Ny Speidel 20 og 50

Jeg hadde en 200 l speidel . Mye bra å si om den, men kjølekappen var utrolig treg.Særlig når vørteren nærmet seg 20.
Whirpoolen var imidlertid utmerket. Jeg bygger opp igjen med en 50 liter.
Har lagd tinærmet samme løsning som på 200 liter men med motstrømskjøler i linje med en ekstern pumpe. Erstattet ene albuen
til ene pumpa med en treveisventil som den eksterne pumpa suger fra. Innløp via uttakket for avtapning på siden med et bend på innsiden
som 200 literen. Får ikke (foreløpig 9 samme effekt på whirpoolen. Høyde/bredde er forskjellig .Ideelt skal en whirpool har 3 til 5 ganger bredde iforhold til høyde.
Mistenker dog at den brewbriten jeg bruker nå er gammel og ikke så effektiv som den pleier å være. skal prøve å ta non bilder hvis det har interesse.

Jepp, bilder er morsomt :)
 
jeg tror at den blir mere temp stabil da luften i kjølekappen vil fungere som isolasjon. samt at ved å whirlpoole manuelt vil hjelpe svært godt med å eksponere at vørter for kjølingen. Gleder meg til jeg kan hente min i Januar!! :)
 
Hva er det røret som stikker opp, rett etter utløpet av den eksterne pumpa?
Røret er underdelen av et Millipore rustfritt filterhus. Det står på sugesiden av pumpa. Brukes til å blande inn starter eller gjærslurry når vørteren skal pumpes inn på gjæringstanken.
Ved å sjonglere med de to kuleventilene på innløpet av vørter og gjær blandes disse. Og får tilført oxygen inline før tanken. Gir gjæren en boost og sørger for god blanding.
Hele filteret brukes som humletorpedo ved tørrhumling.
Forøvrig. Jeg prøvde først med plateveksler. Men den var for trang og rev opp proteinflokkene. Går meget bedre med motstrømsveksler.
 
Er det noen som har fått de nye enda?

Jepp, jeg har 50 pluss, har gjort 6 brygg på den enn så lenge. Kjølekappen fungerer bra, ikke bedre enn motstrøms eller platekjøler, men noenlunde likt som spiralkjøleren. Kjøler ned 52L fra 100 til 20 på ca 27 minutter nå om dagen ( 6 grader C i krana). Maskinen er litt tyngre, ellers er den som den gamle. Det er en tappekran som sitter i bunn, som man kan bruke til å tømme kjelen helt enten for vørter eller for vask/skyllevann. Jeg bruker humleposer, så jeg har koblet pumpa mi inn på den krana der. Kjølekappe fungerer også som bedre isolasjon, så jeg får bedre kok i denne enn i den gamle. Firmwaren har flere humlesteg - og gir deg tilgang til online sync av oppskrifter osv. Den tjenesten er fortsatt ikke helt ferdig, men blir nok ok, med tid og stunder. Import av XML oppskrifter fungerer kun med Speidel sine egne oppskrifter. Ingen støtte for Beersmith eller Brewersfriend (enda).

Jeg er strålende fornøyd med min brygger, men det var jeg med forrige modell også. Dog, det er veldig kjekt å slippe spiralkjøleren i kjelen. Mye enklere å få til whirlpool osv.
 
Venter her. Hadde vært fint om de kunne kommet med litt oppdatert info uten at jeg må purre


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
...Kjølekappen fungerer bra, ikke bedre enn motstrøms eller platekjøler, men noenlunde likt som spiralkjøleren. Kjøler ned 52L fra 100 til 20 på ca 27 minutter nå om dagen ( 6 grader C i krana). ....

Det synes eg var litt treig kjøling (men for alt kva eg veit godt nok). Med ein 50 fots rustfri dyppkjølar i 3/8" med 1/2 mm tjukk vegg i kjølaren, god omrøring og med 10 liter i minutt kjølevatn på 7.2 grader C burde det ta 16,5 minutt og litt mindre kanskje med kjølevatn på 6 grader. (avhengig av mengde kjølevatn sjølvsagt).

Eg brukar sjølv 2 stk rustfrie kjølarar (25 eller 33 fot - eg hugsar ikkje) i min 50 liter og då er kjølinga enno meir effektiv enn med ein enkelt kjølar. (2 x 25 fot burde bruka < 14 minutt).

Har du målt kor raskt du greier å få kjølevatnet gjennom kjølekappa? liter/minutt? Har du isolasjonskappe på utsida av speidelen? (om det går an med pluss-utgaven)
 
Det synes eg var litt treig kjøling (men for alt kva eg veit godt nok). Med ein 50 fots rustfri dyppkjølar i 3/8" med 1/2 mm tjukk vegg i kjølaren, god omrøring og med 10 liter i minutt kjølevatn på 7.2 grader C burde det ta 16,5 minutt og litt mindre kanskje med kjølevatn på 6 grader. (avhengig av mengde kjølevatn sjølvsagt).

Eg brukar sjølv 2 stk rustfrie kjølarar (25 eller 33 fot - eg hugsar ikkje) i min 50 liter og då er kjølinga enno meir effektiv enn med ein enkelt kjølar. (2 x 25 fot burde bruka < 14 minutt).

Har du målt kor raskt du greier å få kjølevatnet gjennom kjølekappa? liter/minutt? Har du isolasjonskappe på utsida av speidelen? (om det går an med pluss-utgaven)

Ser jeg trykket feil på tastaturet, jeg bruker 17 minutter, korrektur er noe dritt :)
 
Ble veldig fristende å legge inn en bestilling på den gamle typen med det tilbudet der, selv om jeg egentlig fikk eeenda mer lyst på plus :rolleyes:
 
@magnumhansen takk for bilder. Kult! Kan jeg få spørre hvor eller egentlig hvilken ventil du bruker på pumpen under speidelen? En slik kunne jeg virkelig ha trengt, det er en treveis med triclamp i ene enden. Egentlig kunne jeg ha trengt en liste over alle de delene der.:p Da jeg er elendig på rør dimensjoner, gjenger og slikt. Så har du det liggende for hånden og har tid p lyst å dele setter jeg stooor pris på det.
 
Skal ha en slik i løpet av året. 10% rabatt hele året hos petit skal nok utnyttes! :D

Kortere maltrør og annet utstyr fra den gamle speidelen passer på 50L speidel plus eller?
 
Alt utstyret er det samme, men tilleggsutstyret er MYE billigere hos Bryggselv selv med "10%" fra Petit. EKS: Stålhatt 50l 2055 mot 1699. Humlefilter 50l 2800 mot 1999.
 
Tilbake
Topp