Klarning av øl

Et annet aspekt (som jeg bare har middels empiri/data på - relativt subjektivt mao) er at jeg får mindre vondt i hodet av klart øl - gitt samme mengde inntak/alkoholprosent osv. Jeg kjører klarning i kok, Brewers Clarex og CC på alle øl - lyse og mørke :)
 
Klarningsmiddel eller ikke... Pleier å bruke det, men glemte det på en dobbel IPA der jeg brukte avsindige mengder humle. Den er nå krystsllklar, etter en mnd lagring. Poenget mitt: min erfaring er at all øl klarner etter noen ukers lagring, og også da de smaker best.
Et vesentlig poeng. De aller fleste øl klarner etter en tid uten ekstra klarningsmilder. Når det har fått stå en stund, gjerne kjølig noen uker, bedres smaken også betraktelig. Jeg har mange ganger opplevd at smaken er på topp når det dessverre bare er noen få liter igjen i fatet.
 
Brygga en ale tidlig i sommer. sto 3 uker på gjæringskar før flasking. Ved lagring og flaskekarbonering i 3-4 uker til var den like klar som butikkpils.

Dette var faktisk et ultrabillig ølsett fra europris Pilsner Danois eller noe 6,5%. Ble ikke så værst.
 
Jeg har nå hatt en overgjæret øl stående i 15 dager til gjæring. Dette er mitt første brygg, en Skjærgårdsøl fra Olbrygging. Tenkte i utgangpunktet å coldcrashe dette og tilsette gelatin, men vurderer å droppe det og bare stikke det om til nytt kar og tilsette sukker og tappe på flasker. Er det en dårlig ide?Tenkte jeg heller kunne prøve cc og gelatin neste brygg. Jeg lurer også litt på hva slags temperatur jeg bør velge til karbonering. Har sett folk karbonerer i alt fra 20-28 grader og forskjellige trinn etc. Men tenker å gjøre det litt enkelt første gang å heller justere prosessen litt etter hvert som jeg blir mer vant. Tips mottas med takk Har skumle planer om å stikke det over i kveld og la det stå til i morgen kveld før jeg tilsetter sukker og har det på flasker dersom ingen har en god grunn til å gjøre det annerledes. Jeg brukte protafloc forresten.
 
Har du mulighet til cc så kjør på før omstikk, men treng ikkje det for at ølet skal bli godt. kan tilsette sukker rett i flaska også evt. for enkelhets skyld. Er forsåvidt enkelt å stikke om med sukkerlake også. Eg bruker ikkje cc og heller ikkje omstikk blir klart etter ei stund likevel sjøl ved flaskekarbonering.

Men nå er eg ikkje så opptatt av klart øl.
 
JTenkte i utgangpunktet å coldcrashe dette og tilsette gelatin, men vurderer å droppe det og bare stikke det om til nytt kar og tilsette sukker og tappe på flasker. Er det en dårlig ide?

Neida, det er ikke en dårlig idé. Det kommer bare an på hva du vil.

  • Enkelt, raskest karbonering, ikke krystallklart øl: tapp rett på flasker, tilsett sukker og kork.
  • Litt mer styr, kanskje litt lenger karboneringstid på flaske, krystallklart øl: Kjøl ned øllet, bland ut oppløst gelatin i øllet, la det stå kaldt et døgn eller to før du flasker. Easy peasy.
Uansett blir det øl, og det vil smake mer eller mindre likt.

Hvis du kan og gidder vil jeg anbefale å CC'e og bruke gelatin.
Opplever selv at ølet modnes raskere, smaker renere og litt mer søtlig, noe som kan være en fordel om øllet er svært tørt (som mitt).
I tillegg er det jo sånn at ikke-bryggere vurderer øllet VELDIG mye mer positivt når det er klart.
 
Neida, det er ikke en dårlig idé. Det kommer bare an på hva du vil.

  • Enkelt, raskest karbonering, ikke krystallklart øl: tapp rett på flasker, tilsett sukker og kork.
  • Litt mer styr, kanskje litt lenger karboneringstid på flaske, krystallklart øl: Kjøl ned øllet, bland ut oppløst gelatin i øllet, la det stå kaldt et døgn eller to før du flasker. Easy peasy.
Uansett blir det øl, og det vil smake mer eller mindre likt.

