Skum og dødt øl etter bytte av tappekraner

Raffe83

Norbrygg-medlem
Har en keezer som jeg bygget av en fryseboks for ett par år siden. Kjøpte og satt inn noen billige Kina tappekraner. Dette har fungert utmerket men ønsket har alltid vært noen av bedre kvalitet. Har nå byttet kranene med 4 nyinnkjøpte Intertap kraner med flowcontrol.
Bruker 3/16 slanger fra Bryggselv på ca 3 meter.
Har alltid brukt og ønsker fortsatt og ha et serverings trykk på 1 bar.

Etter byttet sliter jeg litt med skum og ølet virker mere dødt. Skummet forsvinner også mye fortere. Hva kan dette komme av?

Når jeg byttet kranene så renset jeg også linjene med bpw og starsan. Renset ikke Intertapene noe mer enn det. Kan det fortsatt være en del olje og lignende igjen i kranene?

Råd mottas med takk.


IMG_2171.jpg
 
Skift tilbake til de gamle, og se om problemet vedvarer. Har aldri likt flowcontrol

Har prøvd å bytte tilbake og da var det ingen problem. De gamle kranene hadde en fjær til selv lukking. Lurer på om disse har skapt større motstand som gjør at linjene nå blir for korte. (Intertap uten fjær.)
Serveringen blir bedre når jeg reduserer trykket men jeg ønsker ikke å miste trykk over tid og det faktum at det tar litt lengre tid å tappe en øl.
 
Har du Intertap gjennomføringer også, eller er de av et annet fabrikat? Kjenner ikke igjen problemene, men jeg har både kraner (uten fc) og shanks fra Intertap.
 
Har du Intertap gjennomføringer også, eller er de av et annet fabrikat? Kjenner ikke igjen problemene, men jeg har både kraner (uten fc) og shanks fra Intertap.

Gjennomføringene er av annen fabrikat. Trodde ikke det skulle ha noe å si men kan godt være der problemet ligger. Eller som Miguel sier... Mulig lekkasje.
 
Kanskje en lekkasje som følge av at shanks og krane ikke passer hverandre. Jeg vet ikke hvordan andre kraner/shanks ser ut, men Intertap har en hel masse små "hakk" på flatene som går mot hverandre. Jeg ser for meg at hvis shanken ikke har dette, så vil det bli massevis av små hull her. Men som sagt - jeg har ikke sett andre shanks enn Intertap sine, så jeg vet ikke om dette er noe alle har som standard.
 
Kanskje en lekkasje som følge av at shanks og krane ikke passer hverandre. Jeg vet ikke hvordan andre kraner/shanks ser ut, men Intertap har en hel masse små "hakk" på flatene som går mot hverandre. Jeg ser for meg at hvis shanken ikke har dette, så vil det bli massevis av små hull her. Men som sagt - jeg har ikke sett andre shanks enn Intertap sine, så jeg vet ikke om dette er noe alle har som standard.
Noe variasjon kan det være mellom forskjellige fabrikat av gjennomføringer selv om de følger den amerikanske standarden som bl.a. Intertapkranene følger, men det pleier ikke å være problematisk å få det tett. Hvis det ikke er tett, lekker det øl.

Antar at det er kompensatoren (flow control) som lager problemene.
 
Noe variasjon kan det være mellom forskjellige fabrikat av gjennomføringer selv om de følger den amerikanske standarden som bl.a. Intertapkranene følger, men det pleier ikke å være problematisk å få det tett. Hvis det ikke er tett, lekker det øl.

Antar at det er kompensatoren (flow control) som lager problemene.

Enig i at det ikke er gjennomføringen. De så ut til å passe bra. Etter litt googling kan det virke som øl slangen er litt i korteste laget. Skal teste med 4 meter lange slanger og satser på at det løser seg da. Takker for svar...
 
Hvordan gikk det med denne saken? Har du fått swung på kranene dine? Og hva var løsningen? Jeg holder på med en Keezer selv og har de samme intertap kranene, har sålangt kun testet litt, har nok for kort test øllinje, og opplever mye skum.
 
Tilbake
Topp