Ph stabilizer 5.2

Neida, det er jo unektelig et poeng å sørge for at folk som stiller spørsmål, får svar de kan bruke. Her rota vi oss inn i en innfløkt diskusjon, men jeg tror faktisk det går an å lese greie, kokrete råd ut av den.

Hvis man orker å henge med:oops:.
Og noen ganger lærer de "lærde" også noe...så noe for alleogenhver :)
 
@Andreas N, du kan lese litt mer om dette i artikkelen "Vann"

Gahr oppsumerer det slik
En slags konklusjon
Vannjusteringer kan kanskje virke komplisert (jeg håper dog ikke disse avsnittene har gjort emnet mer ubegripelig for folk…), men det er egentlig ikke så uoverkommelig å få en praktisk forståelse av emnet. Det er dog igjen viktig å poengtere at vannjusteringer ikke er det viktigste bryggeren kan foreta seg i jakten på det perfekte øl. Det er langt mer å hente på renslighet, rett gjærbehandling og god gjennomføring av gjæringen for nybegynnere, og for mer viderekomne er justeringer av oppskrifter forøvrig av større betydning. Vannjusteringer kan sees på som en siste finpuss av ølet, dersom andre deler av prosessen er på plass. Selv mener jeg vannjusteringene gir ølene mine en siste snert, men nyansene her er små. Men som alltid, brygging er gøy, og jo større kontroll man har i prosessen, jo gøyere blir det.
 
@Andreas N, du kan lese litt mer om dette i artikkelen "Vann"

Gahr oppsumerer det slik
En slags konklusjon
Vannjusteringer kan kanskje virke komplisert (jeg håper dog ikke disse avsnittene har gjort emnet mer ubegripelig for folk…), men det er egentlig ikke så uoverkommelig å få en praktisk forståelse av emnet. Det er dog igjen viktig å poengtere at vannjusteringer ikke er det viktigste bryggeren kan foreta seg i jakten på det perfekte øl. Det er langt mer å hente på renslighet, rett gjærbehandling og god gjennomføring av gjæringen for nybegynnere, og for mer viderekomne er justeringer av oppskrifter forøvrig av større betydning. Vannjusteringer kan sees på som en siste finpuss av ølet, dersom andre deler av prosessen er på plass. Selv mener jeg vannjusteringene gir ølene mine en siste snert, men nyansene her er små. Men som alltid, brygging er gøy, og jo større kontroll man har i prosessen, jo gøyere blir det.

Sant nok, det der - men vannjustering er faktisk temmelig enkelt. Da tenker jeg på bare å sjekke balansen mellom sulfat og klorid i kalkulatoren til Glenn, og så fordele de to etter det innafor ei total ramme på ei til halvannen teskje (om du sikter mot 25 liter ferdig øl). Da har enzymer og gjær fått litt sikringskost i form av kalsium, og du har sørga for litt bedre balanse i smaken på ølet.

Dette er så enkelt, og koster så lite, at jeg egentlig ikke ser noen grunn til å la være - sjøl om andre ting er viktigere.

Samtidig mener jeg at det er ganske mye å hente på å ha styring på pH'en, men da begynner det å bli litt mer krevende.
 
Og noen ganger lærer de "lærde" også noe...så noe for alleogenhver :)

Ja:)! Noe av poenget for meg med å "mene noe om alt" er at jeg blir sittende og bla i bøkene og søke på nettet for å sjekke om jeg har grunnlag for meningene mine - noen ganger mener jeg før jeg sjekker:oops: - og det er faktisk sabla lærerikt.

Nå skal ikke jeg regne meg til "de lærde". Jeg har ganske enkelt ikke noen bakgrunn i realfag, og det er nødvendig for å kunne forstå og vurdere alt som det er nødvendig å kunne noe om for å bli "lærd". Og det vi har tilgang til av bøker skrevet for hobbybryggere, og ditto stoff på nettet, gir bare relativt overflatiske kunnskaper. Vi blir selvfølgelig mye en gjeng synsere her på forumet - men så lenge vi prøver så godt vi kan å begrunne synsinga, så er det ikke galt. Men drømmen hadde vært å ha folk her med både utdanningsbakgrunn fra faget og yrkeserfaring fra brygging.

Nå; dette er veldig off topic:confused:.
 
Ja:)! Noe av poenget for meg med å "mene noe om alt" er at jeg blir sittende og bla i bøkene og søke på nettet for å sjekke om jeg har grunnlag for meningene mine - noen ganger mener jeg før jeg sjekker:oops: - og det er faktisk sabla lærerikt.

Nå skal ikke jeg regne meg til "de lærde". Jeg har ganske enkelt ikke noen bakgrunn i realfag, og det er nødvendig for å kunne forstå og vurdere alt som det er nødvendig å kunne noe om for å bli "lærd". Og det vi har tilgang til av bøker skrevet for hobbybryggere, og ditto stoff på nettet, gir bare relativt overflatiske kunnskaper. Vi blir selvfølgelig mye en gjeng synsere her på forumet - men så lenge vi prøver så godt vi kan å begrunne synsinga, så er det ikke galt. Men drømmen hadde vært å ha folk her med både utdanningsbakgrunn fra faget og yrkeserfaring fra brygging.

Nå; dette er veldig off topic:confused:.
Ja, jeg skulle gjerne sett at de skikkelig lærde deltok og delte mer av sin visdom, men det er vel slik at de har gått lei av å høre de samme spørsmålene gjentas over mange år, og så trukket seg tilbake til sine ølkammer og tanker...
Så øldommere, bryggeriingeniører og bryggerimestre etterlyses herved :)
 
Ja, jeg skulle gjerne sett at de skikkelig lærde deltok og delte mer av sin visdom, men det er vel slik at de har gått lei av å høre de samme spørsmålene gjentas over mange år, og så trukket seg tilbake til sine ølkammer og tanker...
Så øldommere, bryggeriingeniører og bryggerimestre etterlyses herved :)

Jeg tror det er en del øldommere her faktisk, eller, jeg antar at det burde være det? Norbrygg-sertifiserte dommere bør jo være å oppdrive på norbrygg-forumet tenker jeg..
 
Mye gode info som kom fram her, det er fint.
Jeg er jo vesentlig fersk i brygginga og har lest mye om vannjustering, kanskje litt for mye med tanke på at jeg er fersk og burde ha andre ting å justere på en akkurat vann.
Men sånn ble det da jeg er svak for humlerike IPA's (NEIPA spesielt) Da er det vannjustering og oksidering de snakker om hele tiden.
Får prøve meg litt på @glennrlie sin brukervennlige kalkulator nå i starten.
 
Norbrygg Oslo vil i løpet av året invitere medlemmer til vannkurs for alle Norbryggs medlemmer (Oslo har forrang). Vi har en kapasitet på vann i våre rekker, og vi håper vi kan få gjennomført et vannkurs, pluss et vannjusteringskurs i løpet av året.
Kurset vil både ha en teoretisk del, og en praktisk del hvor deltakerne får testet sitt eget måleutstyr.
Vannkompetansen i denne tråden er udiskutabelt viktig uavhengig av nivå. Takk til dere som deler :)
 
Du må etterspørre mer data: Kalsium, natrium, sulfat og alkalitet (eller alkalinitet) Kontakt gjerne vannverket direkte

Denne Wikipediaartikkelen gir en innføring i norske vannforhold.

Hardhet er en grei størrelse å kjenne til, siden det bare er kalsiumkarbonat (kalk) som bidrar her. Gips og kalsiumklorid spiller ingen rolle som kalsiumkilde hos oss, i motsetning til i andre land lenger sør i Europa. Og om du har det vanlige, bløte norske vannet fra overflatekilder, kan du ikke da regne med at mineralinnholdet er så lavt at du nesten ikke trenger å ta hensyn til det? Så om en ikke har data for sulfat og klorid, så er ikke det så farlig?

Kalsiuminnholdet i norsk (overflate)vann ligger så lavt at det ligger under den verdien som anbefales for brygging (>50 mg/l eller 50ppm). I følge Wikipedia-artikkelen vil vannverk gjerne tilsette kalk om det er for lite, siden et surt vann leder til korrosjon av ledningsnettet, så noe vil det antakelig være. Men det optimale ut fra praktiske hensyn er bare halvparten av minimumsnivået for brygging på 50 ppm.

