White APA.

Choko, munich (begge to), crystal og black. Men jeg har aldri sett det nevnt, så populæriteten av disse er vel helt på bånn, men samtidig så blir det laget slike..
Jeg må faktisk prøve selv i en dunkelweizen.

http://www.castlemalting.com/Castle...chPhrase=Wheat&Command=ProductsSearch&Submit= &Language=English&SearchPhraseUcase=WHEAT

Jeg har faktisk sjokohvete liggende, men har nesten ikke brukt det. Det kunne jeg kanskje gjort - det funker jo omtrent som carafa special, siden hveten ikke har skall. Ellers vet jeg ikke om det blir noen særlig spesiell effekt av krystallhvete. Bryggselv fører Weyermanns. De påstår at det gir ølet kremet konsistens, hvilket jeg tviler særdeles sterkt på!
 
Aldri brukt det selv. Men det jeg har lest er at man ikke må forvente et hvetepreg av det iallefall. Det er jo brent korn, selv om kornet er hvete.
 
Min variant er nok av det provoserende slaget ;)

25 liter til gjæring - 1.056 OG - 48 IBU (T)

3,2kg pilsner malt
2,2kg hvetemalt
1,0kg torrified hvete

No-Sparge BIAB
45min mesk @ 68C
30min kok ;)

50gram Perle 4,9% 30min
30gram Citra 10min
30gram Amarillo 10min
15gram Chinook 10min
30gram Citra sammen med gjær pitch
30gram Amarillo sammen med gjær pitch
15gram Chinook sammen med gjær pitch
40gram Citra tørrhumle
40gram Amarillo tørrhumle
20gram Chinook tørrhumle

WLP400, 1,2liter starter

3:2 klorid/sulfat
5,4pH i mesk

Tørrhumler første gang med gjær pitch istedenfor flameout steget for biotransformasjon og ende større kjangs for stabil tåke. Høyere OG og IBU for å havne nærmere en typeriktig White IPA istedenfor APA. 30min kok er vel det mest forstyrrende for mange men har fungert knallbra før for meg med pilsner malt.
 
Stusser mindre på 30 min kok enn biotrasformasjon. Legger du merke til forskjellen mot ikke en tidlig dryhop? Smaken skal bli annerledes.. ester-aktig.
 
Stusser mindre på 30 min kok enn biotrasformasjon. Legger du merke til forskjellen mot ikke en tidlig dryhop? Smaken skal bli annerledes.. ester-aktig.

Første gang jeg prøver det så tiden vil vise, står og gjærer i Fermentasaurusen enda.
 
Min variant er nok av det provoserende slaget ;)

25 liter til gjæring - 1.056 OG - 48 IBU (T)

3,2kg pilsner malt
2,2kg hvetemalt
1,0kg torrified hvete

No-Sparge BIAB
45min mesk @ 68C
30min kok ;)

50gram Perle 4,9% 30min
30gram Citra 10min
30gram Amarillo 10min
15gram Chinook 10min
30gram Citra sammen med gjær pitch
30gram Amarillo sammen med gjær pitch
15gram Chinook sammen med gjær pitch
40gram Citra tørrhumle
40gram Amarillo tørrhumle
20gram Chinook tørrhumle

WLP400, 1,2liter starter

3:2 klorid/sulfat
5,4pH i mesk

Tørrhumler første gang med gjær pitch istedenfor flameout steget for biotransformasjon og ende større kjangs for stabil tåke. Høyere OG og IBU for å havne nærmere en typeriktig White IPA istedenfor APA. 30min kok er vel det mest forstyrrende for mange men har fungert knallbra før for meg med pilsner malt.

Har man erklært seg selv lovløs, kan man jo gjøre hva man vil;). Lykke til. Men jeg er skeptisk til at chinook'en skal gjøre dette lette, friske ølet bedre.

Men ganske sikkert annerledes. Og jeg har vondt for å tro at det blir vondt:).
 
Måtte nesten prøve å lage dette ølet på nytt, ett år siden første gang. Gikk på en ugrei slurvesmell og tilsatte 10 min- humla 20 min før kokeslutt. IBU gikk da fra 40 til 53 o_O. Bikker nesten whiteIPA- land... Sitter med et glass "karboneringstest" og konstaterer at jeg ikke skal få problemer med å drikke det opp, men det ble et ganske annet øl, ja.

Kjøler du med en gang når du tilsetter 0min humlen slik som Finn Berger, eller steeper du ?
 
Hva er deres erfaring med WLP400 og utgjæringstid?
Har brukt WLP400 svært mye, og den tar nok litt tid å gjære ut skikkelig. Opplever at det tar rundt 4 uker totalt. Den kan gjerne stå stille en ukes tid etter stormgjæring og så plutselig starte igjen. Den lager et utmerket øl i det minste!

