Infeksjon i saison?

Finn har rett, gjær/villgjær og bakterien Clostridium thermoaceticum kan også produsere eddiksyre. uten oksygentilgang.
 
Finn har rett, gjær/villgjær og bakterien Clostridium thermoaceticum kan også produsere eddiksyre. uten oksygentilgang.

Vel, Thomas Barnes har rett, er vel det riktige;). Men det er greit å få bekreftet at fyren ikke farer med fake news. (Jeg trodde jo ikke det, da. Jeg har sjekket hvem har er tidligere en gang.)
 
Ok, etter ny "befaring" slo kona fast at det var "skarp citrus" og "kanskje chili", men at den var "helt død og varm". Je smakte også og den var faktisk helt OK; kanskje jeg har aldri vært bort i ordentlig eddik bismak og "bestemte" at jeg hadde den i ølen. Ja ja, takk alle sammen for godt innspill. Dere får høre hva det blir etter noen uker.
 
Ok, etter ny "befaring" slo kona fast at det var "skarp citrus" og "kanskje chili", men at den var "helt død og varm". Je smakte også og den var faktisk helt OK; kanskje jeg har aldri vært bort i ordentlig eddik bismak og "bestemte" at jeg hadde den i ølen. Ja ja, takk alle sammen for godt innspill. Dere får høre hva det blir etter noen uker.

Har du ikke ei flaske eddik av et eller annet slag stående? Det er bare å lukte på den, så har du lukta, og kan sammenligne.

Hva sier du; ingen eddik???? Dagens ungdom .... :rolleyes:
 
Helt vanlig brettanomyces lager også eddik når den har tilgang på oksygen. Dette er blant annet medvirkende årsak til at vin får eddiksyre i seg når den står åpen. Øl som flamsk rød får også eddiksyren sin fra brettanomyces, men her brukes en type brettanomyces som er spesielt glad i å lage nettopp eddiksyre. Kanskje Belle Saison også er utsatt for dette? Ren spekulasjon fra min side, men jeg mener å huske at denne gjæren er noe annet enn vanlig saccharomyces.
 
Helt vanlig brettanomyces lager også eddik når den har tilgang på oksygen. Dette er blant annet medvirkende årsak til at vin får eddiksyre i seg når den står åpen. Øl som flamsk rød får også eddiksyren sin fra brettanomyces, men her brukes en type brettanomyces som er spesielt glad i å lage nettopp eddiksyre. Kanskje Belle Saison også er utsatt for dette? Ren spekulasjon fra min side, men jeg mener å huske at denne gjæren er noe annet enn vanlig saccharomyces.

Brett er med på lista til Thomas Barnes, også. Men Belle er en diastaticus (saccharomyces cerevisiae var. diastaticus), ikke brettanomyces, så om det er brett, så kommer den ikke fra tørrgjærposen. Jeg aner ikke om brettanomyces farter rundt på egenhånd i norske farvann?
 
Brett er med på lista til Thomas Barnes, også. Men Belle er en diastaticus (saccharomyces cerevisiae var. diastaticus), ikke brettanomyces, så om det er brett, så kommer den ikke fra tørrgjærposen. Jeg aner ikke om brettanomyces farter rundt på egenhånd i norske farvann?

Joda, brettanomyces finnes nok over hele verden! Jeg har faktisk en ren kultur jeg tok fra eplene i hagen som lager et veldig interessant øl. Så vidt jeg vet skal det være fullt mulig å finne vill saccharomyces og. Jeg fikk hjelp av en venn med tilgang til et laboratorium til å skille denne gjæren fra mugg og annet som bodde på eplet.
 
visiae
Joda, brettanomyces finnes nok over hele verden! Jeg har faktisk en ren kultur jeg tok fra eplene i hagen som lager et veldig interessant øl. Så vidt jeg vet skal det være fullt mulig å finne vill saccharomyces og. Jeg fikk hjelp av en venn med tilgang til et laboratorium til å skille denne gjæren fra mugg og annet som bodde på eplet.

hmm - så hvis @Davesp sto og gnasket på hjemmeavla epler mens han tappet over i gjæringskaret, så kan det ha dryppet store kvanta brett nedi:).
 
visiae


hmm - så hvis @Davesp sto og gnasket på hjemmeavla epler mens han tappet over i gjæringskaret, så kan det ha dryppet store kvanta brett nedi:).

