OG-bom. Igjen.

Bommet på OG på en kölsch i går. Skulle ha 1.043, endte på 1.038. Skal derfor tilsette 250g DME pr 20 liter for å øke med 0.005. Kan dette gjøres når stormgjæringen er ferdig og lokket uansett skal åpnes på grunn av tørrhumling (ja, vi tørrhumler en kölsh, etter Brewdogs oppskrift)? Må DME-blandingen røres inn, eller holder det å slippe den på toppen og be om at gjæringsaktiviteten sørger for god innblanding?

Og: dette er andre gang vi får lavere OG (og andre brygg totalt). Da er oppskriftene fulgt nøye og temperatur har vært på ønsket nivå og stabil. Hva kan være årsak til lav OG? Bruker et hjemmelaget silkar, så det er ikke fullperforert, men det er flere hundre hull. Pumper og rører med skje for å få sirkulasjon ca hvert 10min under mesking...


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Årsaken til lav OG er rett og slett at effektiviteten i systemet er lavere enn effektiviteten oppskriftene er basert på, så det må skaleres opp med mer malt, eller finjusteres på teknikken/metode.

Gjør det gjerne når stormgjæringen er på hell, men kok opp en liten vørter på det.
 
Ok.. går sikkert an å koke vekk mer vann/starte med mindre vann også, men sliter med å forstå hvordan systemet kan være mindre effektivt. Vi må vertfall bli flinkere til å måle Preboil SG for å evt korrigere da.
Kan man få mer/mindre utbytte av for lite/mye røring og pumping, eller er det bare temp som avgjør?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
55396b8b1b49da53809166de1c5128d3.jpg

Slik er for øvrig silkaret perforert. Skal bli mer hull etter hvert.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Men da får du mindre batch, og effektiviteten er fortsatt lav. Sirkulasjon i vørteren gir som regel høyere utbytte. Men med den silbunnen der kan jeg ikke se for meg at dere får særlig flow. Jeg ville perforert hele greia og brukt pumpa hele tiden, bortsett fra første kvarteret., siden dere først har ei pumpe tilgjengelig. Mye kommer an på skylleteknikk og. Her er det som regel mye å hente.
 
Ok. Kommer til å perforere mer ja, slik at pumpa kan brukes mer.
Hva er god skylleteknikk? Sikkert noen dusin tråder om det her fra før, men[emoji6]


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Når vi skal tilsette DME, bør det røres forsiktig inn, eller kan vi riste inn mer luft?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg ser ikke helt hva sirkulasjon og perforering har med effektiviteten å gjøre. Jeg kjører batch sparge, sirkulerer overhodet ikke, bortsett fra vorlauf, og rører stort sett lite, bortsett fra når jeg bruker varme for å gå opp et steg. Men jeg får en effektivitet på 82/83%, og det er vel rimelig greit.
 
Jeg ser ikke helt hva sirkulasjon og perforering har med effektiviteten å gjøre. Jeg kjører batch sparge, sirkulerer overhodet ikke, bortsett fra vorlauf, og rører stort sett lite, bortsett fra når jeg bruker varme for å gå opp et steg. Men jeg får en effektivitet på 82/83%, og det er vel rimelig greit.

Du har nok finjustert skylleteknikken ganske mye. Jeg vet iallefal at jeg, som ikke skyller, får høyere effektivitet med kontinuerlig sirkulering, enn uten. Så der vil jeg si at det stemmer. Perforeringen bidrar til flow gjennom systemet. TS oppgir ikke effektivitet, men siden spørsmålet om hvordan man kan få opp effektiviteten dukket opp så antar jeg at det er noe vedkommende ikke har testet, altså forsket på forskjellige skylleteknikker. Så sammenlagt, så antar jeg at det er det poeng å hente begge steder :)
 
Det er jo andre faktorer som påvirker effektiviteten. Ph i mesken, knusingsgraden på malten, tykkelsen på mesken.
 
Jeg ser ikke helt hva sirkulasjon og perforering har med effektiviteten å gjøre. Jeg kjører batch sparge, sirkulerer overhodet ikke, bortsett fra vorlauf, og rører stort sett lite, bortsett fra når jeg bruker varme for å gå opp et steg. Men jeg får en effektivitet på 82/83%, og det er vel rimelig greit.

Du brygger vel med falskbunn @Finn Berger etter det jeg husker, som er perforert over hele flaten?
Denne perforeringen har mye å si for hvor mye sukkerstoffer man klarer å skylle/drenere ut av maltsengen, kontinuerlig skylling eller ikke.
Om kontinuerlig sirkulering har så for OG mye å si er jeg mer usikker på, men det hjelper for uniform temperatur i mesken gitt uniform gjennomstrømming i mesken. Og der kommer igjen perforeringen inn i bildet.

Bunnene av silkaret som er avbildet over her har mange soner der man ikke får skylt ut sukkerstoffene.
Jeg ville nok satt meg ned meg en øl, en drill og litt tålmodighet for å drille hull i hele bunnen her.
 
Du har nok finjustert skylleteknikken ganske mye. Jeg vet iallefal at jeg, som ikke skyller, får høyere effektivitet med kontinuerlig sirkulering, enn uten. Så der vil jeg si at det stemmer. Perforeringen bidrar til flow gjennom systemet. TS oppgir ikke effektivitet, men siden spørsmålet om hvordan man kan få opp effektiviteten dukket opp så antar jeg at det er noe vedkommende ikke har testet, altså forsket på forskjellige skylleteknikker. Så sammenlagt, så antar jeg at det er det poeng å hente begge steder :)

Det er vel ikke noen særlig skylleteknikk å snakke om i det hele tatt:). Det er jo bare å tappe ut. Men jeg sørger for at det ikke blir igjen væske i meskekaret, og siden jeg bruker en meskepose som jeg lar renne av seg litt, blir det lite igjen i masken, også. Så det ligger en del der.

