Gjæring av pils på 8 dager ved en feil

Laget en pils med saflager 34/70. Den sto til gjæring kun i 8 dager på 11 grader opp til 15 grader den siste døgnet. Rett og slett en logestikkfeil/regnefeil på akkurat det karet :-( Pleier å la det stå i 3 uker men jeg har oppdaget at det går helt greit med 14 dager, selv på lager (ja jeg vet gjæren skal rydde opp). . bruker normalt 14 dager på overgjær også.. . Uansett så lurer jeg på om denne tabben vil rette seg opp nå som jeg har karbonert på flaske i 10 dager, og så satt den i kjøleskapet på 0 grader for modning. Gjør modningen noe med det som skulle ryddes opp ? Tror ærlig talt ikke dette selv, men kan de dårlige stoffene som gjæren skulle spise opp bli redusert i modningen ? Modner/lagrer flaskene i 2 mnd (på 0 grader) vanligvis. Noe håp for at pilsen ikke skal smake vondt ?
 
Ved 0 grader så ser du fint lite gjæraktivitet. Hvis du vil "fortsette" gjæringen bør de stå varmere.
 
Ved 0 grader så ser du fint lite gjæraktivitet. Hvis du vil "fortsette" gjæringen bør de stå varmere.
vet det at gjæringen stopper på 0, selv med undergjær, Ølet var allerede flasket, før jeg så i bryggeloggen og oppdaget feilen.. Så du mener jeg bør la den gjære i flaskene videre i romtemp en stund ?
 
Neida, mener egentlig ingenting. Du får ta en avgjørelse ut ifra hva du selv synes om ølet.
 
Sjekket du FG ved flasking?
Var den som forventet og det smaker ok nå så hadde ikke jeg gjort noe med det.
Men mener du det vil gjære videre ved romtemperatur nå så ville jeg sjekket det litt ofte.
Bomber er det ingen som vil ha.
 
Det blir nok ikke bomber FG var som forventet på ca 1011. Bare litt redd for at gjæren ikke har "ryddet opp", dvs spist opp alle "usmakene" i ølet etter å ha spist det den kunne av sukkerstoffene. Vel . .jeg får bare lagre de, dvs modne på rundt 0 grader det slik jeg pleier med pils , så tar jeg en prøve om 3-4 uker og ser om det er noe dårlig smak eller ikke.
 
Dersom du er medlem i Norbrygg kan du jo sende ølet inn til en vurdering av øldommere, så kan du få tilbakemelding på om de finner noen usmaker i ølet ditt.
 
skal ikke prøve og være lagerekspert men gjæringen og opprydding er nok ferdi nå, smak på en flaske nå, er den OK så blir det OK, snakker litt av erfaring.
 
Har smakt på en flaske . . .men syns det er vanskelig å gjøre meg opp noen bastant mening, på en så fersk pilsner . . . .må som regel et par uker før de blir OK :) Så da får vi se :)
 
men samker det stykt, grønne epler, kokt mais/grønnsaker osv ?
Har selv en pils som er 2-3 uker og ikke problem med å drikke den selv om den skal stå en gpd stund til.
 
men samker det stykt, grønne epler, kokt mais/grønnsaker osv ?
Har selv en pils som er 2-3 uker og ikke problem med å drikke den selv om den skal stå en gpd stund til.
Nei, det smaker bare litt "uferdig lagret" litt svovelstoffer" som normalt blir borte iløpet av 2-3 ukers lagring. Tror faktisk den begynner å "gå seg til" under lagringen, når både jeg og kona smakte igår kveld :)
 
Tilbake
Topp