Deilige bilder!!!

Mye knask i det bryggeriet ditt @Vinnes Ølet. Rett og slett et flottt bryggeri.
Den fatvaskeren er det noe du har lsget eller kjøpt? Ser også noe som ser ut som en mottrykksfyller i enden av arbeidsbenken din, har du en festeanordning til flasker til den eller er den bevegelig opp ned for å få det tett mot flasketuten?

Fatvaskeren er diy, sparkelspann, dykkpumpe fra biltema, reduksjon +4 veis 1/2" ut fra pumpe med slanger og ballock til øl ut og gass inn. Bruker et rør (vannrør og koblinger Biltema) med tilpasset lengde til 19 liter corny og et til 12 liter. sprayball på toppen. på lokket sitter en gummi reduksjon til rør,(Biltema)passer perfekt til corny, står støtt som fjell oppa lokket. Kjører igjennom med ca. 6-7 liter varmt vann og PWB i bøtta, 4-5 min. Har aldri løsnet en mutter på fatene mine, skinnende rene.
Mottrykksfyllerene er kjøpt på Ali, en for pet flasker og en for glassflasker tilkoblet i uttaket for kran på pet fylleren. Fylleren for glassflasker har ingen"bløderskrue" for co2, her har jeg bruk noen slanger og kraner for "john guest" , for utslipp av trykk før jeg tar ut flaska.
Boret hull i kjøleskapet for fylleren, slipper å ta ut fat for flaskefylling (fordel og ikke flytte de, da det kan komme med bunngrums).
20171117_140205.jpg 20171203_150503.jpg
 
Landmanngrillen svikta litt på bruninga, men Grainfatheren leverte.
Vis vedlegget 34297
Edit: Forøvrig ingeniøravdelinga som svinger kniven.
Hadde litt for hyggelig selskap til å ta bilde, så jeg poster egentlig i feil tråd, men etter å ha brygga en bayer og vaska utstyret fylte jeg grynfaren med noen liter vann, satte temperaturen på 54 grader og lempa oppi en vakuumpakka elgentrecote hun var sympatisk nok til å ha med seg. Der lå den mens jeg dekanterte en nydelig superiore fra de veldig sympatiske folka på Scagliola, ordna ringerikspoteter og litt sånn småplukk. Så var det opp av gryta, gnis med salt og pepper og en tur i panna med smør og høy varme. Bare et lite minutt på hver side, og det var den mest perfekte biffen jeg har laga noensinne. Så nydelig rosa tvers igjennom, med bare en tynn steikeskorpe utapå. Hver bit var perfekt. Beklager som sagt mangelen på bilder, men syntes jeg måtte følge opp sous vide-tråden når den ga så gode resultater. :)
 
@erikraude hva slags poser bruker du for sous vide? Kunne vært interessant å prøve. Hvorfor 54 grader, forresten? Kjører du sirkulering med pumpa?
54 grader fordi Google sa det var bra kjernetemperatur for ku, og da tenkte jeg det var bra kjernetemperatur for skogsku også. Alle slags vakuumposer som tåler varme funker vel, men jeg har ingen vakuummaskin, så her har jeg måttet bruke ting som er vakuumpakka i butikk eller hos andre. Må kjøpe en vakuummaskin nå. Forslag? Jeg har ikke brukt sirkulering, virker som det funker fint uten.

Et viktig tips er å ikke la det ligge for lenge. Der dumma jeg meg sist og gjorde lurt nå. En god entrecôte er mør nok. En steik, derimot, kan godt få noen timer. Men for entrecôten var det perfekt å ligge der mens jeg gjorde klart annet, så brune raskt og voila. Klart, far min får til det samme på stekepanna, men jeg gjør det ikke. Jeg har en Grainfather.
 
9JCYybG.jpg


Koser meg med å tolke BrewPi spark skjema og i dag bootet den. Har ikke fått koblet til en sensor for å se om det går... Men det var deilig.

Den frakoblede chippen er en "quadbuffer", den skal styre output signaler. Den "lille grønne" ved siden av er en 1W bus master som måtte til for at brewpi koden skulle boote i Particle Photon kortet.
 
Nei den skal være til å varme mesk.Planen er å få en kokeplate som den skal stå på.E er av den typen som vil ha det lett å pakke opp og ned derfor alle koblinger.Er ikke ferdig med kveilen av rør som skal opp i den
 
3000 RPM!

Det må da bare bli mel? Vet ikke dreiemomentet på den så den sakker kanskje med motstand, men 3000 var da vanvittig mye.
 
3000 RPM!

Det må da bare bli mel? Vet ikke dreiemomentet på den så den sakker kanskje med motstand, men 3000 var da vanvittig mye.
Kjører den på samme trinnløs regulator (12-24v) som jeg bruker til pumpa for sirkulasjon av mesk. kan da kjøre fra sveive hastighet til rakettfart;)

Må legge til at jeg ikke har fått testet den med malt ennå, litt usikker på dreimomentet, ser de oppgir 1-2 kg på ebay. Jeg får ta en test imorgen, kommer tilbake med resultat.
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp