Din beste øl

Hva er den beste ølen du har brygget og hvorfor? Del gjerne oppskriften hvis du vil!

Min må være en baltisk porter med carolina reaper og lakrisrot. Hele oppskriften forsvant dessverre da jeg oppgraderte telefonen og dermed måtte installere Beersmith på nytt. Jeg hadde ikke lagret oppskriftene mine i skyen :(

En pod tørket carolina reaper knust og 50g lakrisrot tilsatt i 10 min (bruk humlepose) Dette ga en deilig varme og en relativt fremtreden lakrissmak.
 
Uavgjort for meg.
Den ene: doppelbock med 83/15/2 munich 2/pils/carafa s3, mittelfrüh og WLP833. Dobbel dekoksjon og to timers kok.

Den andre var en brett-saison på 1060, pils og 10% sukker, masse Nelson til 40IBU, pluss dobbel tørrhumling, WLP566 i primær opptil 25 grader, og flasking med Orval-gjær. Basert på denne, men den ble bedre enn originalen.
 
Veldig enkelt; Tsjekkisk pils! 98% bohemian pilsner, 2% carapils, mesket på 63 C i 20 min, 71 C i 40 min. 70 g Saaz på 60 min til 30 IBU, 20 gram på 10 min og 10 gram på 0 min. Gjæret med WLP802 Czech Budejovice Lager Yeast i 2 uker, lagret på 1 C i 10 uker.

Perfekt balanse mellom malt og bitterhet, og et nydelig krydderpreg fra Saaz.
 
Min må være en Kölsch brygget til sommerfest på jobben. I utgangspunktet skeptisk, da hele dagen var et mareritt. Men fatet ble tømt rimelig fort og brygget skal gjentas uten mareritt en annen gang.
Ganske enkel oppskrift:

4500g pils
500g hvete
70g H.Mittelfrüh 2,7% - 60 min - 21,3 IBU
30g H.Mittelfrüh 2,7% - 15 min - 4,5 IBU

60 min mesk @ 64C
90 min kok

WLP029 @ 16 grader i 4 uker
Steg ned mot 2 grader over 10 dager, 2 grader i 4 dager før fating.

Husker ikke karbonering, men "vanlig" på fat.

Gjæringsforløpet ble satt sånn pga ferie
 
Det er vel egentlig helt umulig å svare på. Men i dag var jeg veldig godt fornøyd med en engelsk bitter - et øl jeg har slitt med å få til. Etter min mening et av de vanskeligste ølene du kan prøve deg på.

Jeg er ikke sikker på hvorfor denne ble mer vellykket enn tidligere forsøk. Det er jo enkle oppskrifter på denne øltypen, og det er ikke noe så veldig spesielt med min, heller - sjøl om Vienna vel ikke er vanlig. Gjæren er nok viktig. Wyeast1318 er den Kinn bruker, og Kinn brygger det ølet jeg liker best.

Tid er jo også en faktor. Nå er denne halvannen måned gammel, og antakelig på topp. (Jeg tapper på flaske.)
OG 1.048, FG 1.012, ABV 4,7%. 30 IBU, Meske på 67 grader. Pitchet på 17 grader, og gjæret på denne temperaturen til det var på tide å øke temperaturen.
Malt til 24 liter
3.0 kg Maris Otter
2.0 kg Vienna
0,3 kg Crystal 120
Humle
30 gr Bramling Cross @ 60
30 gr Fuggles @ 60
10 gr Bramling Cross @ 10
10 gr Fuggles @ 10
10 gr Bramling Cross @ 1
10 gr Fuggles @ 1
Gjær
Wyeast 1318 London Ale III
 
Ser det er fler av dere som har brukt Bramling Cross i det siste, er det fordi det er no godt
eller blir dere aldri ferdig med å eksperimentere?
 
Ser det er fler av dere som har brukt Bramling Cross i det siste, er det fordi det er no godt
eller blir dere aldri ferdig med å eksperimentere?

Det er godt - på en sær måte jeg ikke helt klarer å beskrive. Leser du om den, finner du ut at den skal gi deg solbæraroma og litt citrus, og i det hele tatt være litt i slekt med amerikanske humler, men det skjønner jeg ikke noe av.

For meg funker den fint aleine, eller i lag med Fuggles eller EKG, kanskje helst Fuggles.

Jeg kan tenke meg at den ville bli veldig god i det mørke, sterke (og gode!) ølet du brygger.
 
Miami weiss.
Amerikansk hveteøl - Tror jeg...
1.82 kg Pilsnermalt
0.22 kg rugmalt
0.55 kg hvetemalt
0.11 kg flaket rug
0.11 flaket hvete

Magnum 10 gram 60 min
Cascade 5 gram 15 min
Centennial 5 gram 2 min
Centennial 11 gram tørrhumlet 7 dager

US-05
Mesk 65 grader 60 min

Et lyst og lettdrikkelig øl.
Blir veldig klart uten å bruke gelatin eller annet klaringsmiddel.
 
Har bare brygget ferdig ølsett .
Jeg synes øl settene fra bryggselv er de beste .

Hop Sanatorium Fra bryggselv er vel uten tvil det beste ølet jeg har brygget , 5 batcher til nå .
En av de bedre ipaer jeg har smakt .
Fyldig og god ,masse smak , fin bitterhet i ølet .

Oregon stout fra bryggselv er også knallgod .
 
Tilbake
Topp