Blow off tube og hygiene.

Stig Aa.

Norbrygg-medlem
Brukt mye wlp400 i det siste, og derfor begynt å bruke mye blow off tube. Den blir jo av og til ganske grisete når det står på som værst. Spørsmål: lar dere den bare stå ut løpet, eller vasker/renser dere den underveis? Er jo et relativt lukket system, så det skal mye til for at den forårsaker infeksjon. Har erfart at det kan bli mer gris om jeg prøver å rense den.
 
Så lenge det bare går én vei er det jo safe, men husk at eventuelle muggdannelser/bakterievekst ved slangemunningen kan representere en viss infeksjonsfare hvis vann/luft trekkes inn igjen under coldcrash.
 
Så lenge det bare går én vei er det jo safe, men husk at eventuelle muggdannelser/bakterievekst ved slangemunningen kan representere en viss infeksjonsfare hvis vann/luft trekkes inn igjen under coldcrash.

Så for å være trygt, må mottaket også helst utstyres med en gjærlås?
 
Har dere ikke enden av blowofftuben i en flaske starsan? Får jo ikke ploppen engang da!
Jeg kjører blowoff ned i et glass med starsan, men merk at jeg ikke høster via blowoff, og sjelden bruker gjærtyper som går så hardt.
Hva med å skifte til nystarsanert slange etter stormgjæring og lede den ned i starsan, så er man safe før coldcrash også?
Mulig at vi er inne på flisespikkeri her nå altså, men jeg gidder ikke kompromisse på infeksjonsrisiko.
 
Jeg ante ikke at noen høstet fra slangen. Trodde det ble høstet fra oppi gjærkaret når man topphøstet.

Det er jo praktisk, da, hvis du likevel har en blow-off rigget opp. Og bruker du petflaske, eller til og med speidelkar, er det ikke så lett å komme til å topphøste.
 
Mange måter å høste på. Blow-off-høsting er en god måte å løse to utfordringer på.
Sett slangen/røret i gjærlåsen slik at den ligger rett over vørteren. På den måten får du frisk og fin gjær uten den triste på toppen som du ved topphøsting vanligvis kaster.
Selvfølgelig viktig at slange og PET/kolbe er godt desinfisert og at du bruker kokt/nedkjølt vann og ikke StarSan :)
 
Jeg har i det siste gitt blanke, skyller kun ut av slangen ved å koble den til kjøkkenkrana med gardenakobling og lar det renne på varmt vann i et minutts tid. Da er det hvertfall rent innvendig. Etter det dypper jeg enden som går i karet i starsan. Bruker en Kinn murerflaske med rent vann oppi, fordi starsan bare bobler ut av flaska :p. Ingen infeksjon, men jeg har heller aldri fått noe "suckback" da jeg setter på skrukorken på Speidel karet før CC. Nå er det uansett svært sjelden jeg får blowoff da jeg er ganske hard på topphøsting. Bruker WLP530 og WLP028 stort sett til alt, og de har en tendens til å flomme over hvis man ikke høster en del og hjelper den ned i karet igjen samtidig.
 
Hei

Er newbie på blow off. Har en øl med wlp400 og ca 20 liter i et 25 liters kar. Foreløpig har jeg blow off tuben ned i et litermål med star san. Kan dette funke, eller bør jeg bruke en halv- eller halvannenlitersflaske? Hvor mye star san bør jeg ha i enheten, og bør den ha et lokk for at man ikke skal risikere å få star san og/eller gjærgunk over hele gjæringsskapet?

blow off.jpg
 
Det der funker helt fint det @Marius K.

Personlig bruker jeg vann, da jeg finner at starsanen skummer fryktelig. Med mindre du har tenkt til å coldcrashe uten å fjerne blowoff tuben er det jo forsåvidt liten mening med starsan i den bøtta.
 
Det der funker helt fint det @Marius K.

Personlig bruker jeg vann, da jeg finner at starsanen skummer fryktelig. Med mindre du har tenkt til å coldcrashe uten å fjerne blowoff tuben er det jo forsåvidt liten mening med starsan i den bøtta.

Mens man snakker om cold crash, hva er standard prosedyre/optimalt med tanke på blow off og cold crash? Kjøleskapet mitt er for lite til at jeg kan ha på gjærlås etter at jeg byttet til nytt gjæringskar. Alternativet er da blow off tube eller ingen ting. Vil det suges inn mye star san om man har blow off tube på under cold crash?
 
Mens man snakker om cold crash, hva er standard prosedyre/optimalt med tanke på blow off og cold crash? Kjøleskapet mitt er for lite til at jeg kan ha på gjærlås etter at jeg byttet til nytt gjæringskar. Alternativet er da blow off tube eller ingen ting. Vil det suges inn mye star san om man har blow off tube på under cold crash?

Jeg ville plugget hullet til blowoffen med noe... Ellers vil vel mengden som suges inn bestemmes av hvor tett karet er.
 
Jeg ville plugget hullet til blowoffen med noe... Ellers vil vel mengden som suges inn bestemmes av hvor tett karet er.

Jeg tror karet er ganske tett.. Det er mulig jeg klarer å skvise inn en gjærlås ser jeg om jeg er litt heldig. Det vil kanskje være den beste løsningen å ha på en gjærlås med litt star san i under CC?'

EDIT: Gjærlås uten Star San.
 
Det beste er jo å unngå O2 i karet ditt når gjæringa er endt. Så om du klarer å tett det så er jo det flott, ellers funker gjærlås med starsan bra det også :).
 
Tilbake
Topp