Kjellerbod 11 °C, valgets kval...

Tja, du kan vel i prinsippet brygge hva som helst etter min mening.

Litt i grenseland for tradisjonell lager brygging men hvis du kjøler ned til f.eks 8-9 grader før du tilsetter gjæren og lar den deretter stige til 11-12, samt bruker en gjær som egner seg bedre ved høyere temperaturer som Saflager 34/70 så burde ølet bli bra, viktig med nok gjær (2 poser) og beluftning av vørteren isåfall.

Edit: 2 poser gjær forutsetter at du ikke har tilgang på ren oksygen, men rister gjæringskaret el. noe tilsvarende for å tilføre oksygen.
Med beluftning med ren oksygen ville jeg ikke brukt mer enn en pakke

Enig med det meste av det du skriver her. Men synes ikke det er ikke så veldig I grenseland gitt at OG ikke er spesielt høy. Safelager 34/70 er vel omtrent den enkleste lagergjæra som fins. Ville ikke ha brygget bokk på denne måten men wiener, pils, helles og munchener burde gå helt fint. WLP 833 på en wiener eller en munchener går også greit under forholdene som er beskrevet.

mvh

Bårdd
 
Det er min erfaring med temperaturen, også. Jeg setter dunken på betonggulvet i kjelleren, og da øker ikke temperaturen i dunken med mer enn en grad, maks. Jeg regner med at jeg har ekstremt jevn temperatur når jeg gjør det på den måten.

Jeg har gjæret Kølsch på 12, og det ble ikke helt bra. To ganger, også, så det er neppe tilfeldigheter. Den produserte en litt underlig fenolsk smak - ikke udrikkelig, men ikke noe pluss, heller. I Køln gjærer de visst ved 14, og det har jeg prøvd med godt resultat. Men så måtte jeg selvfølgelig prøve å tøye grensene:(.

Men "kølsch" med Nottingham er kanskje verdt et forsøk? Skjønt da ville jeg heller brukt lagergjær.

Beste Kølschen min startet på 14 i et rom med ca 5 grader, og endte på 7 etter en uke, satte deretter opp til 18 grader, Kølschen ble bra og forsvant alt for fort.
Jeg hadde ingen logging på denne ølen så vet ikke hvor mye tempen evt. steg noe den sansynligvis ikke gjorde i det kalde rommet.
Men det kan ikke sammenlignes med å gjære på 12 grader.

Når bryggere snakker om en tempoøkning på opp til 4 grader under gjæring mangler det da hvilken temp ølet står på, derfor har jeg benektet den økningen, men det er jo fordi ølet mitt alltid står i kalde rom hvor varme må tilføres mens andre gjærer i varme rom og varmen da må fjernes (kjøleskap)
 
Enig med det meste av det du skriver her. Men synes ikke det er ikke så veldig I grenseland gitt at OG ikke er spesielt høy. Safelager 34/70 er vel omtrent den enkleste lagergjæra som fins. Ville ikke ha brygget bokk på denne måten men wiener, pils, helles og munchener burde gå helt fint. WLP 833 på en wiener eller en munchener går også greit under forholdene som er beskrevet.

mvh

Bårdd
Er helt enig i det du skriver, ville bare være på den sikre siden da dette er trådstarters første lagerbrygg, og jeg ønsker ham strålende suksess. Det er nettopp derfor jeg foreslo 34/70 også.

Bårdd er forumets lagerekspert forøvrig, så da er det vel bare å si Lykke Til med gjæringen @YngveKL
 
Søren og, jeg trodde du hadde kommet over noe spennende:(.

Ikke denne gangen. Leste ikke alt. Var en fyr som kikket på Notty under mikroskop, og sa at en del av cellene ser ut som lager. Men først i sta leste jeg at en annen fyr faktisk hadde fulgt det opp og inkubert det på 37 grader, og all gjæren formerte seg, altså ale-gjær.
 
Ikke denne gangen. Leste ikke alt. Var en fyr som kikket på Notty under mikroskop, og sa at en del av cellene ser ut som lager. Men først i sta leste jeg at en annen fyr faktisk hadde fulgt det opp og inkubert det på 37 grader, og all gjæren formerte seg, altså ale-gjær.

Kjenner du til at noen faktisk har brukt den nede på 10 grader? Skotsk ølgjær skulle vel i gamle dager gjerne tåle temmelig lave temperaturer, men jeg vet ikke om noen komersielt tilgjengelige i dag som gjør det. Men kanskje Nottingham er en overlevende fra den tida? (Er klar over at Nottingham ikke er i Skottland, altså:confused:.)
 
Kjenner du til at noen faktisk har brukt den nede på 10 grader? Skotsk ølgjær skulle vel i gamle dager gjerne tåle temmelig lave temperaturer, men jeg vet ikke om noen komersielt tilgjengelige i dag som gjør det. Men kanskje Nottingham er en overlevende fra den tida? (Er klar over at Nottingham ikke er i Skottland, altså:confused:.)

Ikke som jeg kommer på nå nei, mener jeg selv har prøvd den på ganske lavt en gang for lenge siden, men det var neppe på ti grader. Men hvis us-05 klarer iallefall 12 grader, selv om den lager fruktkake, og nottingham er kjent for å klare lave temperaturer, så er det vel bare å bruke nok gjær vil jeg tro.
 
Plutselig var det mange svar her i tråden gitt... takk gutter! :)

Dette blir som følger: Jeg trenger å lære litt mer om kjemien etc. vedr. denne hobbyen, og kommer til å splitte en batch i to. Den ene med lager gjær, og den andre med ale gjær. Gjæres på sine respektive temperaturer.

Jeg kommer til å bruke wlp833 som lagergjær. Satte en 2l starter med denne, CC, tok av 2/3 av denne (spares til senere). Satte ny 2l starter på resterende 1/3. Brukte gjærnæring og hjemmelaget magnetrører begge gangene. Masse gjær ble det :)

Kommer til å bruke Notty som Ale gjær. Da får jeg også et inntrykk av bruken av tørrgjær. Bare brukt levende hittil.

Oppskriften blir som følger (til 2x 13 liter totalt til gjæring):

5kg Best pale malt
0,5 kg Best Vienna
100-200g lettkokte havregryn
Mesking på 63° i 1 time, 10 min. på 72 og 5 min på 77.
OG ca. 1045
IBU ca. 28 (Centennial)
Tenkte 20g @60 og 20g @15

Vannjustering justert til balansert profil (Kalsium =69, Cl = 59, SO4 = 60.1, pH i mesk justert til ca. 5.3)

Bruker brewersfriend.com til vannjusteringen.

Karbonering på flaske.

Ikke sikkert disse to blir gode, men de vil sikkert lære meg masse :)

/Yngve
 
Tilbake
Topp