Motstrømskjøler sirkulert til kjele

Men apropos whirlpoolrør. Er det noe forskjell på effekt hvor dypt i vørteren den sitter? Er jo greit å bruke samme rør/slange som man bruker ved skylling, og det liker nå jeg å ha i bunn for å forhindre unødig splashing av vørter.

Det jeg har tenkt hele veien er litt under overflaten. Tenker at hvis den sitter langt ned så vil mye av den samme vørteren som akkurat kom inn, renne rett ut igjen.

Men ikke helt i overflaten, for da skummer det som et rent helvete.
 
Perfekt! Med dyppkjøleren min tar det gjerne 45 min på 25 liter her på Nordnes. Kan jeg spørre hvor wp-armen kommer fra?
Det høres veldig lite effektivt ut. Min forrige kjøler var hjemmesnekret av 5 meter kobberrør, og kjølte ned på ca 25 min. Da brukte jeg pumpe samtidig for å få bevegelse i vørter og mer effektiv nedkjøling.
Røring med en sleiv innimellom vil også hjelpe.
 
Ikke samme arm, men jeg har kjøpt min her: https://store.brewpi.com/mashing/kettle-inlets-outlets/weldless-whirlpool-kettle-inlet-kit finnes i NPT og BSP som alt annet de selger. De har forøvrig masse annet knask og er ikke så ille priset, kun gode erfaringer med kjøp fra dem.
Takk for tips. Er comet der at det er kjekkere å kjøpe ferdige ting enn å bygge alt selv :)

Det høres veldig lite effektivt ut. Min forrige kjøler var hjemmesnekret av 5 meter kobberrør, og kjølte ned på ca 25 min. Da brukte jeg pumpe samtidig for å få bevegelse i vørter og mer effektiv nedkjøling.
Røring med en sleiv innimellom vil også hjelpe.
Ja, jeg har ikke kjørt WP under kjøl på lenge da jeg ikke syns det har samlet rubb godt nok. Men har aldri prøvd etter jeg fikk pumpe, så det er vel det første jeg bør prøve før jeg svir av tusenlapper på ny kjøler.
Det jeg har tenkt hele veien er litt under overflaten. Tenker at hvis den sitter langt ned så vil mye av den samme vørteren som akkurat kom inn, renne rett ut igjen.

Men ikke helt i overflaten, for da skummer det som et rent helvete.
Høres plausibelt ut takk.
 
Takk for tips. Er comet der at det er kjekkere å kjøpe ferdige ting enn å bygge alt selv :)


Ja, jeg har ikke kjørt WP under kjøl på lenge da jeg ikke syns det har samlet rubb godt nok. Men har aldri prøvd etter jeg fikk pumpe, så det er vel det første jeg bør prøve før jeg svir av tusenlapper på ny kjøler.

Høres plausibelt ut takk.
Å bruke pumpen under kjøling vil nok ha stor effekt for kjøleeffektiviteten.
Jeg vil tro du får samlet trub bedre om du tar WP etter nedkjøling og har tatt ut kjøleren. Jeg har pleid å la vørter stå i ro i opp mot en time etter WP slik at ting får samlet seg. Jeg har endt opp med veldig lite trub i gjæringskaret.

Sent fra min XT1572 via Tapatalk
 
Tilbake
Topp