Et vesentlig poeng. De aller fleste øl klarner etter en tid uten ekstra klarningsmilder. Når det har fått stå en stund, gjerne kjølig noen uker, bedres smaken også betraktelig. Jeg har mange ganger opplevd at smaken er på topp når det dessverre bare er noen få liter igjen i fatet.Klarningsmiddel eller ikke... Pleier å bruke det, men glemte det på en dobbel IPA der jeg brukte avsindige mengder humle. Den er nå krystsllklar, etter en mnd lagring. Poenget mitt: min erfaring er at all øl klarner etter noen ukers lagring, og også da de smaker best.
JTenkte i utgangpunktet å coldcrashe dette og tilsette gelatin, men vurderer å droppe det og bare stikke det om til nytt kar og tilsette sukker og tappe på flasker. Er det en dårlig ide?
Neida, det er ikke en dårlig idé. Det kommer bare an på hva du vil.
Uansett blir det øl, og det vil smake mer eller mindre likt.
- Enkelt, raskest karbonering, ikke krystallklart øl: tapp rett på flasker, tilsett sukker og kork.
- Litt mer styr, kanskje litt lenger karboneringstid på flaske, krystallklart øl: Kjøl ned øllet, bland ut oppløst gelatin i øllet, la det stå kaldt et døgn eller to før du flasker. Easy peasy.
Hvis du kan og gidder vil jeg anbefale å CC'e og bruke gelatin.
Opplever selv at ølet modnes raskere, smaker renere og litt mer søtlig, noe som kan være en fordel om øllet er svært tørt (som mitt).
I tillegg er det jo sånn at ikke-bryggere vurderer øllet VELDIG mye mer positivt når det er klart.
Hehe - etter å ha sett dette bildet skal jeg mao IKKE kaste den gamle routeren jeg har liggende (skal bygge gjæringsskap en gang i fremtiden). ThanksBle så jeg snudde på hælen og coldcrashet og kjørte på med gelatin alikevel Så veldig fint ut ølet, så gleder meg til å se sluttresultatet etter karbonering. Så da er mitt første brygg tappet på flasker! Arti Laget meg også gjæringsskap i går, så skal prøve meg på undergjæret i kveld!