"Ser oppskriften min grei ut?" -Spør her.

Må innrømme at jeg har et forhold på si' til Citra/Amarillo-mix'en. Så jeg har en halvkilo Amarillo liggende, også. Og LIML har min versjon av Kniksen (7 Fjell) som favorittøl, og drikker dessuten svært gjerne den hvite APA'en (the Stig). Kinns Vestkyst har jeg også brygget en del batch'er av, og nå står 25 liter Sommarøl (Kinn) og godgjør seg bak ryggen min her jeg sitter. Så jada, det befinner seg en del amerikansk humle i fryser'n. Men skjegget mitt feirer snart 50-årsjubileum, og jeg har da litt bakgrunn fra arbeid i skog og på sagbruk i unge år - så om jeg ifører meg flanellsskjorte, så kommer ikke den fra Grünerløkka.

Ellers er jeg i godt selskap med Rolv Bergesen - @kokkenrolv - fra Vestkast: http://godtiglasset.com/2017/03/03/gi-meg-en-ipa/ :)

Amerikansk kultur forøvrig kan jeg ofte styre meg for - jeg klarer stort sett ikke å se amerikanske serier/filmer - men den har sine lyse sider:

En lykkelig blanding av amerikansk og engelsk er ellers amber ale med Cascade og East Kent Golding. Men forøvrig er faktisk det meste av det jeg brygger nå, tysk øl - uten at jeg av den grunn er Merkel-tilhenger;). Så jeg har en halvkilo Mittelfrüh, som er favoritthumla mi til pils og helles og sånt, også.

Det var det om mitt forhold til humler og geografi:p. Ta det som en generell kommentar til alle spørsmål om humle i oppskrifter.

Godt å vite at du ikke løper rundt på feil side av Mjøsa i rutete skjorte og syter om negler brekker, eller skriker iiik i synet av ku eller primitivt skogsredskap. Jeg liker det bilde Finn.. keep It real (faktisk treffende og aldeles korrekt brukt her)

(Mulig jeg nå avslører litt forutinntatte holdninger her, men ser du ut som en taksom kar: som ratt kan felle ei buske, stable ved selv og ratt faktisk driste deg til oljeskift på et og annet motor-redskap
helt selv, så mener jeg at den overnevnte hipstergreia er litt flau. Kombinerer du stilen med glutenallergi og veganske tilbøyeligheter snakker vi rett ut skam.. Lurer på hvilke qvinner som har tilbøyeligheter mot denne Tofu-spisende litt anemiske unnskyldningen av mannerasen...pussig.. Bygda i mannen som snakker nå..skal påse at forutinntatte holdninger ikke skal feste seg.. historien har jo vist at det ikke var smart. (Sorry om jeg tråkker noen eventuelle lesere på tærene, men det er LITT teit.)
Oppsummert har jeg nok heller aldri mistenkt deg som medlem i denne kategorien Finn.

Ellers så deler vi nok mye rundt betrakninger rundt både øl og humle,, Om det er noe slik som amerikansk kultur? Jo den er der. Banebrytende på noen områder og bunnløs skamløs på andre.
Er såpass nyfiken enda at mye må fortsatt prøves . Både med øl.. og kultur.. men en ting er vi enig om Finn..Gro langt skjegg for å sitte på Grünerløkka for å drikke rare glutenreduserte øl iført flanell mens man snakker i en telefon på størrelse med en IPad .. det gjør vi ikke.. Takk for fin og utfyllende post.




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Jeg forstår fortsatt ikke at ikke FG går lavere, men skal bøye meg for fasit om noen dager. :) Takk, folkens!

Du får lavere FG om du erstatter noe av basismalten med honning, men ikke om du legger til honningen. Da kommer du noenlunde likt ut, siden honningen eter opp nesten hele egenvektøkningen, og kvitter seg med CO2 i tillegg. (Usikker på hvordan det siste slår ut.)

Si du har ei oppskrift på 25 liter med 5 kilo pils, og OG på 1.052. FG blir da, med 77% utgjæring, 1.012. Så legger du til 1 kilo pils. Da stiger FG, selvfølgelig, siden OG stiger til 1.062, mens utgjæringsprosenten forblir konstant.

