Høyde på mesketank

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Planlegger nytt bryggeri med kapasitet på ca 200-250 liter basert på beredere. Vi det blir et problem med høyden på mesketanken i en sånt tilfelle? Tenker 40-50 kg malt og 120-150 liter vann, vil kanskje bli en maltseng på 1meter.
 
Hva blir forholdet høyde/bredde?

Hvis vi tar utgangspunkt i en bereder på 50cm diameter så vil jo 150 liter bli en høyde på 80 cm.

Høyde/bredde forholdet har vel ingenting å si? Det er vel kun høyden som evt kan ha noe å si?
 
Er en diskusjon om dette i denne tråden. Ifølge den ligger du i grenseland med 40-50 kg. malt i en vvb med diameter 50cm.
Kanskje en liggende vvb er noe å tenke på?
 
Hvis vi tar utgangspunkt i en bereder på 50cm diameter så vil jo 150 liter bli en høyde på 80 cm.

Høyde/bredde forholdet har vel ingenting å si? Det er vel kun høyden som evt kan ha noe å si?

Altså. hvis du har x antall kilo malt så vil høyde bredde forholdet ha noe å si siden du kan ha en høy og tjukk maltseng eller en lavere og bredere maltseng. Avrenning og utbytte er vel de faktorene (utifra skylleteknikk) som blir påvirket mest.

men 50 x 80 ish burde vel ikke by på noen problemer. Disse bryggermaskinene har jo maltrør og de lager vørter de og. Men du får jo en del vekt som kanskje vil gjøre at den kan kompaktere seg, men det kan du vel kompensere med kverning og flow-rate, med de kompromissene det medfører.
 
Altså. hvis du har x antall kilo malt så vil høyde bredde forholdet ha noe å si siden du kan ha en høy og tjukk maltseng eller en lavere og bredere maltseng. Avrenning og utbytte er vel de faktorene (utifra skylleteknikk) som blir påvirket mest.

men 50 x 80 ish burde vel ikke by på noen problemer. Disse bryggermaskinene har jo maltrør og de lager vørter de og. Men du får jo en del vekt som kanskje vil gjøre at den kan kompaktere seg, men det kan du vel kompensere med kverning og flow-rate, med de kompromissene det medfører.

Det jeg tenkte på er at dersom høyden på maltsengen er 50cm for eksempel så har ikke bredden noe å si. Om bredden er 60 eller 50 betyr ikke noe. Man vil riktignok får et større volum med større bredde.
 
Det jeg tenkte på er at dersom høyden på maltsengen er 50cm for eksempel så har ikke bredden noe å si. Om bredden er 60 eller 50 betyr ikke noe. Man vil riktignok får et større volum med større bredde.

Aha, nei da har det vel ikke så mye å si. Jeg tok utgangspunkt i en gitt mengde malt.
 
Ren synsing fra min side, men jeg synes 1m maltseng høres mye ut. Har du vurdert å ta en bereder på tvers for mesketank?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Ren synsing fra min side, men jeg synes 1m maltseng høres mye ut. Har du vurdert å ta en bereder på tvers for mesketank?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
Nei. Alternativet er nok å få bygget et kar med større diameter i såfall.
 
Skjønner. Kun av egen interesse; hva slags varmekilde ser du for deg på bryggeriet?

Sent fra min LON-L29 via Tapatalk
 
Lar John Palmer svare på denne for deg jeg: http://howtobrew.com/book/section-3...-lautering/getting-the-most-from-the-grainbed

Kan og være en god ide å ha en manifold under silbunnen din så du får en jevn strøm gjennom mesken.

Jeg så også på den, men snakker han ikke først og fremst om batcher på vanlig hjemmebryggerstørrelse? Jeg synes det han sier inneholder en motsigelse. Han sier både at en for høy maltseng kan bli for kompakt, slik at det kan bli vanskelig å få tappet ut, og at maltsenga, så lenge det står en tomme vann over den, befinner seg i flytende tilstand, og derfor ikke representerer noe problem for gjennomstrømming.

På bryggeriet deres må dere jo ha en del praktisk erfaring med dette. Men der blir det vel radikalt annerledes? (Aner jeg ikke noe om, selvfølgelig:).)

Jeg synes røreverk høres naturlig ut i en såpass stor mesk som det det er snakk om her. Eller er det ikke nødvendig - om man bare er sterk nok;)?
 
Planlegger nytt bryggeri med kapasitet på ca 200-250 liter basert på beredere. Vi det blir et problem med høyden på mesketanken i en sånt tilfelle? Tenker 40-50 kg malt og 120-150 liter vann, vil kanskje bli en maltseng på 1meter.
50 kg malt, stående bereder og en meter høy maltseng er så godt som umulig.
Bruk heller en 200 liters liggende bereder. Da får du 60-70 kg kapasitet.
 
Vi brygger med opptil 75 kg malt i varmtvannsbereder (50cm) . Gjennomstrømning litt utfordrende med større mengde hvete/finkvernet malt. Sirkulerer gjennom HERMS , både fra toppen og ut i bånn, men også motsatt, for å gjøre maltsengen luftig og fin. Da bruker vi et stort humlefilter i toppen av mesk. Skylling til 245ltr tar ca 1-1 1/2 time. Ville bare nevne at dette fungerer helt fint, men enig i at en bredere tank, lavere maltseng selvsagt vil gjøre maltsengen mindre kompakt.

Sent from my SM-A320FL using Tapatalk
 
Tilbake
Topp