WLP400 toppgjærer noe drøyt og. Om du skal sette starter er antifoam helt nødvendig, med mindre du liker å tørke gjær av benken din. Samme i gjæringsdunken; ha godt med rom i toppen. 25 liter vørter i vanlig europrisbøtte går så vidt. Den tynnere bredere varianten til bryggselv må du ha litt mindre i.
 
Har brukt WLP400 svært mye, og den tar nok litt tid å gjære ut skikkelig. Opplever at det tar rundt 4 uker totalt. Den kan gjerne stå stille en ukes tid etter stormgjæring og så plutselig starte igjen. Den lager et utmerket øl i det minste!

WLP400 toppgjærer noe drøyt og. Om du skal sette starter er antifoam helt nødvendig, med mindre du liker å tørke gjær av benken din. Samme i gjæringsdunken; ha godt med rom i toppen. 25 liter vørter i vanlig europrisbøtte går så vidt. Den tynnere bredere varianten til bryggselv må du ha litt mindre i.

Jeg gjærer 27 liter i en Fermentasaurus nå (35 liter) og den klatret opp til 32 liter før krausen stabiliserte seg så tar plass ja. Starteren lagde jeg i 5 liters kolbe så det gikk finfint uten søl. Får vel bare ta noen SG målinger underveis og regne med 3-4 uker, tørrhumle når den er stabil over 3 dager så en ikke risikerer å tørrhumle for tidlig.
 
Jeg gjærer 27 liter i en Fermentasaurus nå (35 liter) og den klatret opp til 32 liter før krausen stabiliserte seg så tar plass ja. Starteren lagde jeg i 5 liters kolbe så det gikk finfint uten søl. Får vel bare ta noen SG målinger underveis og regne med 3-4 uker, tørrhumle når den er stabil over 3 dager så en ikke risikerer å tørrhumle for tidlig.

Jeg har vært litt nysgjerrig på Fermentasaurus. Syns du det fungerer bra? Hvordan kontrollerer du temperaturen på den? De to tingere som holder meg tilbake er at jeg gjærer i kjøleskap i dag som rommer to bøtter helt perfekt. Dette regner jeg med bare rommer én Fermentasaurus. Er også litt skeptisk til å gi såpass mye penger for noe i plastikk som sikkert blir ripete og må skiftes ut etter en liten stund.
 
Jeg har vært litt nysgjerrig på Fermentasaurus. Syns du det fungerer bra? Hvordan kontrollerer du temperaturen på den? De to tingere som holder meg tilbake er at jeg gjærer i kjøleskap i dag som rommer to bøtter helt perfekt. Dette regner jeg med bare rommer én Fermentasaurus. Er også litt skeptisk til å gi såpass mye penger for noe i plastikk som sikkert blir ripete og må skiftes ut etter en liten stund.

Første brygg på den men foreløpig veldig fornøyd. Jeg har 5m/55w varmekabel viklet rundt for å varme opp direkte, styrt med en inkbird ITC308 i en mørk bod i garasjen, holder stålkontroll på Ale gjæring men har også eget kjøleskap den skal inn i når det skal undergjæres men det var alt for fullt med fat for tiden :p Den tar mye plass ja så passer ikke i benkekjøleskap og 2 oppå hverandre går heller ikke da det blir veldig høyt
 
WLP400 har vært sulten og effektiv mitt tilfelle! Fra OG 1,054 til SG på 1,008 nå ved første måling etter 11 dager :)
 
Da er den nok ferdig. 85% utgjæring stemmer godt. Men den ble gyselig sterk, da - over 6%?

Har tørrhumlet og stengt spunding ventilen helt og det er ikke noe tegn til at trykket stiger, så da er den ferdiggjæret ja. Så har ikke humlearomaen noen rømningsvei lenger ;)

6,0-6,1% tvangskarbonert. Gjæret nok litt lenger ned enn jeg forventet men mitt mål var uansett en sterkere versjon i White IPA kategorien (5,5-8,0% i BJCP) så fornøyd med det :)
 
Første seriøse prøvesmaking på denne.
Dom: Fin hazy uklarhet. Gjæren og humlen utgjør en veldig god kombo. Et "snilt" øl med moderate mengder humle og fenoler (ut fra de preferansene jeg har skaffet meg). Veldig lettdrikkelig og det man vil kalle for "læskende". Strengt tatt akkurat det jeg var ute etter, bare synd at en god APA alltid gir meg lyst på en god IPA...
Vis vedlegget 26871

Tror du at litt bringebær kunne gjort seg i denne?
 
Tilbake
Topp