Pils gjæringstemperatur

JohnL

 
Jeg har for første gang satt en tysk pilsner til gjæring, 25 liter. Den skal ha 8-10 grader de to første ukene, så økes til 16-17 grader den tredje uken. Av gammel "ale-"vane tappet jeg over i gjæringsbøtta med temperatur på 23-24 grader, og heiv oppi tørrgjær. 2 pakker med Saflager w-34-70. Nå har det gått 12 timer og temp inni bøtta har har sunket til 10,5 grader. Jeg har inkbird som styrer med probe i temp vault i bøtta, som er satt til 8,5 grader.

Spørsmålet er om jeg nå risikerer usmak på noe vis, siden jeg har hatt 12 timer på veien fra 24 til 10 grader?
Noen som har erfaring?
 
Sist redigert:
Har ikke gått fra 24 grader og ned, men selv lobbet ved 16 grader og så satt til kjøling. Dette har gått helt fint. Vil tro at det spiller en rolle om du har rehydrert gjæren eller ei. Rehydrert tørrgjær starter raskere, og den vil således ha rukket å komme litt i gang før temperaturen gikk lavt. De er da litt mer motstandsdyktig for nedkjøling, og tenker at sjansen er større for at det går bra da. Nå ligger du også godt i det nedre sjiktet av hvor mye gjær du burde bruke. Av hensyn til det ville jeg ha økt temperaturen til 12 grader, W34/70 tåler fint det. Da får den litt lettere arbeidsforhold.
 
Sist redigert:
Re-hydrerte ikke, har forsåvidt alltid pitchet rett i vørteren. Jeg har økt nedre temp-grense til 12 garder, så den er på vei opp igjen.
 
Nå er jo rehydrering eller ei en lang debatt i seg selv, men akkurat for lagergjær oppfatter jeg det som ganske enstemmig at den bør rehydreres. Det er en del faktorer som jeg tenker er suboptimale for et godt gjæringsforløp, men det trenger ikke å være en dødsdom. Blir spennende å høre hvordan det går, krysser fingrene for deg!
 
Takk for det. Nå er planen å kjøre løpet ut etter oppskriften, og lagre den frem til påske. Da får vi svaret.
Jeg har sett i forumet at gjæring diskuteres i meterlange tråder, så heretter må det bli fersk gjær for full kontroll.
 
Takk for det. Nå er planen å kjøre løpet ut etter oppskriften, og lagre den frem til påske. Da får vi svaret.
Jeg har sett i forumet at gjæring diskuteres i meterlange tråder, så heretter må det bli fersk gjær for full kontroll.
W34-70 er vel en meget god tørrgjær, så ville ikke vært redd for å bruke den. Ville fokusert på å bruke nok, sunn, rehydrert gjær, og treffe på temperaturen.
 
Takk for det. Nå er planen å kjøre løpet ut etter oppskriften, og lagre den frem til påske. Da får vi svaret.
Jeg har sett i forumet at gjæring diskuteres i meterlange tråder, så heretter må det bli fersk gjær for full kontroll.
Som Aleksander sier, så er det ingenting i veien med 34/70, har selv en god lys bayer på flaske nå med den. Brukte da to poser på 15 liter. Gitt riktig mengde gjær, vil du oppleve større framgang med tempkontroll enn med å bytte til ferskgjær. Men ingenting i veien med å gjøre begge deler, så klart :) Jeg tror du øker sjansen for å lykkes med dette brygget nå betraktelig med å øke til 12 grader, men det får være opp til deg :)
 
Måten du har gjort det på, var visst standard framgangsmåte blant amerikanske hjemmebryggere. I følge Palmer får du økt risiko for usmaker og dårlig utgjæring. Men jeg vil tro at du reddes av at du hiver gjæren rett i karet. Da tar det vel lenger tid innen den våkner til liv - og i dette tilfellet er det sikkert bra.

Slutter meg forøvrig til den gode omtalen av w-34/70:).
 
