Nøgne Ø porter i BB30

Yerko

 
Har akkurat vært å hentet en pakke med Nøgne Ø poeter hos bryggselv. Jeg hadde lest i forkant på nett at denne veide ca. 7.2 kg og tenkte greit nok det går bra har brygget med 7.5 kg før. Men når jeg kommer hjem står det i pakken at posen innholder 8.2 kg jeg tenker ohh shit. Kommer jeg til å få plass til alt det her ? Så tar jeg vekta og veier 7.9kg. Det er mye for BB30 noen som har prøvd å brygge med så mye malt oppi?

Jeg kommer nok til å prøve, om det er for mye så får jeg vel ikke ha med alt. Synes det er bare litt synd. Å ikke ha med alt :p
 
Jeg brygget med 8.1 Kg sist på min BB30. Ha litt ris i bunnen på meskekaret og ikke rør for mye langt nedi så går det bra
 
Kan du ikke sette ett(-par) kilo i en kasserolle på komfyren? Om du mesker her eller der spiller vel liten rolle?
 
Det gikk bra med 7.9 kg, ble litt vanskelig med sirkulering, men det gikk veldig bra :) bare helte de siste 400g sakte
 
Jeg skal til med lignende maltmengde på juleølen. Hvor mye vann hadde du oppi før maltet? Regner med 7,5kg malt tar ganske mye plass.
 
Enkleste er jo bare å bruke mindre malt og erstatte noe av basismaltet med LME eller DME. Blir uansett små mengder relativt til totalen.
 
Jeg skal til med lignende maltmengde på juleølen. Hvor mye vann hadde du oppi før maltet? Regner med 7,5kg malt tar ganske mye plass.

Tror jeg hadde 22-23 liter ble jævlig fult. Vanligvis når jeg har i 7.5 kg malt bruker jeg 22l vann og 14-15 skyllevann
 
Enkleste er jo bare å bruke mindre malt og erstatte noe av basismaltet med LME eller DME. Blir uansett små mengder relativt til totalen.

Ikke så enkelt når du kjøper et det, som sier at den har 7.3 kg, så kommer dunhkem og settet veier 8.1kg, men ja DME funker
 
Nå har jeg ikke oppskrifta framfor meg, men her er vel noe mørk spesialmalt?
Denne kan (visstnok?) med fordel kaldtrekkes i et døgn og væsken tilsettes etter kok.
...åja - du har ett ferdig sett - blir værre da. Du får gi oss rapport om hvordan det gikk.
Lykke til ;)
 
Med meg gikk det bra, ølet har stått i kjellern siden april, men ble 6.5% istedenfor 7% FG 1020. Husker ikke oppskriften
 
Tilbake
Topp