Hjelp til Nøgne Ø Blond oppskrift.

Hva med å først meske med f.eks 18 liter i 45min. Ta maltposen over i et gjæringskar hvor jeg har over f.eks 14 liter 75 grader vann og lar dette ligge 15min hvor jeg innimellom løfter meskeposen opp/ned i skyllevannet?
Dette skal koke i 90 min så da fordamper vel ca 6-7 liter? Da bør jeg sitte igjen med ca 25 liter. Men vet jo ikke hvordan dette blir i forhold til OG ?
 
Mål gravity når du har kokt noen minutter. Da kan du justere humle, koketid, evt spraymalt etc.
Forventet OG kan kanskje de som skyller slik du tenker å gjøre si noe om.
-Har du jod så sjekk før du avslutter meskingen, spesiellt hvis du mesker ved lav temperatur.
 
Hva med å først meske med f.eks 18 liter i 45min. Ta maltposen over i et gjæringskar hvor jeg har over f.eks 14 liter 75 grader vann og lar dette ligge 15min hvor jeg innimellom løfter meskeposen opp/ned i skyllevannet?
Dette skal koke i 90 min så da fordamper vel ca 6-7 liter? Da bør jeg sitte igjen med ca 25 liter. Men vet jo ikke hvordan dette blir i forhold til OG ?

I det regnestykket mangler du vel vannet som tapes til malten?
 
Takker for et godt innspill, og ja, du har nok helt rett. Der er grunnen til at jeg spør, jeg er ny i dette så kjekt med litt tips.
Hvor mye vann ca, vil bli "borte" i malten?
 
Det vil altså bety at når jeg begynner meskingen med 18 liter så sitter jeg igjen med 14 liter vann ca.
Da bør jeg skylle med 18 liter etterpå? Da vil jeg ende på 32 liter før kok.
90 min kok med 6-7 liter fordamping vil ende med ca 25 liter ferdig til gjæring?

Er det da noen mulighet for å finne ut om dette er en passe mengde for å oppnå riktig OG?
 
Det betyr ikke så mye men du kan regne med ca 1l pr kg. Du blir kanskje lei av å holde posen lenge.
Hvis du får 25l i gjæringskaret så inkluderer dette grums fra malt og humle. Og når du skal flaske går det gjerne vekk et par liter. En blonde blir vel ikke humlet så hardt.
Jeg tror du kan nå OG med opplegget ditt. Du er nesten nødt til å erfare dette selv med din (skylle)metode.
 
Har ei rist jeg skal legge over kjelen å sette meskeposen på så jeg slipper å holde den.
Ikke veldig mye humle i en Blonde nei.
Er inneforstått med at det vil bli noe tap pga humle og malt.

Mengden til flasking er egentlig ikke veldig viktig.
Målet med dette første forsøket er vel i bunn og grunn å få litt erfaring. Selvsagt er det også moro å få et velsmakende og friskt øl.
Regner ikke med at det første Allgrain brygget blir perfekt, men moro å få til noe som smaker godt, og også lære av evt feil jeg gjør slik at neste brygg kan bli enda bedre.
Har prøvd meg med noen ekstraktbrygg så noe har jeg vært borti tidligere.
 
Startet direkte med biab og all grain. Og det ble myyyye bedre enn forventet.
Men så var ikke forventningene særlig høye heller.
F eks var det ingen som trodde det ville bli kullsyre i flaskene.
Noen må ha likt det for jeg er visst snart oppe i 70 brygg med biab nå.
 
Har vel blitt noe drikkanes øl da ja, ettersom du har brygget 70 brygg, enten har noe av det vært godt, eller så er du jævlig sta :p
Er overbevist om at det fult mulig å lage bra øl med BIAB også, mye er jo det samme som med en grainfather eller en bb..

Har ikke de veldig høye forventningene til mine første BIAB brygg jeg heller, og sikter heller på å prøve meg frem, lære av de erfaringene jeg får underveis og ellers bare nyte ølet (hvertfall om det er drikkanes).
Skulle ølet vise seg å være helt udrikkelig får jeg heller gi det bort til noen med vanndestilator.
 
Det har sine bakdeler å lage mye også. Man mister lett kontrollen.
Tenkte jeg i kveld skulle teste hvordan nr 54 var blitt.
Men dengang ei. Rubbel og bit var blitt gitt bort. Så lagerbeholdningssystem må på plass.
Men karboneringsflaska smakte godt :)
 
Et par tips til. Siden du mesker tynnt og ikke sjekker med jod så kan du legge til f eks en halvtime ekstra mesketid.
Og utmesk på 78 grader gir litt høyere OG.
Det er også enklere å røre i mesken hvis du ikke bruker posen i gryta. Tenker da på fare for svidd mesk/vørter i når du går fra 65 til 78C. Har brukt posen kun i skyllekaret de diste gangene og tror jeg fortsetter med det.
Rør hele tiden opp til utmesk ellers så får du for ujevn temperatur.
 
Det skal jeg ikke si no om,
men bruker du pilsmalt, en god andel hvete og gjærer med wlp400 er du på god vei
Dropp sitrusskall og koriander, det hører Wit'en til
 
Tilbake
Topp