Følg med på Diacetyl-nivået. Det du har gjort nå øker potensialet for mer dannelse av VDK (bl.a diacetyl). Det kan være du må opp i temperatur igjen før gjæren har gjort seg ferdig.
 
Ja, folkens, det var sløvt av meg å ikke kjøle ned til 10-12 grader før jeg pumpet over i gjæringskaret og strødde gjæren på. Og selvfølgelig burde jeg ha rehydrert gjæren. (...men jeg leste bare fremgangsmåten på pakken.)
Etter det første tipset jeg fikk i første innlegg i tråden her økte jeg til 12 grader, og det tok noen timer så hadde jeg 12 grader i vørteren. Nå har det putret godt i gjærlåsen fra dag 2, så prosessen er i gang. Dersom jeg har fått usmak i ølet til påske, så har jeg i hvertfall en teori om hva som gikk galt. Jeg har satt 11 batcher med ale i år, og gjort det slik hver gang med helt fint resultat. Kona mi, som har en sær gane som bare har taklet rødvin i alle år har blitt en ølhund. Hun var i utgangspunktet i mot bryggeprosjektet mitt, og ga meg mye pes for Grainfather'en. Nå spør hun ikke om jeg har tenkt å sette en batch IPA snart når det begynner å minke.

Hvordan kan jeg holde øye med diacetyl-nivået? Trenger jeg noe instrument til det?
 
Ja, folkens, det var sløvt av meg å ikke kjøle ned til 10-12 grader før jeg pumpet over i gjæringskaret og strødde gjæren på. Og selvfølgelig burde jeg ha rehydrert gjæren. (...men jeg leste bare fremgangsmåten på pakken.)
Etter det første tipset jeg fikk i første innlegg i tråden her økte jeg til 12 grader, og det tok noen timer så hadde jeg 12 grader i vørteren. Nå har det putret godt i gjærlåsen fra dag 2, så prosessen er i gang. Dersom jeg har fått usmak i ølet til påske, så har jeg i hvertfall en teori om hva som gikk galt. Jeg har satt 11 batcher med ale i år, og gjort det slik hver gang med helt fint resultat. Kona mi, som har en sær gane som bare har taklet rødvin i alle år har blitt en ølhund. Hun var i utgangspunktet i mot bryggeprosjektet mitt, og ga meg mye pes for Grainfather'en. Nå spør hun ikke om jeg har tenkt å sette en batch IPA snart når det begynner å minke.

Hvordan kan jeg holde øye med diacetyl-nivået? Trenger jeg noe instrument til det?

Smak/lukt. Beskrives gjerne som kunstsmør/smørmalt (butterscotch). 25% av oss er visstnok genetisk ute av stand til å kjenne diacetyl, så det hadde vært kjekt med et annet instrument. (Jeg tror jeg er blant den (u?)heldige fjerdedelen:(.)
 
Ja, folkens, det var sløvt av meg å ikke kjøle ned til 10-12 grader før jeg pumpet over i gjæringskaret og strødde gjæren på. Og selvfølgelig burde jeg ha rehydrert gjæren. (...men jeg leste bare fremgangsmåten på pakken.)
Etter det første tipset jeg fikk i første innlegg i tråden her økte jeg til 12 grader, og det tok noen timer så hadde jeg 12 grader i vørteren. Nå har det putret godt i gjærlåsen fra dag 2, så prosessen er i gang. Dersom jeg har fått usmak i ølet til påske, så har jeg i hvertfall en teori om hva som gikk galt. Jeg har satt 11 batcher med ale i år, og gjort det slik hver gang med helt fint resultat. Kona mi, som har en sær gane som bare har taklet rødvin i alle år har blitt en ølhund. Hun var i utgangspunktet i mot bryggeprosjektet mitt, og ga meg mye pes for Grainfather'en. Nå spør hun ikke om jeg har tenkt å sette en batch IPA snart når det begynner å minke.

Hvordan kan jeg holde øye med diacetyl-nivået? Trenger jeg noe instrument til det?
Fantastisk utvikling! ;) Det er rett og slett å smake og lukte. Dersom dun er usikker går det an å gjøre en slik varmetest, men tror det i utgangspunktet skal være unødvendig. Øk temperaturen et par grader når ølet er nesten ferdig utgjæret, så tar gjæren hånd om det.
 
