Lakrisrot (i juleøl)

Jeg snekret meg en juleøl-oppskrift i fjor. Den ble versjon 1. Nå skal versjon 2 brygges. Satser på å forbedre hvert år til jeg forhåpentligvis, om ikke altfor mange år, når nirvana.

Hva er "passende" mengde lakrisrot i 45 liter juleøl? Bare så jeg har et utgangspunkt for mine vurderinger. Jeg bruker IKKE stjerneanis.

Om 2-3 år regner jeg med å dele den endelige oppskriften med dere.
 
Jeg lagde juleøl med lakrisrot og appelsin en gang. I notatene mine står det at jeg har brukt tre lakrisrotpinner. Tipper de var en 10-12 cm lange hver.

Jeg hakket dem opp grovt og la dem i vodka i 12 dager før pinnene ble silt ut og vodkaen tilsatt i brygget.

Lakrissmaken ble ALTFOR sterk først, men etter ett år var den perfekt balansert - synes jeg :)
 
Hvor mange liter brygget du?



Jeg lagde juleøl med lakrisrot og appelsin en gang. I notatene mine står det at jeg har brukt tre lakrisrotpinner. Tipper de var en 10-12 cm lange hver.

Jeg hakket dem opp grovt og la dem i vodka i 12 dager før pinnene ble silt ut og vodkaen tilsatt i brygget.

Lakrissmaken ble ALTFOR sterk først, men etter ett år var den perfekt balansert - synes jeg :)
 
Hvor mange liter brygget du?
Ja, det er jo litt essensielt! Dette var en minibatch (jeg tok bort litt for å teste det opprinnelige ølet med lakrisrot og appelsin), så det ble faktisk bare 3,5 liter.

Du bør altså gange det opp en del. Likevel kan det godt tenkes at du vil ha mindre lakrissmak enn det jeg endte med her. Det var mer en et hint av lakris.
 
Jeg har ikke vodka, og tenkte å koke det med i ca 10 minutter på slutten. Har du noen erfaringer med koking vs sprit-ekstraksjon?
 
Har brukt 70g tørket lakrisrot på 15 min i en quad, sammen med 20g bitter appelsinskall. Fungerte veldig bra. Ganske tydelig saltsmak den første måneden, men rundet seg av etterhvert.
 
Tilbake
Topp