Max karboneringstemperatur

Hei,

Hva er anbefalt max karboneringstemperatur til naturlig karbonering på flasker? tenker å bruke et kjøleskap som "karboneringsskap" og hva slags temp bør jeg stille det på? Tenkte å karbonere en IPA neste gang i dette skapet. Kan jeg helt opp i 27 grader f.eks.? Ønsker bare at det bort fortest mulig ferdig og klart til kjøling.
 
Om jeg ikke husker helt feil karbonerte vel Nøgne Ø på 30 grader i hine hårde dager...
 
Karboneringen foregår jo med samme gjærstamme som i primærgjæringen, så jeg ville holdt meg rett under maks anbefalt temperatur for gjæren du bruker.
 
Ja, jeg merker at "kjellerkaldt" er blitt ganske varmt i disse dager og at ølen utvikler seg i overkant raskt. Jeg må nok skaffe et nytt kjøleskap (hovedkjøleskapet på kjøkkenet er modent for utskifting, uansett, og kan bli (kj)øleskap i stedet).
 
nøler ikke med og bruke 30 grader, og litt til, da er ølet karboner på få dager og kan settes kaldt, ivertfall når det tappes på flasker etter 12-14 dagers gjæringstid.
 
Ser Safale US-05 f.eks. har max fermenteringstemp på 25 grader, men når jeg bruker denne gjæren rehydrer jeg denne alltid i ca 27+-3 grader varmt vann en halvtime før jeg heller i vørteren. Kan jeg da f.eks. ha mellom 27-30 grader i vørter når jeg heller i gjæren da eller ville dere at jeg holdt meg under 25 grader? (settes i kjøleskap STC-1000 etterpå)
 
Gjæren gjærer ikke under rehydrering, siden den ikke har gjærbart sukker. Jeg tenker at dersom man karbonerer på for høy temperatur så kan man få usmaker på samme måte som under hovedgjæringen.
 
Gjærings temp er viktig og lager profilen for ølet, men karboneringstemp. er ikke gjæringstemp, ølet er jo da ferdi men mangler kullsyre, ser ikke grunn til da og holde 18 grader som er det jeg bruker på fx. på US 05 gjæren.
 
dersom man karbonerer på for høy temperatur så kan man få usmaker på samme måte som under hovedgjæringen.
Er det ikke primært under stormgjæring at usmaker dannes? Gjæren jobber på høygir, og produserer masse hummer & kanari. Under karbonering er vi vel i sekundærfasen (eller tertiærfasen)?
 
Altså, jeg er ikke ekspert, men felles for karbonering og primærfase er at gjæren har god tilgang på lett fermenterbart sukker. Forskjellen er at det er ganske lite gjær tilstede under karboneringen og ikke nevneverdig oksygen. Men etter hva jeg kan se fra bunnfallet i flaskene så formerer gjærcellene seg noe også under karbonering, og det er samme prosess (omdanning av sukker til alkohol og CO2) som skjer.
 
Karboneringen foregår jo med samme gjærstamme som i primærgjæringen, så jeg ville holdt meg rett under maks anbefalt temperatur for gjæren du bruker.
Har tenkt det samme, men tror nok (som andre her i tråden) at det er snakk om et helt annet gjæringsforløp i karboneringsfasen, så jeg tror det er trygt å gå over anbefalt gjæringstemperatur.
 
noen bruker en annen gjær til karboneringen, blir det da et annet øl ?
:)
Noen bruker mindre sukker til karbonering, blir det da et annet øl? Noen bruker ikke klaringsmiddel, blir det da et annet øl? Noen velger å pitche tørrgjær direkte i karet, andre velger å rehydrere, gir det to forskjellige øl? Noen velger å gjære en uke ekstra før flasking, blir det da et annet øl?

Svaret på ditt og alle disse spørsmålene kommer jo an på hva du legger vekt på og hvor nøye du er. Mine to første brygg var split-batcher hvor jeg varierte litt hva jeg gjorde i gjæringskaret. Jeg vil si at hvis smaksforskjellen er stor nok, så er det et annet øl.

Jeg har ikke mulighet til å karbonere så veldig varmt selv, men det kunne være veldig interessant om trådstarter kjørte noen flasker ved en annen temperatur, slik at man kan sammenligne om det har utslag på smaken.
 
Hadde en pils her i vinter som ikke ble ferdigjæret, eller sto på 10 grader hele tiden, unntatt noe på fat som ble karbonert med sukker i romtemp +++, den delen av ølet smakte bra, ifølge andre bryggere og ikke meg, resten smakte mye epåler :(

red: ikke i vinter men i fjor sommer, men den sommeren var som vinteren i år :)

og pils er ikke anbefalt gjæret på 25 grader
 
Det høres jo lovende ut. :) Det hadde jo vært kult om noen testet dette. Skulle som sagt gjerne gjort det selv, men selv badet mitt er ikke over 25 grader.

Rommet jeg karbonerer i er stabilt 22 grader, og der er flaskene godt karbonert etter 4-5 dager, men jeg lar dem som tegel srå 10-12 dager der.
 
Det et jo så lite gjæring som skjer i flaska, at jeg tror ikke det er mulig å få usmaker pga karbonering.

Sent fra min D5803 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp