Birger Eriksen-dagen

"Visst fanden skal der skytes med skarpt!"

09.04. Hvert eneste år.

Det er ofte frigjøringsdagen som blir feiret offisielt, selv om disse feiringene avtar år for år. Men selv om 09.04 var en svart dag, så skal iallefall vi hjemmebryggere hedre den mannen og nasjonalhelten som var ett av få lyspunkter den mørke natten de kom. Noen mennesker bør ikke gå i glemmeboken. Historien er avhengig av at de som kommer etter ikke lar slike mennesker som Birger Eriksen blir glemt.

Til glede for nye lesere så er Birger Eriksen et øl som er en hyllest til Birger Eriksen, kommandant på Oscarsborg festning 9 April 1940. Fyren som var ansvarlig for å skyte i filler Blücher, et skip som var lastet med intet annet enn onde intensjoner mot vårt folk, land og rike.

Han fikk mye tyn for det her til lands i ettertid pga hvordan han handlet. Men i moderne tid så har hans handlinger blitt erkjent, og er vel nå det man kan kalle for en nasjonalhelt. Han fortsetter den dag i dag å forsvare landet våres med sin inspirasjon fra sitt hvilested på Vår Frelsers Gravlund i Oslo.

Saken er at man brygger "Birger Eriksen", den niende april hvert år.
Lengre ned i innlegget er maltbasen slik jeg alltid har brygget ølet, med små variasjoner på enkelte batcher. Det er slik jeg har gjort det, som kan stå som et eksempel på maltblanding, hvis du er usikker på hvilke korn du vil dytte oppi kjelen.
Det er i bunn og grunn en pimpet versjon av maltbasen til Kate The Great.

Definisjon for Birger Eriksen:

OG 1.100 eller over ALL GRAIN!
Med dette så menes at 1.100 må være oppnådd kun med korn, hvis man vil sprite opp ølet (bokstavelig talt) eller tilsette sukker eller maltekstrakt så kan ikke disse tilsetningene være en del av 1.100, men må tilføre poeng fra, og utover 1.100.

Minimum 100 kalkulerte IBU.

Minimum EBC 100. Like svart som natta var for de ubudne gjestene som kom seilende oppover Oslofjorden.

Minimum ABV 10%. Alternativ formel på Brewersfriend legges til grunn for 10%.

Hva man velger å gjøre utover definisjonen og hvordan du komponerer gristen er fritt frem. Gjør din vri på det. Du er kommandanten. Men, 10% ABV, 100 IBU, 100 EBC, 1.100 OG (All Grain) minimum.

Dette ølet er og skal være "like" krevende for bryggeren som det var å stå på sin post på Oscarsborg natt til 9. April 1940. Birger Eriksen gjorde ingen kompromisser, det skal ikke vi heller gjøre.

Her må man få ut nok OG, og også få det til å gjære ned slik at ABV'en blir nådd.
Maltsenger har gått tett, maltmøller har tatt kvelden, folk har kokt i ni timer, mens andre har måttet vaske gulvet under stormgjæring. Bryggeteknikk, beregninger og forberedelser er stikkordene. Vi har hatt OG'er på opp i mot 1.140 og kalkulerte IBUer på over 160.

Her er det bare å brette opp ermene. Dette er dagen man tar hjemmekontor, for det er en jobb å brygge dette ølet.


Name Type # %/IBU
Maris Otter (Crisp) (6,5 EBC) Grain 1 77,0 %
CHÂTEAU SPECIAL B® (300,2 EBC) Grain 2 3,5 %
CHÂTEAU WHEAT BLANC (4,5 EBC) Grain 3 3,5 %
Oats, Flaked (2,0 EBC) Grain 4 3,5 %
Carafa Special III (Weyermann) (1400,0 EBC) Grain 5 3,0 %
CHÂTEAU ARÔME (100,0 EBC) Grain 6 2,5 %
CHÂTEAU CARA RUBY® (50,0 EBC) Grain 7 2,0 %
CHÂTEAU ROASTED BARLEY (1200,9 EBC) Grain 8 2,0 %
CHÂTEAU BLACK (1301,0 EBC) Grain 9 1,0 %
CHÂTEAU CARA GOLD® (120,0 EBC) Grain 10 1,0 %
CHÂTEAU CHOCOLAT (900,7 EBC) 1,0 %


Sitat fra Birger Eriksens dagbok:

"Oscarsborg festnings oppgave i farlige tider har alltid vært å stoppe enhver ubuden gjest som vil trenge seg inn til Oslo. Om morgenen den 9.april hadde festningen gjennom eget samband allerede et par timer kjent til at noen ukjente skip fortsatte nordover forbi Bolærene tross beskytning. Det måtte da anses å være voldsmenn som kom.

Straks fartøyene såes tydelig nok, hadde kommandanten derfor ingen betenkeligheter eller anfektelser ved å bestemme seg til å slå til med fulleste kraft. Mangelen på krigserklæring måtte derunder overses. Noe forsøk på først å spørre høyere myndigheter ble ikke gjort. Noen tid til parlamentering var der ikke. Heller ikke tid til kontroll av nasjonaliteten. Varselsskudd måtte hoppes over. Bluff fra angripernes side måtte ikke godtas.

Noen ergrelse eller kritikktanke over at festningen ikke hadde full styrke var det heller ikke tid til i de avgjørende få minutter. Det gjaldt bare om å "make the best of it"

Selvfølgelig innså jeg det meget alvorlige i å åpne plutselig ild med groveste skyts mot en "fredelig", overmektig flåte. For å ha full oversikt, og for at der ikke skulle være noen tvil om hvem som hadde det fulle ansvar, var jeg gått frem til forreste ildlinjen, hvor kommandantens plass normalt ikke er under kamp.

Jeg var også oppmerksom på at tidspunktet for ildåpningen var et historisk øyeblikk som burde nøye tidfestes. I det jeg gav ordre så jeg på klokken og noterte meg kl.04.21."

"Enten blir jeg stilt for krigsrett, eller så blir jeg behandlet som krigshelt. FYR!"

Det er alltid noen som ikke når kravene til Birger Eriksen, uansett så skal innsatsen hedres! Birger er ikke et nybegynnerøl, og de som prøver, men treffer under kan kalle ølet sitt for "Anderssens Torpedo". Det er for å definere det iallefall som et forsøk på Birger Eriksen, men at verdiene for ølet ikke ble nådd i det forsøket. Da vet man at ølet er et slags svakere Birger Eriksen.


Anderssens Torpedo
"Etter salvene fra de forestående kanonene var «Blücher» i full fyr, og alvorlig lammet. Kapteinen håpet uansett å kunne redde skipet. På dette tidspunktet drev «Blücher» forbi Anderssens torpedobatterier, Oscarsborgs hemmelige våpen. På en avstand av 500 meter åpnet den pensjonerte kommandørkapteinen Anderssen ild med førti år gamle østerriksk-ungarskeWhiteheadtorpedoer. Selv om torpedoene hadde blitt prøveskutt over 200 ganger før var ingen sikre på om våpnene ville fungere eller ikke. Da kommandørkaptein Anderssen trykket på avtrekkeren rundt klokken 04.30 oppdaget man at våpnene fungerte feilfritt, og to torpedoer raste etter hverandre mot «Blücher» tre meter under vannoverflaten. Anderssen hadde overvurdert skipets fart og den første torpedoen traff nær «Blüchers» fremre våpentårn, «Anton», med kun mindre påfølgende skade. Siktet ble rettet og den andre torpedoen traff «Blücher» midtskips, samme område som Oscarsborgs 28 cm kanoner hadde truffet. Resultatet av den andre torpedoen var katastrofal for «Blücher», og mange av skipets skott ble sprengt åpne. Vann fosset inn samtidig som brann raserte skipet. Det tredje torpedoløpet forble ladet, og de to andre ladet om i tilfelle flere skip fulgte etter «Blücher».




For historiebøkene vil jeg legge til at de som møtte til tjeneste i år (2018) er:

@bjartenataas
@1Morten
@Mats Ø.
@LarsUlv
@ullrotta
@KriHart
@Miguel
@Viraverk
@Einar Michelsen

Takk for god og tro tjeneste 2018! Jaggu så det ut som torpedert oljetank i alle bildene som ble postet!

/

De som klaget på oreografen og kalte det 1200m før de sa FYR i 2019 var:

LarsUlv
Bjarte
Espen (@espux)
Sarge
Steinar Huneide
1Morten
Mc.
Jambo
Ullrotta
Mats Ø.
Einar Michelsen
Msevland
Miguel

/

De som stod på sin post 80 år etter, i 2020, for å kjempe mot lang koketid, OG, snøvær samt tette maltsenger var:

Tore Wik
Skjelstad
loebrygg
RealGone
Sarge
espux
Steinar Huneide
Kjetika
LarsUlv
JAMBO Picobryggeri
Amarillo
SondreH
Mc.
Dag Hovland
Øllevill
ullrotta
CursingDruid
Terje Kolbeinsen
Brynsj
BlindMission
Stnumgard
Viraverk
GladeJohn
Standøl
Arne Bergo
BryggePer
JEG
mortenasp
Forvirret (Som levde opp til sitt eget nick og brygget dette en dag for tidlig)