Men får du høyere effektivitet med sirkulering, så gjør du jo det. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Det dreier seg vel om to ting: å få gelatinisert stivelsen, og å la enzymene få være i kontakt med den godt nok og lenge nok til å konvertere alt. Full konversjon er sjelden noe problem, så egentlig er vel problemet å få gjort stivelsen tilgjengelig?
 
Du brygger vel med falskbunn @Finn Berger etter det jeg husker, som er perforert over hele flaten?
Denne perforeringen har mye å si for hvor mye sukkerstoffer man klarer å skylle/drenere ut av maltsengen, kontinuerlig skylling eller ikke.
Om kontinuerlig sirkulering har så for OG mye å si er jeg mer usikker på, men det hjelper for uniform temperatur i mesken gitt uniform gjennomstrømming i mesken. Og der kommer igjen perforeringen inn i bildet.

Bunnene av silkaret som er avbildet over her har mange soner der man ikke får skylt ut sukkerstoffene.
Jeg ville nok satt meg ned meg en øl, en drill og litt tålmodighet for å drille hull i hele bunnen her.

Nei, falskbunnen har vel ikke noe å si for hvor mye sukkerstoffer man får ut, den bare sørger for at du får tappet av uten å få med en masse guff? Det jeg er god på, er nok å få med maksimalt av den væsken som sukkerstoffene er oppløst i, men det er en annen sak.
 
Det er vel ikke noen særlig skylleteknikk å snakke om i det hele tatt:). Det er jo bare å tappe ut. Men jeg sørger for at det ikke blir igjen væske i meskekaret, og siden jeg bruker en meskepose som jeg lar renne av seg litt, blir det lite igjen i masken, også. Så det ligger en del der.

Men får du høyere effektivitet med sirkulering, så gjør du jo det. Men jeg skjønner egentlig ikke hvorfor. Det dreier seg vel om to ting: å få gelatinisert stivelsen, og å la enzymene få være i kontakt med den godt nok og lenge nok til å konvertere alt. Full konversjon er sjelden noe problem, så egentlig er vel problemet å få gjort stivelsen tilgjengelig?

Å oppnå full konvertering må man nesten gå INN for å ikke få til, hvis referansen er stivelsen som er tilgengelig, egentlig. Men full og full, det er vel noen nyanser. Men enzymene har ikke propeller, så hvis du mesker en tynn mesk, uten bevegelse, så er det ikke sikkert de når rundt til alt og alle sukkerstoffer, som trenger å katalyseres litt, såvidt jeg har skjønt. Men, det er min erfaring iallefall, og mener jeg kunne vist til noen referanser, men nå er det så mange ting å referere til etter å ha lest i noen år at det orker jeg ikke grave opp.

Men man kan kanskje dele det opp litt. Hvis du ikke skyller, resirkuler, hvis du skyller så gjør man kanskje opp for mye av ikke-sirkulering? Jeg vet ikke helt. Men jeg vet at du får høyere effektivitet hvis du har bevegelse i vørteren, og hvis du har god skylleteknikk i tillegg så optimaliserer du både det å meske, og det å få med deg sukkerstoffene videre. Men, kan være det holder med ei god skyllebøtte.
 
Nei, falskbunnen har vel ikke noe å si for hvor mye sukkerstoffer man får ut, den bare sørger for at du får tappet av uten å få med en masse guff? Det jeg er god på, er nok å få med maksimalt av den væsken som sukkerstoffene er oppløst i, men det er en annen sak.

Jo, den har faktisk det. Du som ofte siterer JP, det står i boken ;)

Det er vanskelig å beskrive, så hvis du hadde orket å sjekket referansen så hadde det vært topp, hvis ikke så kan jeg prøve å beskrive. Men! Det gjelder ikke batch sparge, bare ved resirkulering eller kontinuerlig skylling.
 
Jo, den har faktisk det. Du som ofte siterer JP, det står i boken ;)

Det er vanskelig å beskrive, så hvis du hadde orket å sjekket referansen så hadde det vært topp, hvis ikke så kan jeg prøve å beskrive. Men! Det gjelder ikke batch sparge, bare ved resirkulering eller kontinuerlig skylling.

Jeg skal straks og med en gang slå opp i boken min;). (Tar'n med på senga nå.)
 
Det er de bildene hvor det er beskrevet flow med manifold, bazooka, falskbunn etc.. Poenget er at med f.eks bazooka så er det mye mindre gjennomstømning gjennom maltet som ligger "ved siden av" bazookaen, i det horisontale plan.
 
Du brygger vel med falskbunn @Finn Berger etter det jeg husker, som er perforert over hele flaten?
Denne perforeringen har mye å si for hvor mye sukkerstoffer man klarer å skylle/drenere ut av maltsengen, kontinuerlig skylling eller ikke.
Om kontinuerlig sirkulering har så for OG mye å si er jeg mer usikker på, men det hjelper for uniform temperatur i mesken gitt uniform gjennomstrømming i mesken. Og der kommer igjen perforeringen inn i bildet.

Bunnene av silkaret som er avbildet over her har mange soner der man ikke får skylt ut sukkerstoffene.
Jeg ville nok satt meg ned meg en øl, en drill og litt tålmodighet for å drille hull i hele bunnen her.
Brukte vinkelsliper og tynn kutteskive(1mm) og kutta spalter i stedet for å bore masse hull når jeg laga silbunn i forrige oppsett. Mindre arbeid, og fungerte veldig bra...
Var visst allerede foreslått..
 
Tilbake
Topp