1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Nøgne Ø porter i BB30

En tråd i 'Beer Brew' startet av Yerko, 22 Apr 2015.

1. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Har akkurat vært å hentet en pakke med Nøgne Ø poeter hos bryggselv. Jeg hadde lest i forkant på nett at denne veide ca. 7.2 kg og tenkte greit nok det går bra har brygget med 7.5 kg før. Men når jeg kommer hjem står det i pakken at posen innholder 8.2 kg jeg tenker ohh shit. Kommer jeg til å få plass til alt det her ? Så tar jeg vekta og veier 7.9kg. Det er mye for BB30 noen som har prøvd å brygge med så mye malt oppi?

Jeg kommer nok til å prøve, om det er for mye så får jeg vel ikke ha med alt. Synes det er bare litt synd. Å ikke ha med alt :p

2. agedahl

agedahl
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg brygget med 8.1 Kg sist på min BB30. Ha litt ris i bunnen på meskekaret og ikke rør for mye langt nedi så går det bra

Yerko liker dette.
  3. glenn pederz

glenn pederz
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Vi hadde 7.8kg - syns det var max. Hadde ikke fått mer i maltrøret uten at det sølt over.

4. Thognes

Thognes
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Brygger ofte med 8,1 kg, og da er det fult. Godt bra til nå.

Yerko liker dette.
  5. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kan du ikke sette ett(-par) kilo i en kasserolle på komfyren? Om du mesker her eller der spiller vel liten rolle?

6. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Sier noe der. Men nei skal bare prøve er det fult så er det fult, blir porter allikevel :p

7. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det gikk bra med 7.9 kg, ble litt vanskelig med sirkulering, men det gikk veldig bra :) bare helte de siste 400g sakte

8. gle1

gle1
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Jeg skal til med lignende maltmengde på juleølen. Hvor mye vann hadde du oppi før maltet? Regner med 7,5kg malt tar ganske mye plass.

9. bobkaare

bobkaare
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Enkleste er jo bare å bruke mindre malt og erstatte noe av basismaltet med LME eller DME. Blir uansett små mengder relativt til totalen.

10. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Tror jeg hadde 22-23 liter ble jævlig fult. Vanligvis når jeg har i 7.5 kg malt bruker jeg 22l vann og 14-15 skyllevann

gle1 liker dette.
  11. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Ikke så enkelt når du kjøper et det, som sier at den har 7.3 kg, så kommer dunhkem og settet veier 8.1kg, men ja DME funker

12. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Nå har jeg ikke oppskrifta framfor meg, men her er vel noe mørk spesialmalt?
    Denne kan (visstnok?) med fordel kaldtrekkes i et døgn og væsken tilsettes etter kok.
    ...åja - du har ett ferdig sett - blir værre da. Du får gi oss rapport om hvordan det gikk.
    Lykke til ;)

gle1 liker dette.
  13. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Med meg gikk det bra, ølet har stått i kjellern siden april, men ble 6.5% istedenfor 7% FG 1020. Husker ikke oppskriften

14. Frode:D

Frode:D
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Man kan jo dele maltmengen i to og dobbeltmeske. Jeg gjorde det.

15. Sturlis

Sturlis
    Expand Collapse
    Registrert bruker

om de ikkje går kan du no meske det i 2 omgongar.

16. lowland

lowland
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Hvor mange Poeter gikk det på 7,9 kilo?
    Kan være greit å vite for de som knuser selv

Håvard Skjevling liker dette.

Del denne siden