil, bøttene eller BB60?
 
Ser jeg har samme problem.
25 liter i det ene karet og 18-21 liter i det siste,da er det sikkert et par liter trub inkludert å.
Jeg har ikke målt men kommer til å gjøre det.
Har jeg nok vørter før kok topper jeg den opp til kanten for å få mest mulig etter kok.
 
Ser jeg har samme problem.
25 liter i det ene karet og 18-21 liter i det siste,da er det sikkert et par liter trub inkludert å.
Jeg har ikke målt men kommer til å gjøre det.
Har jeg nok vørter før kok topper jeg den opp til kanten for å få mest mulig etter kok.

Okay, godt å høre. Da kan vi konkludere med at litermålene på BB60 viser ca. 8L mer enn faktiske volum :(
 
Ja, det er dèt som ante meg. Noe viser feil, enten dunkene eller BB60'n.
Så, jeg har aldri målt, men har alltid planlagt med litt feilmåling på en og annen dunk/koker'n. Men ikke så mye med 8lt.
Har aldri tatt mål av høyde eller diameter.
Nå har jeg tatt høyden.. :
Opp til max-merket (antatt 60lt etter strektene): *** 43 cm ***
Opp til randen/kanten, så det renner over: *** 48 cm ***

Så, utifra Rulu som sier 1.26lt/cm gir det deg 54.18lt på maxmerket. Da er det "6" liters differanse.
Men du får 60 lt dersom du fyller helt opp til randen - 48cm*1,26lt/cm = 60.48lt.

Har vi blitt lurt ? ;-)

Da er det ikke så mye humle og andre godsaker som får god plass...
Jeg tror jeg går for max-merket, og sier at jeg "blir lurt" for 6liter" hver gang jeg brygger!
Men takk til alle som har bidratt til målinger, for jeg har vel egentlig tenkt at jeg skulle gjøre dette før eller siden...
Men det har blitt "med tida..."
 
1,26 liter per cm på BB60
Hvilket vil si at det er 54 liter når du har fylt opp til maksmerket, mens det skulle vært 60. 6 liter feil, altså, hvilket stemmer ganske godt med hva jeg har trodd. Jeg greier å koke 58 liter i denne kjelen, men da må jeg passe på som en smed for at det ikke skal koke over i et ubevoktet øyeblikk. Det er temmelig irriterende, men det går jo.

Det en i alle fall må passe seg for, er å stole på strekene når en mesker. Si du har 10 kg malt, og skal ha 30 liter meskevann. Fyller du opp til 30-litersstreken, har du bare snaue 28 liter (og så må du trekke fra litt for silbunnen, også). Det blir fort tull i regnskapet, da - og du sitter igjen med mindre vørter enn du hadde beregnet. Eller du ender opp med å bråvarme mer vann i det du innser at det blir for lite i bøtta. (Jeg har lært nå:(.)

Det har slått meg at det selges mye som har temmelig tvilsom kvalitet, til hjemmebryggere. BB60 er et godt eksempel. Feil måleskala, og en silbunn med for korte bein. Det er egentlig helt utrolig at det går an å lage - og selge - noe som har slike åpenbare feil. Hva slags kvalitetssikring ligger bak dette? (Absolutt ingen, det må være ganske innlysende.) Og vi finner oss snilt i det. Kaanskje fordi vi møter hyggelige folk i butikken, og tross alt er kjempelykkelige for at butikkene finnes?

edit: wishmaster kom meg visst i forkjøpet:p
 
Finn Berger: Tja, jeg kjøpte'n på nett fordi det var grei pakkepris til å starte fra olbrygging.no v.s. om jeg skulle dratt ned til strømmen å hente en derifra. Det er vel Anergi som er produsenten, vel ? forhandlerne vet jo kanskje ikke bedre enn at det er en standardisert tradisjonell koker?
Jeg har vel egentlig å ta opp:
mendgemålingen - litersmerkene
temperatur - temp.føleren er helt nederst. hva skjer øverst ? Jeg bør vel egentlig ordne meg en pumpe...
Eller bør jeg oppgradere til en brewmeister?
 
Det er vel sånn at når du har brukt den en stund, så er den blitt det utstyret du kjenner. Så kan du mekke litt på den, og få det til å fungere bedre, og så går det jo greit. Så jeg ser ikke for meg at jeg kommer til å bytte den ut. Det er jo en økonomisk sak, også. Det er bare irriterende at enkle ting ikke er i orden. (Temperaturmålinga er jo i og for seg nyttig nok, når du bare har holdt på en stund så kan du jo få noe ut av de tallene der nede:).)
 
Jo, vi har bemerket det overfor fabrikken. Vi ba om litermerking, men ikke at den skulle være så unøyaktig som det den er.
Det jeg kan si er at BB60 er akkurat 62 liter helt breddfull. Jeg håper det blir riktigere nå i neste versjon.
 
Tilbake
Topp