Tips til brygging av pils,type gjær og humle?

Hei,brygg nr 2 skulle etter planen brygges på en Ale gjær. Men har nå kjøpt inn utstyr for temp kontroll. Lurer da på om eg burde brygge med en pils/lager gjær?
Kva tenker dere om oppskriften,er det eventuelt andre justeringer (feks meir humle) eg kan/bør gjer for å få en lettdrikkelig,ikke "kjedelig" received_10157542961915150.jpeg pils for fruen?
 
100 % pilsnermalt, dropp mais og ris, wlp833, ibu til 30 og 30 gram en eller annen nobel humle på siste 10 min. Blir nok finfint :)
 
Ah, da kjører du på med det :) Evt øke størrelsen på brygget og tilsette mer pilsnermalt eller 10 % munich eller vienna. Det blir jo mye lettere med mais og ris. Men kjøre på med litt mer ibu og legg til humle på slutten, så blir det straks et mer spennende øl.
 
Det er jo oppskrift til en cream ale, det der - og cream ale er godt. Jeg hadde brygget den som planlagt, jeg, med 05. Legg temperaturen relativt lavt - 15/16 grader. Men du bør jekke opp IBU til et sted mellom 15 og 20 om det skal være typeriktig - eller høyere, om du liker det. 25 blir fint etter min smak.
 
En halv kilo mais er merkbart. Jeg brukte 0,6 kg til en cream ale, og det kjennes. Her er det ikke andre sterkere smaker, og dermed kan en relativt liten mengde melde seg på i smaksbildet.
 
Det er jo oppskrift til en cream ale, det der - og cream ale er godt. Jeg hadde brygget den som planlagt, jeg, med 05. Legg temperaturen relativt lavt - 15/16 grader. Men du bør jekke opp IBU til et sted mellom 15 og 20 om det skal være typeriktig - eller høyere, om du liker det. 25 blir fint etter min smak.

Da prøver eg det :) Har du et tips til type humle og når den skal tilsettes? Tenkte et lettdrikkelig øl som fruen kan like, trur Ale`n eg laget blei for smaksrik for hennes del. IBU på ca 30.
 
Dette er hva jeg brukte til 20 liter ferdig øl, som ble ganske snilt. 18 IBU.
13 gr Magnum 10,5% ved 60
15 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,7% ved 1
Humla er ikke fersk, og det reelle innholdet av bitterstoff (alfasyre) er nok en god del mindre. Men det ble i alle fall passe:). Et øl for fruer med følsomhet for bitterhet.
 
Dette er hva jeg brukte til 20 liter ferdig øl, som ble ganske snilt. 18 IBU.
13 gr Magnum 10,5% ved 60
15 gr Hallertauer Mittelfrüh 4,7% ved 1
Humla er ikke fersk, og det reelle innholdet av bitterstoff (alfasyre) er nok en god del mindre. Men det ble i alle fall passe:). Et øl for fruer med følsomhet for bitterhet.

Hei,har du noe "hopstand" eller "flameout" etter Mittelfrüh er tilsatt,eller starter du nedkjøling umiddelbart ?
Første brygg varslet GF appen 20 min hopstand etter koking var ferdig,er dette vanlig? Leste noe om at ved over 75'C dannes det fortsatt bitterstoff fra humle. Er det da feks lurt å kjøle ned til 70'c før aromahumle tilsettes om man vil ha meir smak og man er førnøyd med IBU?
Ha en flott dag
 
Tilbake
Topp