Ny Speidel 20 og 50

Takk for tips. Jeg må prøve med pumpe neste gang. Kanskje litt whirlpooling etter det kan hjelpe på, mener å erindre at det sto en beskjed på displayet om whirlpooling når jeg startet nedkjøling. Håper/regner med at treg nedkjøling skyldes brygger og ikke Speidel.
 
Hva med å kjøle 20min med aktiv pumpe etterfulgt med 10 min uten pumpe. Da bør det vel nærme seg 20 grader og det meste av grumset er godt på vei ned mot bunnen?
Kjører du pumpa blir det mye finpartikler som ikke sedimenterer så lett. Merk at pumpa starter ikke før vørter er under 83 grader ellerno.
 
Pumpe under nedkjøling er et must. Jeg lar det heller stå og bunnfall en god stund etterpå. Det har hendt en sjelden gang at humlepartikler har tettet til pumpen, men som regel går det helt fint (og jeg bruker som regel MYE humle).
 
Ett must? Bor da i Norge..
Om vinteren er vannet såppas kaldt at jeg ikke gidder ta av varmekappen engang.
 
Det går mye raskere å kjøle ned ved bruk av pumpe. Rask nedkjøling er beste praksis - og koster så lite (faktisk ingenting med Speidel!) Men det er opp til hver enkelt!
 
Hva gjø
Pumpe under nedkjøling er et must. Jeg lar det heller stå og bunnfall en god stund etterpå. Det har hendt en sjelden gang at humlepartikler har tettet til pumpen, men som regel går det helt fint (og jeg bruker som regel MYE humle).
Hva gjorde du når pumpa gikk tett? Gikk hele batchen i "dass"?
 
Neida, nedkjølingen tar bare litt lengre tid. Og pumpen er like fin igjen når den har blitt rensket.
 
Jeg står på vippen mellom å kjøpe meg et oppsett med BG, MLT, HLT. Pumper og motstrømskjøler har jeg. Kan noen klare å overtale meg til å ta en speidel? Alt-i-ett er fint det.
 
Jeg står på vippen mellom å kjøpe meg et oppsett med BG, MLT, HLT. Pumper og motstrømskjøler har jeg. Kan noen klare å overtale meg til å ta en speidel? Alt-i-ett er fint det.
Hovedargumentet for min egen del er tidsbruken og arbeidet. Det er mye enklere å impulsbrygge med speidel, da den er så hendig, tar lite tid å sette opp, brygge med og vaske...
 
Er det noen som har testet litt mer med den nye kjølekappa? Er nysgjerrig på hvor lang tid det tar med pumper på under hele kjølingen. Jeg har gammel BM50 med original Speidel-kjøler og brukte i dag ca. 19 minutter fra kok til 18 grader med 49 liter vørter.
 
BM20+ her. Den er ca. like kjapp som en vanlig vørterkjøler om man kjører pumpene. Har ikke timet det, men det kjennes ut som at den er like kjapp som en vanlig kjøler iallefall.
 
Tilbake
Topp