Klarning av øl

Hei

Vanligvis når jeg brygger har 3 tre stk protafloc "piller" i kokekaret 15 minutter før slutt (på ca 55 liter). Og jeg pleier vanligvis å få krystallklart øl.
Forige helg brygget jeg juleøl, og i farten glemte jeg å ha dette med. Ellers fulgte jeg vanlig prosedyre.
Vil ølet klarne fordi om jeg glemte dette, eller finnes det en enkel måte å klarne det uten risiko for infeksjon?
Jeg pleier å coldcrashe noen dager etter endt gjæring før jeg tapper på fat og kunstig karbonerer.
 
Jeg setter høye krav til bryggene mine, og estetikken er viktig for meg, og det er for meg klart øl. De som riktignok av typeriktighet skal være klar. Noen skal jo ikke være det...
 
Sist redigert:
Ja. Er ikke lett å få bilde av det. Vet ikke om du setter høyere krav til hva du mener er krystall klart eller ikke, men det spiller ingen rolle. Jeg tror det er håp for brygget ditt.

I været fall trenger det litt ekstra lagring.
 
Ja. Er ikke lett å få bilde av det. Vet ikke om du setter høyere krav til hva du mener er krystall klart eller ikke, men det spiller ingen rolle. Jeg tror det er håp for brygget ditt.

I været fall trenger det litt ekstra lagring.
Toppers, ja jeg regner med det blir bra. Bare greit å høre med andre og deres erfaring. Tenkte å la det stå til gjæring en god uke til og så CC en liten uke. Deretter blir det lagring til godt ut i desember...
 
Klarningsmiddel eller ikke... Pleier å bruke det, men glemte det på en dobbel IPA der jeg brukte avsindige mengder humle. Den er nå krystsllklar, etter en mnd lagring. Poenget mitt: min erfaring er at all øl klarner etter noen ukers lagring, og også da de smaker best.
 
De fleste av oss brygger ikke mere enn at det er nok med en protafloc, bruker bare en på 90 liter og koketid på 600 sek. +/- 1 sek. alltid klar vørt.
Jeg kan ikke linke til skriften for dette men du vil nok finne det hvis du gugler.
 
Et spørsmål av nysgjerrighet: Hvorfor bruke klarningsmiddel i et juleøl? Har vel ikke noe for seg å bruke klarningsmiddel i mørke øl? Eller?
 
Et spørsmål av nysgjerrighet: Hvorfor bruke klarningsmiddel i et juleøl? Har vel ikke noe for seg å bruke klarningsmiddel i mørke øl? Eller?
Juleøl kan variere veldig i farge, og mitt er kobber/redish brown i farge, og da synest jeg det ser veldig bra ut når det er krystallklart :) ellers er det ikke nødvendig.
Men jeg regner med det klarner over tid uansett...
 
Tilbake
Topp