Definitivt en interessant måte å tilføre gjær til ølet på. Skal prøves med min neste brett-saison! Høres egentlig ganske så koselig ut for en som tilfeldigvis har masse moden frukt i hagen for tiden!
 
Stol aldri på reddit;).

Med mindre fyren som har skrevet den artikkelen for amerikanske BJCP-dommere - Thomas Barnes - er totalt inkompetent, så er det flere mulige kilder til eddiksyre i øl enn acetobacter.

Det står jo også i innlegget:

"One exception to your comments would be acetic acid production from citrate by lactic acid bacteria, which does no require oxygen.
marynx[S] 1 point 6 months ago

You're right.

But if I'm not wrong lactic acid bacteria usually prefers the lactic acid pathway rather than the acetate one. Also the yeast will probably consume most of the citric acid before the lactic acid bacteria..
LuckyPoire 1 point 6 months ago

lactic acid bacteria usually prefers the lactic acid pathway rather than the acetate one

I believe that is true. However, LAB have been known to blow through all malic acid available under some circumstances. Also (since we are in /r/homebrewing rather than /r/cider or /r/winemaking), it's entirely possible a recipe could contain citric acid as the only significant organic acid.

Also the yeast will probably consume most of the citric acid before the lactic acid bacteria.

I can't find any scientific papers on citrate uptake by S. cerevisiae. Malic acid uptake has been demonstrated in some strains...but as far as I know, usually malic acid and citric acid concentrations do not change much due to yeast activity over the coarse of fermentation.

Here is a paper on C4 dicarboxylic acid uptake. http://aem.asm.org/content/78/3/705.full"

Så man skulle ikke tro at det var det største problemet.

Ved gjæring av Flanders Red så ønsker man jo en liten inngress av oksygen for å fremme en ørliten eddikproduksjon. Mulig det ikke er nødvendig, men mine tanker er at det kreves en del oksygen for å få laget nok til skape det man ønsker... Derav grunnen til at jeg skrev "For at eddik skal lages i store nok kvanta til at det merkes så skal du også ha fått innarbeidet en god mengde oksygen i ølet." i det første innlegget mitt :).

Men det er godt mulig at det ikke er problem. Man skulle jo tro at coolshipølene hadde vært ganske utsatt for eddik med alle de forskjellige bakterie og gjærkulturene de får i ølet der, selvom de får oksygenfattig miljø etterhvert.
 
Men nå virker det som at eddik ikke var et problem alikevel ;). Det skal mye til for at ølet skal få klare edikk toner SÅ fort.
 
Ok, har luktet en eddik flaske som jeg hadde liggende på kjøkkenet. Det er ikke snakk om noe liknende i ølen. Ølen gikk faktisk an å drikke; bare at det var en skarp syrlig smak, men LAAAANGT unna eddiken. Mysteriet oppklart!

Gjæringsbøtte der ølen står i var helt ny; Burde jeg markere den og bruke bare til saison o.l.?
 
Ok, har luktet en eddik flaske som jeg hadde liggende på kjøkkenet. Det er ikke snakk om noe liknende i ølen. Ølen gikk faktisk an å drikke; bare at det var en skarp syrlig smak, men LAAAANGT unna eddiken. Mysteriet oppklart!

Gjæringsbøtte der ølen står i var helt ny; Burde jeg markere den og bruke bare til saison o.l.?

Det var synd:D.

Neida, glad på dine vegne. Men det hadde vært artig å få lært litt om en eddikinfeksjon;).

Hvis bøtta er ny og fin, og du ikke har mishandlet den så den har fått riper, hadde jeg nøyd meg med en veldig grundig vask. Er det ei gammel bøtte, med litt riper, hadde jeg merka den og reservert den til bare Belle Saison - hvis du finner ut at du liker denne gjæren veldig godt. Den er et helvete å få ut av systemet hvis den får spre seg.
 
Sist redigert:

Det har vel vært snakk om dette tidligere her på forumet, også. Jeg lurer på om det ikke var det som førte fram til at vi ble klar over at Belle Saison faktisk var diastaticus.

Er det tenkelig at Left Hand kan ha brukt Belle? Jeg tror ikke det var allminnelig kjent at Belle er diastaticus for halvannet år siden. Og jeg kjenner meg ikke helt sikker på at det ikke kan finnes andre belgiske gjærtyper som kan være av samme slag.

Siden diastaticus er en cerevisiae kan den kanskje slippe gjennom kvalitetskontroller?
 
Tilbake
Topp