Under gjæring av Saflager 34/70 - Hvorfor skal den kjøres ned til 2grader etter primærgjæring?

Vi har hatt en julebokk med Saflager 34/70 på 13 grader i 2,5 uke, nærmer oss deadline for å flaske for å få ferdig øl til jul (Vi er altfor seint ute egentlig vi vet jo det).

Målte gravity til 1020 i helgen og tenkte at vi kjører opp temperaturen litt for å få gjære ut mer og for å fjerne evt diacetyl.
Har nå skrudd opp temperaturen til 16grader og regner med at vi kjører flasking om noen dager.

Men jeg ser at det står flere plasser at bokk-øl og lager-øl ofte har sekundærgjæring på 2-3 grader i opptil en uke, hva skjer i denne gjæringen og er det nødvendig?
 
Det gjærer ikke på 2-3 grader, men ølet modnes og smakene integreres, ølet blir mer balansert. Personlig ville jeg satset på dette til neste års jul, da har det utviklet seg vesentlig til det bedre. Bokkøl kan godt lagres på 8-10 grader (pils og helles etc. bør lagres kaldere), men er ingen ekspert på dette, så les
 
Å sette ølet kaldt en ukes tid etter gjæring bidrar til et klarere øl ved flasking, i og med at mye av grumset faller til bunn i gjæringsbøtta.
 
Vi har hatt en julebokk med Saflager 34/70 på 13 grader i 2,5 uke, nærmer oss deadline for å flaske for å få ferdig øl til jul (Vi er altfor seint ute egentlig vi vet jo det).

Målte gravity til 1020 i helgen og tenkte at vi kjører opp temperaturen litt for å få gjære ut mer og for å fjerne evt diacetyl.
Har nå skrudd opp temperaturen til 16grader og regner med at vi kjører flasking om noen dager.

Men jeg ser at det står flere plasser at bokk-øl og lager-øl ofte har sekundærgjæring på 2-3 grader i opptil en uke, hva skjer i denne gjæringen og er det nødvendig?
Skal du kjøre sekundærgjæring overfører du til et (helst) fat og senker temperaturen sakte – én grad om dagen. Pass på å få med litt gjær ved overføring. Normalt vil gravity synke ett poeng eller to. Dette er tidkrevende og ikke noe man gjøre. De fleste bare kjører en diacetylrest og flasker.
 
Tilbake
Topp