Hvis du kan og gidder vil jeg anbefale å CC'e og bruke gelatin.
Opplever selv at ølet modnes raskere, smaker renere og litt mer søtlig, noe som kan være en fordel om øllet er svært tørt (som mitt).
I tillegg er det jo sånn at ikke-bryggere vurderer øllet VELDIG mye mer positivt når det er klart.

Det var egentlig akkurat det jeg håpet å få til svar! Så jeg tror jeg dropper cc og gelatin denne gangen og prøver det neste gang. Men da stikker jeg det om i et gjæringskar med krane og tilfører sukkerlake og tapper det på flasker. Har et par spm til i samme slengen.

Har det noe å si hvilken temp det er på når jeg flasker?

Kan jeg ta av lokket og måle FG og sette det på igjen å la det stå til i morgen uten at det byr på noen problemer eller er det fare for infeksjon? Tenker selvfølgelig å bruke desinfeksjon på utstyret jeg stikker opp i karet isåfall.
 
Temp ved flasking har ingen betydning, eller iallefall veldig liten betydning. Teoretisk vil ølet ta opp mer o2 ved lav temp enn høy, og det er jo ikke bra. På den annen side er det så lite at det er helt greit å la være å bry seg med det.

Åpne lokk er litt på samme måten. Jeg gjør det hele tiden.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Legger ved dette lykkeskuddet av en lucky jack pale ale, gjæret uten temperaturkontroll og brukt kunn protafloc, sikkert 3 uker etter flasking dette. Riktig nok gamle bilder, men likevel. Aner ærlig ikke hva som kunne for klarheten i denne da jeg var relativt fersk og brygget med biab på den tiden det ble satt :)
 

Vedlegg

  • received_10153120156250783.jpeg
    received_10153120156250783.jpeg
    23,2 KB · Sett: 97
Ble så jeg snudde på hælen og coldcrashet og kjørte på med gelatin alikevel :) Så veldig fint ut ølet, så gleder meg til å se sluttresultatet etter karbonering. Så da er mitt første brygg tappet på flasker! Arti :) Laget meg også gjæringsskap i går, så skal prøve meg på undergjæret i kveld!
 

Vedlegg

  • image.jpeg
    image.jpeg
    101 KB · Sett: 65
  • image.jpeg
    image.jpeg
    194,3 KB · Sett: 63
Et lite bevis på at tid er et godt virkemiddel. Dette er en wit jeg flasket til påske. Var fun og melkete, men nå etter en del måneder vil jeg si at den har blitt forholdsvis klar. Her er det ikke brukt noen form for klaringsmiddel.
 

Vedlegg

  • DSC_0391.JPG
    DSC_0391.JPG
    93 KB · Sett: 60
Protafloc (eller Whirlfloc, Irish Moss, SuperMoss o.l) har ingenting å gjøre med om ølet blir klart. Det har kun å gjøre med hvor mye proteinrester du vil ha med over i gjæringskaret. Ølet blir klart uansett når det får stå noen dager kjølig og rolig.
Hvis man absolutt må klare det ferdige ølet kan man bruke Isinglass eller lignende. Det er rett og slett fiskelim i væskeform som sørger for å klumpe gjærrestene i ølet og sende de til bunns.
Jeg har sluttet med alt sånt, synes jeg får vel så klar vørter til gjæring uten Enellerannenfloc, og ølet blir uansett klart.
Det eneste problemet jeg kan tenke på med klaring, er hvis du lager hefeweissen, wit og sånne ting og fyller de på fat. Da blir ølet FOR klart, selv uten noen form for klaring. Slikt øl skal være uklart, i ganske rikt monn. Pleier da å rugge litt på fatet før jeg tapper halvlitern.
 
Ble så jeg snudde på hælen og coldcrashet og kjørte på med gelatin alikevel :) Så veldig fint ut ølet, så gleder meg til å se sluttresultatet etter karbonering. Så da er mitt første brygg tappet på flasker! Arti :) Laget meg også gjæringsskap i går, så skal prøve meg på undergjæret i kveld!
Hehe - etter å ha sett dette bildet skal jeg mao IKKE kaste den gamle routeren jeg har liggende (skal bygge gjæringsskap en gang i fremtiden). Thanks :)
 
Tilbake
Topp