Kalkulatoren jeg bruker (brewersfriend), er litt tvilsom, så jeg får ikke laget gode utregninger. Men folk med bedre hoder og kalkulatorer kan forklare bedre, og gi deg riktige tall:). (Brewersfriends All Grain OG/FG justerer ikke for ulike tilsetningers ulike utgjæringsprosent, bare for ulikhet i ekstraktefektivitet, så folk som bruker mye sukker, vil komme galt ut.)
 
Godt å vite at du ikke løper rundt på feil side av Mjøsa i rutete skjorte og syter om negler brekker, eller skriker iiik i synet av ku eller primitivt skogsredskap. Jeg liker det bilde Finn.. keep It real (faktisk treffende og aldeles korrekt brukt her)

(Mulig jeg nå avslører litt forutinntatte holdninger her, men ser du ut som en taksom kar: som ratt kan felle ei buske, stable ved selv og ratt faktisk driste deg til oljeskift på et og annet motor-redskap
helt selv, så mener jeg at den overnevnte hipstergreia er litt flau. Kombinerer du stilen med glutenallergi og veganske tilbøyeligheter snakker vi rett ut skam.. Lurer på hvilke qvinner som har tilbøyeligheter mot denne Tofu-spisende litt anemiske unnskyldningen av mannerasen...pussig.. Bygda i mannen som snakker nå..skal påse at forutinntatte holdninger ikke skal feste seg.. historien har jo vist at det ikke var smart. (Sorry om jeg tråkker noen eventuelle lesere på tærene, men det er LITT teit.)
Oppsummert har jeg nok heller aldri mistenkt deg som medlem i denne kategorien Finn.

Ellers så deler vi nok mye rundt betrakninger rundt både øl og humle,, Om det er noe slik som amerikansk kultur? Jo den er der. Banebrytende på noen områder og bunnløs skamløs på andre.
Er såpass nyfiken enda at mye må fortsatt prøves . Både med øl.. og kultur.. men en ting er vi enig om Finn..Gro langt skjegg for å sitte på Grünerløkka for å drikke rare glutenreduserte øl iført flanell mens man snakker i en telefon på størrelse med en IPad .. det gjør vi ikke.. Takk for fin og utfyllende post.

Sent from my iPad using Tapatalk

Dette er vel temmelig off topic, men for at verden ikke skal få et alt for skeivt bilde av meg, så får jeg vel si at jeg hverken er ekstremt nevenyttig eller ekstremt klønete. Bilmotorer holder jeg meg langt unna, men jeg kan mekke litt på sykkelen min, om jeg må. Og jeg kan sette opp en lettvegg, men neppe et hus:). Alt det tekniske som man burde kunne i forbindelse med bryggingen, er jeg håpløs på. Det lengste jeg har strukket meg til, er å bore hull i en kjele og sette i kran. Elektronikk skjønner jeg lite av.

Kuer? Jeg er glad i melk, men tviler på at jeg hadde fått den ut av kua. Jeg synes egentlig det er greit å overlate det til bøndene:).
 
Du får lavere FG om du erstatter noe av basismalten med honning, men ikke om du legger til honningen. Da kommer du noenlunde likt ut, siden honningen eter opp nesten hele egenvektøkningen, og kvitter seg med CO2 i tillegg. (Usikker på hvordan det siste slår ut.)

Si du har ei oppskrift på 25 liter med 5 kilo pils, og OG på 1.052. FG blir da, med 77% utgjæring, 1.012. Så legger du til 1 kilo pils. Da stiger FG, selvfølgelig, siden OG stiger til 1.062, mens utgjæringsprosenten forblir konstant.

Kalkulatoren jeg bruker (brewersfriend), er litt tvilsom, så jeg får ikke laget gode utregninger. Men folk med bedre hoder og kalkulatorer kan forklare bedre, og gi deg riktige tall:). (Brewersfriends All Grain OG/FG justerer ikke for ulike tilsetningers ulike utgjæringsprosent, bare for ulikhet i ekstraktefektivitet, så folk som bruker mye sukker, vil komme galt ut.)
Mulig du har rett, fasit kommer. Men beersmith er enig med meg. :p
 
Og itte nok med det. Innaførr drekk dom kaffe tur glas og ét rundstykkjer med høl ti!

