Usmak/såpesmak i en Saison

Hei.
Vi brygget en Farmhouse/Saison fra olbrygging.no. Byggeprosessen gikk forholdsvis greit, litt stuck mash og ujevn temp mellom topp og bunn, men Og traff nesten. 1.062 (target 1,065). Den ble gjæret på 16-17C med Safebrew BE-256 som skulle gi renere smak fremfor høy temp. Etter 9 dager var Fg 1,009 og den smakte surt. Vi satt opp tempen til 22C og flasket 4 dager etter på Fg 1,007 som også var target. Ølen smaker greit ved første slurk, men gir en såpeaktig usmak/ettersmak som øker etter hver slurk. Er det noen som vet hva som har gått galt?
 
13 dager er kort tid, kanskje den trengte mer før flasking. Hvilken humle ble brukt?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sist redigert:
"Såpe" som usmak er assosiert med med autolyse, og det virker veldig usannsynlig.

Jeg har brukt den gjæren en gang, og ølet var ikke veldig godt sånn umiddelbart. Men det kom seg ganske fort, så la det være i fred. Men dere var alt for kjappe med flaskingen. Så til seinere er det greit å huske på at gjæren ikke er ferdig med jobben selv om ølet har gjæret ut. Særlig hvis dere synes det smaker litt ugreit er det viktig å gi mer tid.
 
"Såpe" som usmak er assosiert med med autolyse, og det virker veldig usannsynlig.

Jeg har brukt den gjæren en gang, og ølet var ikke veldig godt sånn umiddelbart. Men det kom seg ganske fort, så la det være i fred. Men dere var alt for kjappe med flaskingen. Så til seinere er det greit å huske på at gjæren ikke er ferdig med jobben selv om ølet har gjæret ut. Særlig hvis dere synes det smaker litt ugreit er det viktig å gi mer tid.
Vi skulle nok ikke vært så utålmodig nei. Så gjæren fikk ikke rydda opp?
 
Laget en1060-saison med Nelson Sauvin, som smakte såpe. Men flasket halvparten med et par ml brett, og den delen ble et av de bedre jeg har laget.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Vi skulle nok ikke vært så utålmodig nei. Så gjæren fikk ikke rydda opp?

Det er en fordel at den får gjøre jobben før dere flasker, det er rett og slett mer gjær tilstede. Men det jobbes jo videre i flaska, og jeg tror dere kommer til å merke at ølet blir bedre. Så ta det med ro.
 
13 dager er ikkje ekstremt lite tid på gjæring. Uten at eg har god peiling på denne gjæra


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
13 dager, var det så ille da

nei, ikke nødvendigvis - men når utgangspunktet var at de hadde vært misfornøyde med smaken, og hadde kjørt ned FG et par punkter til ved å sette opp temperaturen, så ville jeg gitt den mer tid før flasking. Det hjalp helt klart på den jeg hadde med den samme gjæren, i alle fall.

Jeg har også fått det rådet av en kar på Bryggeland som skulle ha greie på det, at belgisk øl bør få god tid på seg.
 
Hei.
Vi brygget en Farmhouse/Saison fra olbrygging.no. Byggeprosessen gikk forholdsvis greit, litt stuck mash og ujevn temp mellom topp og bunn, men Og traff nesten. 1.062 (target 1,065). Den ble gjæret på 16-17C med Safebrew BE-256 som skulle gi renere smak fremfor høy temp. Etter 9 dager var Fg 1,009 og den smakte surt. Vi satt opp tempen til 22C og flasket 4 dager etter på Fg 1,007 som også var target. Ølen smaker greit ved første slurk, men gir en såpeaktig usmak/ettersmak som øker etter hver slurk. Er det noen som vet hva som har gått galt?
Om dette er den oppskriften hvor du har ca 1kg cornflakes i under mesking så har jeg laget denne to ganger uten å oppleve den nevnte såpesmak. Nå lot jeg riktignok flaskene stå 5 til 6 uker etter flasking før jeg smakte på det.
 
Jeg har opplevd det samme, både på Saison og på enkelte APA´er. De har alle sammen blitt bedre etter lagring på flaske noen uker senere Dette gjelder ikke bare "såpesmak", men også andre "smaker" jeg ikke er i stand til å beskrive.
All øl jeg brygger må liksom prøvesmakes etter 12-14 dager på flaske, og noen ganger er jeg litt misfornøyd, og setter flaskene bort. Noen uker senere er alt ofte mye bedre :)
 
Tilbake
Topp