Ny Speidel 20 og 50

Petit "Speidel har informert oss om at de første Speidel Braumeister pluss sendes til Petit i uke 4. Det er ett begrenset antall, og vi sender fortløpende ut ihht ordrerekkefølge."
 
Ingen som har testet og tatt tiden av kjølekappen??

Selv sitter jeg litt på gjerdet og venter på denne informasjonen. Jeg vurderer om jeg skal gå for 20 speidel standard 12 990 (tilbud) + kjølespiral 1 500 eller Pro'en for 16 500. Hadde jo vært fantastisk med dette innebygd i maskinen, men om kjølingen er dårligere enn kjølespiral er det helt uaktuelt.
 
Snakket med Bryggselv, de hadde gjort noen tester på den nye Speidel Pro 20 liter. De sa at denne brukte omlag 30 minutter for å kjøle ned fra 100 til 20 grader.
 
Snakket med Bryggselv, de hadde gjort noen tester på den nye Speidel Pro 20 liter. De sa at denne brukte omlag 30 minutter for å kjøle ned fra 100 til 20 grader.

Litt sakte.. Kjøler mye fortere enn det med den originale spiralkjøleren hvis pumpen går og jeg rører litt med kjøleren..
Men Speidel med kjølekappe OG spiralkjøler burde bli supert!!
 
Ser i videoen at det kommer tempstyrt (hvertfall kjøling) gjæringstank fra Speidel. Hva kan man forvente at en slik skal koste?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da blir vel 30 literen like under det tenker jeg. Vanskelig å rettferdiggjøre ovenfor kona. Tror ikke estetikken i boden er verdt så mye, selv for henne...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Ingen som har testet og tatt tiden av kjølekappen??

Selv sitter jeg litt på gjerdet og venter på denne informasjonen. Jeg vurderer om jeg skal gå for 20 speidel standard 12 990 (tilbud) + kjølespiral 1 500 eller Pro'en for 16 500. Hadde jo vært fantastisk med dette innebygd i maskinen, men om kjølingen er dårligere enn kjølespiral er det helt uaktuelt.

Min 50L bruker 17 minutter til 20 grader. Da er springvannet 6 grader.
 
Snakket med Bryggselv, de hadde gjort noen tester på den nye Speidel Pro 20 liter. De sa at denne brukte omlag 30 minutter for å kjøle ned fra 100 til 20 grader.

Dette hørtes jo rimelig tregt ut. Merkelig. Det var samme tiden jeg brukte med 8mm bremserør 10m fra biltema på å kjøle ned litt over 25L vørter. Den spiralen var da heftig underdimensjonert.
 
Ja, jeg er enig i at det høres mye ut med 30 min. Samtidig så påstår produsenten at det skal ta like kort tid som en kjølespiral (underkant av 20 min), noe som også kan stemme med kommentaren ovenfor.
 
Hei

Jeg fikk den nye Speidel Plus 50l før helga. Første brygg gjennomført i går, mesk og kok fungerte fint.

Nedkjølingen med den nye kappen derimot tok lang tid. Jeg fulgte ikke med på nøyaktig klokkeslett når jeg startet nedkjøling, men om jeg sier 1.5 time fra 100 til 22 grader så skal det stemme ganske godt.
 
Det var ikkje akkurat eit imponerande resultat!

Ikkje skal eg vera selgar for Speidel men når ein snakkar om kjøling er det viktig å ha med seg eit par ting som ikkje er kjente størrelsar:

a) Kva var varmen på kjølevatnet som vart brukt?
b) Kor mykje kjølevatn pr. minutt?
c) Vart det brukt noko form for varmekappe rundt speidelen under kjølinga?
d) Går pumpa under kjøleprosessen?
e) Rører ein under kjøleprosessen?
f) Kor lange liter som skal kjølast?

Om pumpa ikkje går og ein ikkje rører så vil det fort kunne medføra at temperatursensoren i Speidelen viser lågare temperatur enn verkeleg sidan det kalde vil gå mot botnen og det varme vil vera øverst så temperaturfølaren i speidelen vil ikkje gje korrekt resultat for heile vørtermengda.
 
Varmen på kjølevannet var ca 5 grader.

Vanntrykket kjenner jeg ikke til nøyaktig, men det er et voldsomt til trykk i kranene her i huset, og det var også tilfelle i går i vannslangene som gikk inn/ut av Speidelen. Utetemp var rundt 1-3 grader under nedkjøling.

I mitt tilfelle var det rundt 48-50 l som skulle kjøles ned.

Ingen form for varmekappe under kjøling.
Pumpa gikk ikke rundt og jeg rørte ikke rundt under nedkjøling.

Satser på at det er noe åpenbart jeg har glemt å gjøre slik at jeg slipper å kjøpe en spiral i tillegg. Skal kjøre en test med bare vann i kjelen, men
det blir vel i beste fall til neste helg.
 
Varmen på kjølevannet var ca 5 grader.

Vanntrykket kjenner jeg ikke til nøyaktig, men det er et voldsomt til trykk i kranene her i huset, og det var også tilfelle i går i vannslangene som gikk inn/ut av Speidelen. Utetemp var rundt 1-3 grader under nedkjøling.

I mitt tilfelle var det rundt 48-50 l som skulle kjøles ned.

Ingen form for varmekappe under kjøling.
Pumpa gikk ikke rundt og jeg rørte ikke rundt under nedkjøling.

Satser på at det er noe åpenbart jeg har glemt å gjøre slik at jeg slipper å kjøpe en spiral i tillegg. Skal kjøre en test med bare vann i kjelen, men
det blir vel i beste fall til neste helg.
Forhåpentligvis har det stor betydning å kjøle med og uten sirkulasjon. Var jo en annen her inne som hadde kjølt samme mengde fra 100 grader til 20 grader på 17 minutter! Dette var også speidel 50 liter.

Vil det ikke bare være en fordel å kjøle med varmekappe på pro/plus versjonen egentlig (tenker at den holder bedre på kulden rundt kjølekappen)? Obs! Er ingen varme/kulde ekspert ;)
 
Kommer an på tempen til kjølevannet. I begynnelsen er denne høy og du ønsker å slippe varme til omgivelsene. Etter hvert blir denne lavere og du ønsker da å holde den innkapslet (dersom det er høy temp i omgivelsene).
Jeg pleier ikke å kjøre pumpene under kjøling på grunn av at det kverner opp truben og sprer denne. Ved tørrhumling (laust) går pumpene tett. Jeg har en mistanke om at utbyttet på humlingen går dramatisk ned med humlepose. Stålfilterbøtta var også en stor skuffelse da den går tett for et godt ord.
Et problem når man ikke sirkulerer er at tempsensoren ligger under et lass med trub og humle slik at den viser tempen på godset i bunnen og ikke i veska.
 
Hva med å kjøle 20min med aktiv pumpe etterfulgt med 10 min uten pumpe. Da bør det vel nærme seg 20 grader og det meste av grumset er godt på vei ned mot bunnen?
 
Tilbake
Topp