Hehehe .. greit Jørgen. I Get it. [emoji30][emoji50][emoji15]

Skammer meg litt mtp. min umiddelbare utrykksform. Som sagt, mente ikke utføre en slik: tråkke noen på tåa øvelse. <host>
Lover å slutte å smake (for mye) på det som kjelleren har å by på , før jeg tar til forumet som en svulstig bonde-Rambo! Uff.
Det å ikke koble på filter.... jaja just saying....

The World: Sorry..




Sent from my iPad using Tapatalk
 
Hehehe .. greit Jørgen. I Get it. [emoji30][emoji50][emoji15]

Skammer meg litt mtp. min umiddelbare utrykksform. Som sagt, mente ikke utføre en slik: tråkke noen på tåa øvelse. <host>
Lover å slutte å smake (for mye) på det som kjelleren har å by på , før jeg tar til forumet som en svulstig bonde-Rambo! Uff.
Det å ikke koble på filter.... jaja just saying....

The World: Sorry..




Sent from my iPad using Tapatalk
Og det sier du nå som jeg nettopp har tatt skjegget, bare på grunn av deg! :eek:
 
Og det sier du nå som jeg nettopp har tatt skjegget, bare på grunn av deg! :eek:

[emoji23][emoji23][emoji23] Dagens.. ja gni det inn.. men så vidt jeg forstår tar du med under/over i skog og mark, samt har noen filosofier der humle faktisk skal kokes.. og noen andre prinsipper.. så du kvalifiserer ikke i poser-kategorien. [emoji1309][emoji16].. men ja.. (tror ratt jeg legger bort barberhøvelen som en slags selvransakelse og setter turen til første bule som serverer en sour-kettled-über-hoppy-clody dank juice med et navn som jeg aldri vil begripe..

Til info : Så er ikke skjegg feil..
(Bedre enn det metro-seksuelle , rett tragiske, mannsidealet jeg vokste opp med på 80/90-tallet.. men nå må jeg slutte å skrive mere før kona ratt snubler innom å ser hva jeg presterer å skrive i offentlige fora...


Sent from my iPad using Tapatalk
 
[emoji23][emoji23][emoji23] Dagens.. ja gni det inn.. men så vidt jeg forstår tar du med under/over i skog og mark, samt har noen filosofier der humle faktisk skal kokes.. og noen andre prinsipper..
:D Tre av fire er side/side. Jeg er kanskje ingen hipster, men jeg er eldre enn alderen min skulle tilsi. :p

Men etter at hjortelusflua nådde mine jaktmarker er det faktisk noe feil med skjegg. :(
 
Hent ti! Du har sikkert flere subkulturer på hatlista. :D

Siden jeg allerede har avkledd meg som en gjennomsnitts amerikaner fra Wisconsin så bør jeg vel tone ned referansene.
Les; ignorant og forutinntatt. (unnskyld WSC.. go Cavaliers...)
Discalmer:
Har vel 10år i byen selv..fra Erling Skjagsshonsgate på beste vest til oppstart Thorshov over skobutikk og do på gangen. Alle de stereotypiske subkulturelle tilhørighetene jeg fjaset med på den reisen gjorde vel at egen integritet er/var såpass transparent at logiske slutning var å stikke halen mellom beina å rømme tilbake til flatbygdene rundt Mjøsa.
Proklamerer herved opphør rundt det som ratt har drept flere enn pesten: navlebeskuende forutinntatthet.

10 stykker? [emoji38]Det er jo litt.. mulig det er de helvetes luringa som absolutt må ut på veien med traktor ti på sju å stoppe absolutt alt av trafikk for oss som må innom barnehage og samtidig rekke morgenmøte på jobb må få smake vreden da.. sånn for balansens skyld...jaja nå er jeg ferd med å gjøre det igjen.. [emoji85]


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Tilbake
Topp