Hva brygges om dagen? Post gjerne oppskrifter!

Naxi

 
Som tittel sier! Hva skal du brygge idag eller i nærmeste framtid?

Post gjerne oppskrift :)
 
Neste brygg ut

Lucky Bastard

13 liter
OG: 1.085
~100+ IBU

10% Special B

40 g Chinook, 90 min
40 g Chinook, 45 min
40 g Chinook, 15 min
40 g Chinook, 1 min
40 g Chinook, dry

Håper bare BS har Chinook
 
Planlegger også en lakris porter med lakris pulver og NØ sin porter som maltbase
Noen som har noen formening eller erfaring med hvor mye lakris pulver jeg bør bruke?
 
#3 Blir en IPA eller DIPA, lyst til å prøve Pliny the elder klone
#2 er en Irish Blonde som snart har stått og gjæret i 3 uker, jobber seg sakte men sikkert nedover.
#1 Er en Spitfire Pale Ale klone fra Bryggeland, som jeg ikke har fått smakt etter den er blitt ferdig karbonert, da jeg dro på sjøen for 3 uker siden. Men den skal visst være vellykket. :)
 
Jeg har lyst på et gyllent øl med mye søtsmak :) Har sett litt på münchener helles men vet ikke helt hva det er :p hjelp meg gjerne om noen kan! er også veldig glad i tysk og engelsk humle uten for mye sitrus, bare sånn i tilfelle noen har en oppskrift på en slik øl jeg ser etter :)
 
Münchener er en maltdrevet lys lager, men ikke søt. Jeg tror du kommer nærmest med en skotsk ale i den lyse enden av spekteret - og så får du gjøre den litt lysere og litt søtere enn stilen egentlig tilsier.

Honey ale, kanskje?
 
Planlegger også en lakris porter med lakris pulver og NØ sin porter som maltbase
Noen som har noen formening eller erfaring med hvor mye lakris pulver jeg bør bruke?

har brukt malt lakrisrot i old ale, det ble fantastisk. Har ingen ide om hvor mye jeg brukte, antakelig fant jeg en referanse via google mens jeg sto over gryta. Men smaken har potensialet til å legge seg som et lag sammen med mørke maltslag, så etter mitt syn er det bare å være generøs. Det er fantastisk å bruke i brownies og.
 
Tja, 12 -13 liter kanskje
I min jule øl basert på stout bruker jeg 110 gram lakris rot pr. 25 l. Jeg koker 20 min og lar lakris roten være med over i gjæringsspannet.
I min belgiske trippel med lakris og chili bruker jeg 250 gram lakris-rot.
Om du skal bruke bruke lakrispulver, bør du passe på å bruke pulver uten sukker , lactose eller andre tilsetningsstoffer.
Bruk pulver basert på rå-lakris, som er dampet og granulert. Lakris pulver er nok mest sannsynlig mer konsentrert enn lakris-rot så her må du justere mengden, redusere koketiden.
 
Neste brygg ut

Lucky Bastard

13 liter
OG: 1.085
~100+ IBU

10% Special B

40 g Chinook, 90 min
40 g Chinook, 45 min
40 g Chinook, 15 min
40 g Chinook, 1 min
40 g Chinook, dry

Håper bare BS har Chinook

Hadde mye på Fredag i Asker syns jeg å huske!
 
Den ser grei ut den. Ser at den er konsentrert 1:4 så det skulle vel bli 1,1 g pulver pr. liter om du bruker mine mål for jule øl.
Dette trenger nok ikke å koke lenge (pulveret løser seg nok fort opp), 5 min tror jeg holder.
 
Nå har jeg jo fortsatt en del flasker igjen fra forrige batch NØ Porter fra August 2014 som jeg kan eksperimentere på
Men ett gram per liter høres jo ikke så dumt ut


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg planlegger en split batch med Saison til helga.

Den ene skal ha wlp565 og den andre skal ha Vossa-kveik.

Litt usikker på humlevalg enda!
 
Honeyporter er neste for meg. Oppskriften blir Nøgne Ø Porter med 1kg Honning fra Bieffekten (et honning/birøkterprosjekt i Trondheim). Etter det er det etter planen en Hibiskus-Wit, med sitronskall og koriander. Blir vel en IPA og.
 
Skal kjøre igang en starter i mrg. Så til fredag blir det en bayer, deretter en bock.
Skal også igang med en flanders pale ale, 1 Flanders red ale og 2 batcher med lambic. Disse skal gjæres med roselare blend og stikkes om til sekundær hvor de skal få kose seg i 1-2år.
 
Skal kjøre igang en starter i mrg. Så til fredag blir det en bayer, deretter en bock.
Skal også igang med en flanders pale ale, 1 Flanders red ale og 2 batcher med lambic. Disse skal gjæres med roselare blend og stikkes om til sekundær hvor de skal få kose seg i 1-2år.
deler du de lambic oppskriftene? kunne tenkt meg å sette noe slikt selv også:)
 
Tilbake
Topp