Min konklusjon er at det er fornuftig for de aller fleste av oss å tilsette ei teskje av enten kalsiumklorid eller kalsiumsulfat - eller en blanding - i mesken til et vanlig brygg på 25 liter ferdig øl for å sikre best mulige forhold for enzymene i mesken, og for gjæren. Da er du garantert å få det du trenger. Og siden dette påvirker smaken, også, så trenger du å ha noe kunnskap om hvordan klorid og sulfat gjør det - eller kalkulatoren til Glenn. Eller heng tabellen i artikkelen til Gahr, som kalkulatoren bygger på, opp på veggen:).

Det blir jo øl uten den teskjea, også. Men av alle de små tiltakene som til sammen bidrar til et bedre øl, er den det enkleste å gjennomføre:).
 
Stoffet fungerer ikke, og produsenten har visst til og med innrømmet det. Det ble i sin tid laget til et bryggeri med en bestemt, trøblete vannprofil, og kan muligens ha en funksjon der. Det er en skandale at det fremdeles kan markedsføres og selges med den beskirvelsen produsenten gir av det. Det er jo direkte løgn
Produktet ligg framleis på både Brewshop og Bryggselv.

Sistnemnte har denne beskrivelsen: «(...) som vil sikre mesken og vannet på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av»

Plukkar dette opp igjen no sidan eg òg kjøpte dette produktet i fjor, og målte no med mitt nye pH-meter og pH Stabilizer fungerer jo absolutt ikkje. Då eg oppdaga det i butikken framstod det omtrent som eit magisk pulver, og eg drog kortet. Eg burde moglegvis vore meir skeptisk, men likevel er mitt inntrykk at dette er noko som ikkje bør stå i hyllene.

Utdrag frå diskusjon med kjemikar i Five Star:

«But his (Five Star-kjemikar) comments on it were basically that most brewers shouldn't use it/need it and that it was put together for a particular brewery that had variable source water and no desire to make any effort to track that variability.
 
Sist redigert:
Produktet ligg framleis på både Brewshop og Bryggselv.

Sistnemnte har denne beskrivelsen: «(...) som vil sikre mesken og vannet på pH 5,2 uansett hvilken pH vannet hadde fra starten av»

Plukkar dette opp igjen no sidan eg òg kjøpte dette produktet i fjor, og målte no med mitt nye pH-meter og det fungerer jo absolutt ikkje. Då eg oppdaga det i butikken framstod det omtrent som eit magisk pulver, og eg drog kortet. Eg burde moglegvis vore meir skeptisk, men likevel er mitt inntrykk at dette er noko som ikkje bør stå i hyllene.

Utdrag frå diskusjon med kjemikar i Five Star:

«But his (Five Star-kjemikar) comments on it were basically that most brewers shouldn't use it/need it and that it was put together for a particular brewery that had variable source water and no desire to make any effort to track that variability.

Bra å holde dette varmt. Jeg synes vi kan plage de ansatte - som for all del er uskyldige - med spørsmål om hvorfor dette produktet finnes i hyllene når vi er innom.

Man kan selvfølgelig si at under visse forhold virker det muligens, og at det derfor må være greit å selge det - sjøl om jeg tror det også er høyst tvilsomt. Men markedsføringa er i alle fall direkte løgnaktig, og det burde ikke et seriøst firma være bekjent av.
 
Tar opp dette igjen. Spørsmål om pH 5,2 Stabilizer dukka opp igjen i en annen tråd: https://forum.norbrygg.no/threads/praksis-som-har-endret-seg.45437/page-4#post-609151 . Produktet selges stadig:(.

Paragraf 3 i markedsføringsloven:
Markedsføring skal utformes og presenteres slik at den tydelig framstår som markedsføring.

Påstander i markedsføring om faktiske forhold, herunder om ytelsers egenskaper eller virkning, skal kunne dokumenteres. Dokumentasjonen skal foreligge på annonsørens hånd når markedsføringen skjer.


Jeg synes vi skal ta opp dette med bryggeforretningene. De er altså forplikta til å ha dokumentasjon for påstander de kommer med om produktets egenskaper og virkning, hvis ikke bryter de loven.

Jeg har tatt det opp med Ølbrygging, og de har tatt vekk påstandene om stabilisering av pH'en. Men det står igjen ei liste med andre påstander som jeg tviler på om de kan dokumentere at stemmer. Og dessuten ligger det jo en påstand i navet til produktet. Det som står der nå, virker rimelig meningsløst. Sjekk sjøl: https://www.olbrygging.no/five-star/100574/52-ph-stabilizer-113g-4-oz
 
Tilbake
Topp