WLP007 og dårlig utgjæring

da er det vanskelig å stille diagnose, blir bare spekulasjoner

Lykke til med flaskingen, husk å tilsette fersk gjær hvis du tror FG er nådd, slik at karboneringen blir bra
 
Tror ikke du trenger fersk gjær på så lav OG
Karboneringsproblemer med 007 har bare vært et problem for meg
når OG har oversteget 1.080, notorisk
 
Å jasså, nå brygger jeg ganske ofte sterke brygg med 007;
Nøgne Ø Imperial Stout, Imperial Rye Porter, God Jul, Special Holiday Ale, #100, Hemel & Aarde, Imperial Brown Stout
hvilke brygg har du hatt problemer på?
Overrasket over at Hemel & Aarde (10%) faktisk allerede etter et halv år har byggd opp pent skum
Vestkyst, Stone IPA og Black IPA hadde jeg ikke problemer med, heller ikke NØ Porter
som jeg har brygget 3 ganger
 
Har sjelden mye problemer, men var litt nærvøs med å tilsette gjær på et brygg med FG 1.040
Heldigvis så viste det seg at det var FG. Pent skum ble det også.
 
The Final Gravity is the specific gravity measured at the completion of fermentation.

Var den ferdig?

Det der er fra en wikipediaartikkel om gravity, vil jeg tro. I den samme artikkelen står det: "By monitoring the decline in SG over time the brewer obtains information about the health and progress of the fermentation and determines that it is complete when gravity stops declining. If the fermentation is finished, the specific gravity is called the final gravity (abbreviated FG)."

Altså: "it is complete when the gravity stops declining". Jeg skjønner ikke hvordan det skulle være mulig å bruke i praksis en definisjon som tar hensyn til hva tettheten "burde" være. Når det er slutt er det slutt; "it's final". Om man kan si at gitt det og det ville FG vært lavere, så er ikke det det samme som å si at den oppnådde FG ikke "egentlig" kan kalles FG. FG er der det stopper.
 
Jeg har hatt lav utgjæring med 1. generasjon 007-gjær (fersk+starter). Har hatt høyere på høyere generasjoner. Jeg er svært nøye med å la starteren få stå lenge kaldt for å få med det lille som fremdeles er i suspensjon (usynlig for det blotte øye). Den står gjerne fem dager kaldt før jeg heller av det meste av starteren

Jeg er ikke klar for å kalle deg utilregnelig på grunnlag av det der, men jeg lurer litt på om det er nødvendig - ikke minst fordi jeg gjerne lar starteren stå ei stund av samme grunn sjøl:). Dersom starteren har gått helt ut, vil vel selv den mest attenuative del av gjærbefolkningen ta kvelden. Er det gitt at de som så har vanskeligst for å komme seg ned på bunnen, er dem du trenger for å få høyest mulig utgjæring? I alle fall hvis vi snakker om svært til normalt flokkulerende gjærtyper. (Jeg startet en wlp300 nå nylig, og den fikk noen dager;).)
 
Jeg er ikke klar for å kalle deg utilregnelig på grunnlag av det der, men jeg lurer litt på om det er nødvendig - ikke minst fordi jeg gjerne lar starteren stå ei stund av samme grunn sjøl:). Dersom starteren har gått helt ut, vil vel selv den mest attenuative del av gjærbefolkningen ta kvelden. Er det gitt at de som så har vanskeligst for å komme seg ned på bunnen, er dem du trenger for å få høyest mulig utgjæring? I alle fall hvis vi snakker om svært til normalt flokkulerende gjærtyper. (Jeg startet en wlp300 nå nylig, og den fikk noen dager;).)
Som jeg sa, dette er ren og skjær galskap
Lykke til #Dårehuset

Single enslige gjærceller beveger seg 18cm i døgnet
Greit nok for meg, la de være i fred
 
Som jeg sa, dette er ren og skjær galskap
Lykke til #Dårehuset

Single enslige gjærceller beveger seg 18cm i døgnet
Greit nok for meg, la de være i fred

Mine gjærceller er nok ikke single, da:p. Skulle det der gjelde for hver og en av de cellene som arbeider i ølet mitt, ville jeg vel ikke fått karbonert så mange flasker? Jeg er rimelig sikker på at det som farget ølet grått de to-tre centimetrene over det som hadde lagt seg godt til rette på bunnen av den siste starteren min, var gjærceller som jeg gjerne så i det arbeidslaget som skal gyve løs på den weissbieren jeg skal brygge til helga. Og at det var verdt det å vente et par dager på at de skulle legge seg til ro.

Hvor pokker ble det av klinkekulene mine???
 
Hvis du gjæret på 21 og 22, var det temp i vørteren? Eller ambient?

Hvis det var ambient vil jeg si at det var en god del for høyt, er det vørtertemp så vil jeg si det fortsatt er litt for høyt.

Vet ikke helt h is dette stemmer, men har på følelsen at med britiske stammer så bør du ha det lavere slik at gjæren ikke raser fra seg med en gang pga temp og så ikke gidder mer. Hold den litt på benken mtp temp. 17-19C så den må jobbe litt for godsakene, så kan du slippe den løs med kanskje to grader høyere for å gjøre ferdig jobben på de langkjedete sukkerartene som den vil ta til slutt og da får den drahjelp av de ekstra gradene.

Igjen. Dette er ikke noe jeg har lest eller forsket utelukkende på, men jeg "har det på følelsen" ut ifra det jeg har gjort.
 
Sist redigert:
Hvis du gjæret på 21 og 22, var det temp i vørteren? Eller ambient?

Hvis det var ambient vil jeg si at det var en god del for høyt, er det vørtertemp så vil jeg si det fortsatt er litt for høyt.

Vet ikke helt h is dette stemmer, men har på følelsen at med britiske stammer så bør du ha det lavere slik at gjæren ikke raser fra seg med en gang pga temp og så ikke gidder mer. Hold den litt på benken mtp temp. 17-19C så den må jobbe litt for godsakene, så kan du slippe den løs med kanskje to grader høyere for å gjøre ferdig jobben på de langkjedete sukkerartene som den vil ta til slutt og da får den drahjelp av de ekstra gradene.

Igjen. Dette er ikke noe jeg har lest eller forsket utelukkende på, men jeg "har det på følelsen" ut ifra det jeg har gjort.

Det var røffly vørtertemp - isolert probe på karet. I motsetning til omtrent alle andre hjemmebryggere så er jeg ikke ute etter cleanest mulig gjæringsprofil... Jeg syns engelske øl blir mange hakk bedre med litt godt med estere. Har gjort dette med hell tidligere, også med WLP007. Men jeg kan jo alltids prøve meg på litt lavere starttemp neste gang. Men 17C høres drøyt lavt ut.
 
Det var røffly vørtertemp - isolert probe på karet. I motsetning til omtrent alle andre hjemmebryggere så er jeg ikke ute etter cleanest mulig gjæringsprofil... Jeg syns engelske øl blir mange hakk bedre med litt godt med estere. Har gjort dette med hell tidligere, også med WLP007. Men jeg kan jo alltids prøve meg på litt lavere starttemp neste gang. Men 17C høres drøyt lavt ut.
jævla barnehage
 
Tilbake
Topp