Beersmith (2) profil til BB30auto ??

Hei, prøver å sette sammen en beersmith profil til min BB30 auto, men flere parametre jeg er usikker på her... :-(
Ekke tilfeldigvis noen som har en profil å dele? Would be GREATLY appreceated!!!
 
Har du lyst til å dele? :) Den som ligger hos ølbrygging.no er bare en tom fil.
Søk bare i Beersmith, den ligger jo der.(Vet forresten ikke hvordan jeg får eksportert fila heller:confused:)
Den er ikke spot on, tror jeg har justert effetivitet til 75% og boil off er også justert noe.
 
Sist redigert:
Takker.

Prøvd å sette meg inn i BS, men det virker som et totalt overkill for en hjemmebrygger som meg :) Blir vel til å gi vekk lisensen til noen som kanskje trenger den :D
 
Takker.

Prøvd å sette meg inn i BS, men det virker som et totalt overkill for en hjemmebrygger som meg :) Blir vel til å gi vekk lisensen til noen som kanskje trenger den :D
Prøv Biermacht ! Utrolig enkel å grei app, sett effektivitet til 78% å brygg i vei :)
 
Hei, prøver å sette sammen en beersmith profil til min BB30 auto, men flere parametre jeg er usikker på her... :-(
Ekke tilfeldigvis noen som har en profil å dele? Would be GREATLY appreceated!!!

Hadde samme problemet men satte parametrene sånn cirka.....
Varmeledningsevnen til godset i kjele? Hvor stor betydning har det for bruken?
Mulig jeg bruker den helt som en novise.....Jeg bruker den bare til å beregne mengden malt og mesketemperatur til ønsket OG,
og mengden humle til sånn cirka IBU (..som aldri kan bli noen annet enn sånn cirka :) ).
Fint om noen kan veilede meg :)
 
Bruker følgende tall:
Humleutbytte: 100%
Top Ur Water for Kettle: 0
Koketid: 60
Boil Off: 3
Kuldekrymping: 4%
Mash Tun volume: 34
Mash Tun Weight: 4,54 (vet ikke om det er riktig...)
Specific Heat: 0,3 ( ------'' '' ----------)
Loss to trub and chiller: 0,5
Top up water: 0
Batch volume: 23

De tre siste vil jo variere i forhold til hva du ønsker for det enkelte bygg.
Vet ikke om tallene er ''riktige'' men som sagt...o_O
 
Humleutbytte er satt til 100%, -- vet ikke helt i farta hvor jeg har det fra, men mener å ha lært at for hjemmebryggere er det et greit utgangspunkt. (Bryggerier kan visstnok ha utbytte over 100%.)
Volum er jo greit å måle.
Avdamping bør vel være minimum 3 liter på ca 25 liter vørter ( - husker ikke i farta; men det er værre at den er for lav enn at den er for høy.
Og da mener jeg i praktisk brygging - ikke i BS modellen o_O)
Vørteren vil krympe 4% nær den avkjøles fra 100 til 20 grader, så den er grei ;).
Hvor mye du taper til trub og eventuelt tap til kjøler (restvørter i platekjøler for eksempel) finner du ut etterhvert.
Tror ikke disse tallene er så viktige egentlig :cool:.
 
Bare finn ut meskeeffektiviteten på iallefall et brygg og da det derfra, meskeeffektiviteten (altså hvor mye vørter du får ved en gitt OG før kok) det er den som er viktig, det er den du bør fylle ut og brygge etter. Siden du bare kan fylle ut brygghuseffektiviteten i BS så justerer du dette tallet til meskeeffektiviteten stemmer. Hvor mye du legger igjen til trub etc er irrelevant, du vil treffe meskeeffektiviteten din. Avkoket er forsåvidt også viktig for å treffe OG. Men hvor mye du legger igjen til trub og loss to chiller har ingenting å si for OG'en. Etterhvert så fyller du ut slik at du får riktig volum og, og da justerer du maltmengde ihht meskeeffektivitet.
 
Tilbake
Topp