Problemer med knapper og temp på nye Speidel

Daniel: Har du opplevd det med koketimren flere ganger?
Kjørte en "testbrygging" med bare vann for å se etter feil, da funket det fint, men når jeg kjører første brygging på den nå, startet timren for kok å gå på ca 90 grader. Var ikke ute til speidelen akkurat når den startet.
 
Det har blitt veldig lite brygging i det siste, men på forrige brygg oppførte Speidelen seg som den skal. Får håpe den fortsetter med det :)
 
Jeg får prøve et testbrygg med bare vann til helga og se om det samme skjer da. Uansett veldig behagelig å brygge med speidel fremfor biab.
Krabbekjelen blir uansett ikke kasetet, fin å ha til man skal brygge noe med høy OG.
 
Brygget en Brown Ale i går. Når Speidelen skulle koke opp oppdaget jeg at gradene viste 90,5 grader og tiden viste 6.40 min ut i koketida. Problemet løste seg ved å avbryte programmet, trekke ut kontakten og sette opp nytt program uten mesk. Dette er femte brygget mitt og jeg har ikke opplevd dette før.
 
Etter at forrige brygg var problemfritt, fikk jeg i går igjen problemer med at timeren for kok starta for tidlig (91 grader). Avbrøt programmet og kjørte manuell kok, så det løste seg greit, men det er fryktelig irriterende.
 
Har lest litt på et eller annet forum om dette, det kan visstnok skyldes at det går 2 minutter uten at temperaturen endrer seg da starter klokka, og at dette blir fikset på en softareoppdatering som kommer etterhvert. Har også meldt i fra til Bakke Brygg (der jeg kjøpte min) om dette slik at de kan ta det med importøren/produsenten.
 
Fikk levert en Speidel 50L fra bryggselv Kristiansand for et par måneder siden og under første brygg klikket temperatursensoren og viste 999 grader under kok. Rikslet litt i ledningene og det funket. Håper ikke den føkker seg noe mer. Gir i så fall et vink her...
 
Jeg låner denne tråden litt, da problemet mitt ser ut til å falle litt inn under samme kategori.

Jeg lurer på om termostaten/temperaturkontrollen på min speidel 20l kan være defekt. Jeg når kokepunktet ved 100 grader, men temperaturen viser 101 grader. Det virker ikke som om varmeelementet slår seg av når temperaturen blir for høy. Når jeg går inn og justerer temperaturen til eks. 95 grader så vil fremdeles ikke varmeelementet slås av. Den surrer og går på 101 grader med varmen på hele tiden. Noen som har erfart det samme?

Har forresten nyeste versjon av Speidel. Uklart hvilken firmware den har..
 
Sist redigert:
Hvis du har siste versjon at firmware skal det stå v.1.0.19 marts 24 2015. Tidligere versjoner av dette kan ha problemer med at den starter og koke for tidlig, ikke lest om noen som har ditt problem pga den.
 
Jeg var og fikk flashet firmware på min speidel 10L i går, men den klarer fortsatt ikke å koke uten lokk. temp stopper på 97 grader, det koker hvis jeg har lokk på eller dekker mer en halve kjelen med et lokk, men den viser ikke mer enn 97grader.
 
Hvordan ser man det?
Står i displayet rett etter oppstart. :)

Jeg brygga på min Speidel 20L for første gang i helga, og det gjorde jeg ute på terrassen. Jeg har original varmekappe, men når det kokte, så viste temperaturen 96.5-97 grader.. Er dette normalt, eller har jeg problemer? Har forøvrig siste versjon av FW. Det kokte forsåvidt, og timeren begynte ikke å telle før jeg så at det faktisk kokte, men stussa på at temp viste 97 gr da det kokte.
 
Står i displayet rett etter oppstart. :)

Jeg brygga på min Speidel 20L for første gang i helga, og det gjorde jeg ute på terrassen. Jeg har original varmekappe, men når det kokte, så viste temperaturen 96.5-97 grader.. Er dette normalt, eller har jeg problemer? Har forøvrig siste versjon av FW. Det kokte forsåvidt, og timeren begynte ikke å telle før jeg så at det faktisk kokte, men stussa på at temp viste 97 gr da det kokte.

Takk. Ser jeg har versjon 1.0.19 april 8 2015, så da er jeg vel på den sikre siden.
 
Jeg fikk oppgradert min for en uke siden og testet med vann for 2-3 dager siden. Fortsatt så stopper den på 97c.
Ble gjort oppmerksom på dette av Bryggselv, og at det skyldes feil på kalribering av termostat. Nå må min mest sannsynlig sendes til Tyskland.
 
Jeg fikk oppgradert min for en uke siden og testet med vann for 2-3 dager siden. Fortsatt så stopper den på 97c.
Ble gjort oppmerksom på dette av Bryggselv, og at det skyldes feil på kalribering av termostat. Nå må min mest sannsynlig sendes til Tyskland.

Samme som min speidel 10, må sendes til Tyskland for kalibrering.
 
Ah, shit. Da gjelder det min også. Så kjedelig. Betyr det at jeg har meska 2-3 gr for høyt på den ene batchen jeg har på speidelen da.. :(

Får vel ringe BS etterpå.
 
Her må det vel være noe svikt i kvalitets kontroll før varene blir sendt ut siden det er så utbredt.

Men rart de ikke tilbakekaller alle nye apeideler som ligger på lager rundt omkring og tatt en ny oppgradering av software og kalibrering av temp..

Så slipper de problemer på speideler som ligger på lager og som har kjent feil blir sendt til kundene. I tillegg vil jo kundene i verste fall meske på feil temp og ødelegge brygget sitt..

Håpe de får fikset og luket ut resten av småfeilene før de sender ut flere speideler.

Easybrew
 
Helt enig.. Jeg spurte spesifikt om dette da jeg hentet min Speidel for en uke siden på Sofiemyr, og, hvis jeg husker riktig, så sa de at de hadde bare nye på lageret, og at Speidel hadde garantert at disse var feilfrie. Nu vel..
 
Tilbake
Topp