Karboneringsdrops.

Og de er på 3 gram? Trodde de var på 2 gram, jeg. (Bruker for øvrig også lake på de fleste øl, dette gjelder kun humlebomber, da er ikke omstikking/sukkerlake så bra)

5 st veier 11 g, har gjort det enkelt med en på små flasker og to på store, det blir bra nok. Men du finner sikkert ulike produsenter med ulik størrelse på bitene.
 
Bedre med litt underkarbonert enn overkarbonert, men det er smak og behag


Sent from my iPhone using Tapatalk
Er avhengig av ølstil og smak, ja. Men karboneringen forsvinner jo litt etter hvert (om du ikke styrter). Litt som serveringstemperatur: server gjerne litt kaldere enn stilriktig, da ølet blir varmere i glasset/hånden.
 
For å være helt ærlig så synest jeg dere driver med flisespikkeri... 3 gramm eller 4 gramm..sliter mer med å få nok gjær med til å lage de himelske boblene, eller ett eller annet gjør jeg feil, må riste opp omtrent alt øl etter en uke for å nerme meg det jeg vil ha av karbonering.
 
I en halvliter så er ett gram forskjell en del synes iallefall jeg. Fra f.eks 2.5 vol co2 til 3. Det er forskjellen på en APA og en belgisk pale ale, eller lambic f.eks.
 
For å være helt ærlig så synest jeg dere driver med flisespikkeri... 3 gramm eller 4 gramm..sliter mer med å få nok gjær med til å lage de himelske boblene, eller ett eller annet gjør jeg feil, må riste opp omtrent alt øl etter en uke for å nerme meg det jeg vil ha av karbonering.

Du har nok helt sikkert nok av gjær på flaskene. Selv om ølet ser helt klart ut så er det nok gjær til å karbonere ei flaske. Men hva som kan være årsaken vet jeg ikke, gjærvalg? Klaring/Coldcrash?
 
Jeg lurer på om det må ha vært én batch Muntons var uheldig med. Jeg fikk også disse "øyevippene" i flaskene, men tok likevel sjansen igjen og kjøpte samme produkt noen uker/måneder senere, og da opplevde jeg det ikke.
 
Det kan godt hende, jeg hadde det ikke på de første bryggene jeg flasket. Men jeg har nå byttet til ett annet merke som ikke det er problemer med og kommer aldri til å bytte tilbake. Har ikke mye tillitt til Muntons lenger, og så som en bonus så er de nye mye billigere.
 
Nå har jeg også fått disse øyevippene, det er en lager som etter 3 uker karbonering i rom temp, ble kjølt ned over 4 døgn til -1°C de kom først etter ett døgn på -1°C trodde først det var iskrystaller, men det var ikke det. Forsvant dette hos dere etter tid eller endret temp eller andre triks?
 
Det forsvinner ikke, men det smaker heller ingenting, så det er bare at det ikke ser så delikat ut. Server noe uten de første 3-4 rundene, etter det er det ingen som legger merke til det. Sliter med å få tak i de jeg gikk over til da jeg fikk problemer med Muntos, så nå har jeg ett par batcher der jeg prøver igjen med muntos, så får vi se om det bare var ett parti de var uheldige med.
 
Tror det står ett batch nummer på de.... kan ha vært heldig. Ellers er det bare å brygge mørke øl i en periode fremover... da ser du det ikke
 
Hadde egentlig planlagt 2 batcer pale ale nå, får bare spare de til det blir noe porter senere, ser noen bruker vanlige sukkerbiter, blir vel litt lite med 2 stk pr 1/2 l og litt mye med 3 stk. Så på pakken at den var 250g og inneholdt ca. 230stk sukkerbiter. Vurderer å skaffe meg doseringspumpe som brukes på laboratorium med stillbar ml mengde. Nøyaktig like mye på hver pump. Og rett i flaska.
 
Ingen verdens ting, protafloc siste 15 min av kok. tror ikke noe hjelper på det der... har hørt att det kan være noe voks som var i produksjonsutsyret deres. (men er bare ett rykte tror jeg) Det smaker ingenting, det gjør ingenting... er bare litt iriterende nå du pusler med ett øl i 2 månder og så etter end en månde eller to skal kose deg så ser det ut som du stirrer ned i Ganges
 
Noen som har bilde av disse øyenvippene? Her brukt drops på mine 2 første brygg.
Har ikke sett noe mistenkelig, men kunne vært greit å vite hordan det ser ut.
Nå på mitt 3e brygg var jeg klingærn å laget sukkerlake 6g pr liter øl.
Blir spennende.
 
Tilbake
Topp