Smak/lukt. Beskrives gjerne som kunstsmør/smørmalt (butterscotch). 25% av oss er visstnok genetisk ute av stand til å kjenne diacetyl, så det hadde vært kjekt med et annet instrument. (Jeg tror jeg er blant den (u?)heldige fjerdedelen:(.)

Nå folkens har jeg smakt på ølet. Dette er utvilsomt pils, smaker godt og som forventet. Lyst på farge og klart.

BORTSETT fra noen tynne, korte tråder som flyter rundt nær toppen av flasken. Hva er det for noe? Har jeg fått en infeksjon? Er det bare å pælme hele batchen?
 
Nå folkens har jeg smakt på ølet. Dette er utvilsomt pils, smaker godt og som forventet. Lyst på farge og klart.

BORTSETT fra noen tynne, korte tråder som flyter rundt nær toppen av flasken. Hva er det for noe? Har jeg fått en infeksjon? Er det bare å pælme hele batchen?
Har du brukt karboneringsdrops?
 
Nå folkens har jeg smakt på ølet. Dette er utvilsomt pils, smaker godt og som forventet. Lyst på farge og klart.

BORTSETT fra noen tynne, korte tråder som flyter rundt nær toppen av flasken. Hva er det for noe? Har jeg fått en infeksjon? Er det bare å pælme hele batchen?

Muntons karboneringsdrops? De skal visst lage noe sånt, uten at det er noe galt av den grunn. Og så lenge ølet er godt, hadde jeg oversett de trådene.

Og forøvrig: "Når ølet er godt/drikker mannen en pegl og konen en pott":).
 
Muntons karboneringsdrops? De skal visst lage noe sånt, uten at det er noe galt av den grunn. Og så lenge ølet er godt, hadde jeg oversett de trådene.

Og forøvrig: "Når ølet er godt/drikker mannen en pegl og konen en pott":).


Jepp! Muntons...da blir det pils til påske og sukkerlake heretter.
 
Jepp! Muntons...da blir det pils til påske og sukkerlake heretter.

:)

Kan anbefale speise, dvs. vørter. Tapp bunnfallet fra kjelen over i et eget kar, og la det stå et døgn eller vel så det. Jeg får 4 liter bunnfall, og kan tappe av halvannen liter klar, fin vørter - noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre. Heller den på flaske og setter den i kjøleskap, og så bruker jeg den til karboneringen. Koker den før bruk, selvfølgelig. Blir det litt lite, er det bare å ha i litt sukker i tillegg. Bruk denne kalkulatoren til å beregne mengden.

Mer øl, og bedre smak:).
 
:)

Kan anbefale speise, dvs. vørter. Tapp bunnfallet fra kjelen over i et eget kar, og la det stå et døgn eller vel så det. Jeg får 4 liter bunnfall, og kan tappe av halvannen liter klar, fin vørter - noen ganger litt mer, noen ganger litt mindre. Heller den på flaske og setter den i kjøleskap, og så bruker jeg den til karboneringen. Koker den før bruk, selvfølgelig. Blir det litt lite, er det bare å ha i litt sukker i tillegg. Bruk denne kalkulatoren til å beregne mengden.

Mer øl, og bedre smak:).
Jeg har aldri giddet å sette meg inn i det med speise, men dette virket jo interessant.
 
Jeg har aldri giddet å sette meg inn i det med speise, men dette virket jo interessant.

Det krever veldig lite ekstra innsats, det der. Problemet er vel å ha et egnet kar. Jeg fant en gammel 5-liters vinballong i kjelleren, og den er perfekt. Ekstraarbeidet består stort sett i reinhold av den, av ei trakt, og av de flaskene jeg bruker. Nokså overkommelig.

Og kalkulatoren bruker du 3 minutter på. Hvis du er like trieg som meg:p.
 
Tilbake
Topp