1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

Ny Speidel 20 og 50

En tråd i 'Speidel Braumeister' startet av E.Brekke, 29 Okt 2016.

1. macgyver84

macgyver84
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Takk for tips. Jeg må prøve med pumpe neste gang. Kanskje litt whirlpooling etter det kan hjelpe på, mener å erindre at det sto en beskjed på displayet om whirlpooling når jeg startet nedkjøling. Håper/regner med at treg nedkjøling skyldes brygger og ikke Speidel.

2. Draugen

Draugen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Kjører du pumpa blir det mye finpartikler som ikke sedimenterer så lett. Merk at pumpa starter ikke før vørter er under 83 grader ellerno.

3. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Pumpe under nedkjøling er et must. Jeg lar det heller stå og bunnfall en god stund etterpå. Det har hendt en sjelden gang at humlepartikler har tettet til pumpen, men som regel går det helt fint (og jeg bruker som regel MYE humle).

katla liker dette.
  4. Hauglia

Hauglia
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Ett must? Bor da i Norge..
    Om vinteren er vannet såppas kaldt at jeg ikke gidder ta av varmekappen engang.

5. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Det går mye raskere å kjøle ned ved bruk av pumpe. Rask nedkjøling er beste praksis - og koster så lite (faktisk ingenting med Speidel!) Men det er opp til hver enkelt!

6. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Hva gjø
    Hva gjorde du når pumpa gikk tett? Gikk hele batchen i "dass"?

7. Jørgen O

Jørgen O
    Expand Collapse
    Fylkesleder Oslo
    Fylkesstyre

Neida, nedkjølingen tar bare litt lengre tid. Og pumpen er like fin igjen når den har blitt rensket.

8. Johan M. Karlsen

Johan M. Karlsen
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg står på vippen mellom å kjøpe meg et oppsett med BG, MLT, HLT. Pumper og motstrømskjøler har jeg. Kan noen klare å overtale meg til å ta en speidel? Alt-i-ett er fint det.

9. Serigst

Serigst
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Alt avhenger av plass og budsjett, men at Speidel er en fantastisk maskin er det ingen tvil om!

10. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

Hovedargumentet for min egen del er tidsbruken og arbeidet. Det er mye enklere å impulsbrygge med speidel, da den er så hendig, tar lite tid å sette opp, brygge med og vaske...

Mattias S liker dette.
  11. Chriselv

Chriselv
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Er det noen som har testet litt mer med den nye kjølekappa? Er nysgjerrig på hvor lang tid det tar med pumper på under hele kjølingen. Jeg har gammel BM50 med original Speidel-kjøler og brukte i dag ca. 19 minutter fra kok til 18 grader med 49 liter vørter.

12. Hallstein

Hallstein
    Expand Collapse
    Fylkesleder

BM20+ her. Den er ca. like kjapp som en vanlig vørterkjøler om man kjører pumpene. Har ikke timet det, men det kjennes ut som at den er like kjapp som en vanlig kjøler iallefall.

Del denne siden