Mesking kvelden før

Dette gjelder vel like så godt for andre metoder men bruker nå engang Grainfather, so here goes.
Tenkte og teste ut ved neste bryggedag og meske kvelden før for så og koke på morgenen etter. Er det nødvendig å helle den over i en starsanert bøtte m/lokk eller holder det å plugge igjen hullet på toppen med noe for så og bare flippe bryteren first thing dagen etter?
 
Hei

Det kan være lurt å koke opp for så og la det stå. Da tar du livet av gjær og bakterier som kan lage vørteren sur.

Det gikk bra når jeg gjorde det sånn.

Sent from my D6603 using Tapatalk
 
Hei

Det kan være lurt å koke opp for så og la det stå. Da tar du livet av gjær og bakterier som kan lage vørteren sur.

Det gikk bra når jeg gjorde det sånn.

Sent from my D6603 using Tapatalk


Koke i 10 min eller no sånt? Blir stående i ca. 6 timer før jeg koker opp igjen.
 
Jeg tar skyllingen i samme slengen etter meskingen? Hva kan skje med vørteren hvis man da ikke koker opp og gjæringen setter igang? Vil det ha noe og si for smaken sin del hvis man begynner kokingen dagen etterpå/6 timer senere? Veldig lite hypp på og helle i vasken.

Takk for alle innspill.
 
Jeg har gjort det der mange ganger, uten å koke. Da har jeg hatt vørteren stående i godt reingjorte gjæringskar over natta. Med utmesk opp mot 80 grader, kan jeg ikke forestille meg at det skal skje noe.
 
Kjører denne metoden ganske ofte selv, fordelen er også at jeg kan lage starter samme dag som jeg begynner, noe jeg pleier å glemme å gjøre tidsnok ellers. Varmer opp til 90gr og legger på lokket.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Hvordan rekker du starter da? Om starter settes på morgenen, så har du vel akkurat 24-timer om du begynner brygging på kvelden, men da rekker du vel ingen cold crash?
 
Hvordan rekker du starter da? Om starter settes på morgenen, så har du vel akkurat 24-timer om du begynner brygging på kvelden, men da rekker du vel ingen cold crash?

Nei, ikke alltid jeg rekker Cold Crash, da heller jeg i hele starteren.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Til GF oppsett trenger man vel ikke noe større kjele enn 20L? Bare lurte i forbindelse med gryte til skyllevannutregningen. Kjøpe gassbluss eller noe så jeg slipper å løpe mellom kjøkkenet og terrassen da jeg brygger ute i denne varmeperioden. Graincoaten ser jeg helt klart fordel med, tok en stund i dag for og få opp koken skikkelig.
 
Tilbake
Topp