Hurtigbrygging av lager

Jeg skal la den passere :)

Min forrige lager var med WLP820, jeg startet den på 10 grader (WL sier 11-14) og lot den stå i 6 dager før jeg målte SG. Da var den allerede godt over 50% så jeg lot den stige til 18 grader i løpet av 36 timer der den stod i nye 5 dager før jeg konstanterte at den var utgjæret (har ikke FG for hånden akkurat nå). Jeg lot den da synke til 1 grad i løpet av 48 timer og lot den stå der et døgn før flasking.

Alt med proben tapet til bøtten, men under cold crash fjernet jeg isolasjonen slik at det ikke skulle bli alt for kaldt oppi der.
 
Jeg har sensoren på hele tiden og måler ut fra den. Rett og slett fordi det er den (tilnærmet) faktiske temperaturen i vørteren jeg er mest interessert i, ikke romtemperaturen.

På mitt siste brygg målte jeg ikke SG underveis heller. Jeg brukte wlp830 of startet på 9 grader. Etter fire-fem dager, da jeg så at stormgjæringen begynte å roe seg, lot jeg den stige naturlig til først 12 og deretter 14 grader. Deretter skrudde jeg av kjølingen og lot den stige fritt. Med ca 20 grader i rommet tok det veldig lang tid fra 16 til 20. Deretter gradvis nedkjøling til 0 i løpet av et par dager, gelatin og flasking på dag 14.
 
Jeg har nettopp fått meg kjøleskap med STC 1000 og har lyst til å prøve dette, men når dere sier at dere lar den stige naturlig til neste temperatur, stiller dere STC til det neste steget og kobler ut evt varmebelte eller liknende slik at det er gjæren som varmer opp, og må evt gjæringskammeret stå åpent da for å unngå at det tar for lang tid?

Veldig spent på lagerbrygging, og veldig glad for at det ser ut til å kunne være snakk om uker, ikke måneder, før man kan smake på sluttresultatet, selv om litt litt lagering sikkert er bra i de fleste tilfeller. Eller har dere opplevd at ølet faktisk ble optimalt ila en måned?
 
Riktig oppfattet ang. naturlig stigning. Det er faktisk ikke ofte jeg trenger å bruke varmebeltet. Gjæren og naturlig utjevning med temperaturen i omgivelsene tar seg av stigningen.

Om du har lokket åpent eller ei kan du prøve deg litt frem med. Selv har jeg erfart (naturlig nok) at temperaturen stiger ganske raskt fra lavere temperaturer, men fra 14 og oppover mot romtemperatur tar mye lenger tid, selv med åpent lokk/dør.

De to pilsnerne jeg har brygget på denne måten var gode fra første stund, men ble enda bedre etter en måned på kjøla.
 
Bruker varmebelte (koblet til STC) i kjøleskap (som kjører normalt), og setter bare tempen på neste steg. Ser ingen grunn til å koble ut beltet.
 
Bruker varmebelte (koblet til STC) i kjøleskap (som kjører normalt), og setter bare tempen på neste steg. Ser ingen grunn til å koble ut beltet.
Som kjører normalt, betyr det at det er fast instillt på egen termostat og ikke koblet mot stc? Gjør det samme selv, bare ikke i skap men et rom som er kaldere en gjæringstemp.
 
Som kjører normalt, betyr det at det er fast instillt på egen termostat og ikke koblet mot stc? Gjør det samme selv, bare ikke i skap men et rom som er kaldere en gjæringstemp.

Ja, stemmer. Kun varmekabel koblet til "varme"stikket. Brukte STC på kjøleskap også, og det fungerte forsåvidt greit, men da kan man ikke lagre annen øl samtidig.
 
Noen som har forslag til et profiloppsett som funker for å kunne la stå i 2-3 uker? Jeg har lyst til å sette en pils før jeg reiser på ferie og kommer til å være borte opptil 3 uker. Ideelt skulle jeg hatt et oppsett som er ferdig på ca 2 uker men kan stå litt lengre :)
 
Noen som har forslag til et profiloppsett som funker for å kunne la stå i 2-3 uker? Jeg har lyst til å sette en pils før jeg reiser på ferie og kommer til å være borte opptil 3 uker. Ideelt skulle jeg hatt et oppsett som er ferdig på ca 2 uker men kan stå litt lengre :)
Flere eksperimenterer med kortere gjæringstid på lagere, og en tommelfingerregel som jeg ofte hører og selv praktiserer er 10 dager - høyere enn 10 grader. Dette forutsetter selvfølgelig et vanlig gjæringsforløp med synlig gjæringsaktivitet etter 36-48 timer. Deretter er det, som forsåvidt kategorien "lager" tilsier, lagring som gjelder på lav temperatur, helst 0-4 grader.

Dersom du kan programere, ville jeg valgt noe sånn som:
  • 5-6 dager på nedre grense av anbefalt temp fra produsent, normalt rundt 10 grader
  • 2 dager på 12 grader
  • 2 dager på 14-15 grader
Deretter rett ned tid lav temp, eller eventuelt en gradvis nedkjøling over noen dager.
 
Jeg har brukt hurtigmetoden på de to eneste lagerne jeg har brygget så langt, begge med WLP833. Begge øl er gode, men har både i smak og aroma noter av det jeg best kan beskrive som gummistrikk. Det ødelegger ikke ølet, men er en uønsket komponent.

Er dette noe WLP833 eventuelt er kjent for, eller kan jeg regne med at dette er en usmak fra gjæringsprosessen?

De ble brygget i mars/april, og det er jo lov å håpe på at usmaken dempes etter hvert.
 
Sist redigert:
Jeg har brukt hurtigmetoden på de to eneste lagerne jeg har brygget så langt, begge med WLP833. Begge øl er gode, men har både i smak og aroma noter av det jeg best kan beskrive som gummistrikk. Det ødelegger ikke ølet, men er en uønsket komponent.

Er dette noe WLP833 eventuelt er kjent for, eller kan jeg regne med at dette er en usmak fra gjæringsprosessen?

De ble brygget i mars/april, og det er jo lov å håpe på at usmaken dempes etter hvert.

WLP833 er en av favorittene mine. Dette høres ut som svovel. Oppstår ved bruk av stresset/svak/ for lite gjær eller ved ufullstendig gjæringsforløp.
 
Hvis du Opplever problemer med det som kalles hurtigmetoden, så er det nok ikke metoden det er noe feil med.
Men den er ikke så tilgivende som standardmetoden hvis ikke du har god kontroll på gjær og gjæring.
 
Hvis du Opplever problemer med det som kalles hurtigmetoden, så er det nok ikke metoden det er noe feil med.
Men den er ikke så tilgivende som standardmetoden hvis ikke du har god kontroll på gjær og gjæring.
Har ingen problemer med hurtigmetoden, men er interessert i å sjekke ut andre metoder for å lage noe som er så godt som mulig, ikke bare godt nok. Forøvrig har min standardmetode gått ut på gjæring på 10 grader og økning til 18 for diacetyl rest. Har en helles til gjæring nå som ble pitchet på 6 og aldri har vært over 8. Gjæret ut helt fint og smaker riktig hittil. Aktiv gjæring på vei ned mot kalde temperaturer kan ha en verdi.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Tilbake
Topp