/

De som stilte til både ny, og fra tidligere tro tjeneste i 2021 som lot ikke tette maltsenger eller kapitulerende maltmøller stå i veien var:


Skjelstad
Bryren
Espux
BryggePer
Tore Wik
Petter Mandt
Steinar Huneide
loebrygg
Sarge
Brynsj
Børre Aursnes
Nabobrygg
Jambo Picobryggeri
Nordlands
Eirik A
mortenasp
SondreH
misterdohl
Øysteinu
KA&T Bryggeri
Eirik KG


Mannskapsoversikten over de som var på post i 2022, som ikke hadde tid til nøling da ubudne gjester prøvde å snike seg forbi de er foreløpig som følger:

Skjelstad
JAMBO picobryggeri
Espux
Valhall Bryggeri (Mangler OG i skjema?)
Kristian Andreassen
Mortenasp
Pål Heide Kielland
Andreas Kjosavik
Ravneklo (mangler OG i skjema?)
urkis
KA&T Bryggeri
Kjetil Strønen + Olsen & Blø som medkommandanter
Tore Wik
LarsUlv

Her er skjema for felles loggføring. Fyll det ut. Bruk samme nick som her på forumet.
Det er for å kunne se tilbake på hva folk har gjort, en historikk.


Birger Eriksen - et bryggeprosjekt
 
Sist redigert:
8556325c09af5aa520488b6297f2d402.jpg


Dette må ikke gå i glemmeboken.
 
@Miguel, med 10% ABV, vil du ikke kjenne alkoholsmak?
Må snart lage noe mørkt men liker de bedre hvor denne ikke kjennes.
Da velger jeg heller en Moses:)
Tror jeg har malten og wlp028 kan vel brukes.
 
@Miguel, med 10% ABV, vil du ikke kjenne alkoholsmak?
Må snart lage noe mørkt men liker de bedre hvor denne ikke kjennes.
Da velger jeg heller en Moses:)
Tror jeg har malten og wlp028 kan vel brukes.

Det er fint lite alkoholpreg egentlig. Masse malt som overskygger.

Edit leeenge etter dette innlegget egentlig ble skrevet: Det er et greit alkoholpreg i ølet som jeg iallefall brygget. Men det er ikke mer enn det bør være med alt maltet som dekker. Helt fint mao.
 
Sist redigert:
Helt enig, er ikke vanskelig å skjule alkoholen i ett skikkelig malt drevet øl... min Baltick porter (rocket fuel, Atomic good) smaker kraftg øl... er en Imperial stout gjæret med WLP830, kan ikke forstå att den er over 10% før etter 3 flaska... da skjønner jeg det.. er blitt ett gi bort øl.
Men skal lage meg en sånn Blucher buttom up... og den skal bli sterk..
 
Helt enig, er ikke vanskelig å skjule alkoholen i ett skikkelig malt drevet øl... min Baltick porter (rocket fuel, Atomic good) smaker kraftg øl... er en Imperial stout gjæret med WLP830, kan ikke forstå att den er over 10% før etter 3 flaska... da skjønner jeg det.. er blitt ett gi bort øl.
Men skal lage meg en sånn Blucher buttom up... og den skal bli sterk..

Hahaha, "blucher bottom up". Så treffende ;)
 
Det er fint lite alkoholpreg egentlig. Masse malt som overskygger.

For å følge opp. Trikset til så store øl er å ha god temperaturkontroll og MASSE frisk gjær samt oksygen, helst en gjær som har gått noen gererasjoner synes jeg selv. Ved ca ti dager på oppskriften min (OG 1.115) så vil man få et massivt alkoholpreg og man kan lure på om det blir noe godt, men så lenge du har brukt nok sprek gjær så vil dette dempe seg kraftig. Alkholpreget kan også være til stede i noen få uker i ettertid, men da veldig mye mer dempet, og hvis gjæren på flaskene/fatet får tid til å gjøre sin greie så er det så godt som borte etter en stund. Det som er artig derimot er å ta jevnlige smaksprøver av dette ølet. Det går fra sterk alkohol under gjæring, og etter tapping går det over i sterk lakris, så mye direkte kaffe, og så blir det etterhvert bare jevnet ut til en nydelig balansert malt smak uten noe spes alkoholpreg man kan sette fingeren sin på, og kroppen oppleves tynnere. Til å begynne med er det som å drikke olje fra nordsjøen.

Har også brygget dette i svakere versjoner, da kan man ta det ved "lakris" eller "kaffe", uten at man har alkohol-bismak siden det er et svakere øl. Men gjæren er iallefall et stikkord.
 
Sist redigert:
Har en imperial stort som var sånn. Første flasken var so, å bli sparket i kjeften og jeg måtte lete etter tennene. Etter ett år pirrende og mykt.
 
Tilbake
Topp