Karboneringsdrops.

Har tatt en test med 2 carboneringsdrops i en 0.5L flaske og litt sukkerkulør for å lettere se evt. Fremmedlegemer i blanding, karbonerte med sodastreem. Etter 2 uker i rom temp og deretter kaldt var flasken krystall klar, er sikker på ar dette ikke skyldes drops, heller malt/gjær carboneringstid, jeg hadde mye crysall malt cc og lang carboneringstid, ser ut som det blir mer partikler over tid, ca 1 mnd. På -1 så på2-4°c virker som det vokser, jeg tippef gjær eller protein forbindelser, det er faktisk litt motstand i driten når jeg klemmer det mellom fingrer
 
Bortsett fra at ølet ikke er godt pg. For mye caramel pilsner malt, er det ingen usmaker jeg vet om, den lukter litt eple, men smaker ikke det, singel hop med zazz
 
Jeg tror du tar feil. Når jeg fikk dette problemet, som bare har oppstått med muntons, så prøvde jeg andre drops samt sukkerlake.... apsolutt ingen problemer. Får ikke tak i de dropsene som jeg brukte når muntons svikta, så da prøvde jeg muntons igjen... og jaggu dukka problemet opp igjen
 
Jeg tror det er litt konsensus om at det bare er muntons-dropsene som gjør dette. Det litt triste er er at de tydeligvis gir lit faen i at problemet er der. Jeg har mailet de og forhørt meg. Bruk andre drops evt. Enkelte Gulating ølbutikker selger drops som ikke gir denne effekten, dropsene fra Italia.
 
Jeg har bare opplevd det med Muntons én gang (én og samme batch fra dem?). Har brukt flere poser etterpå uten problemer.
 
Jeg tror du tar feil. Når jeg fikk dette problemet, som bare har oppstått med muntons, så prøvde jeg andre drops samt sukkerlake.... apsolutt ingen problemer. Får ikke tak i de dropsene som jeg brukte når muntons svikta, så da prøvde jeg muntons igjen... og jaggu dukka problemet opp igjen
Tror jeg skal bruke noe annet på det jeg skal flaske i morgen da, jeg har 3 poser igjen med samme batch nr. Jeg fikk dette på, jeg skal teste disse på noen flasker å se hva som skjer da.
 
Jeg fikk brukt opp så godt som alt jeghadde på en 50l Dunkel. Der tror jeg ikke du ser det, men er forsatt tidlg (flaskene har bare stått i 4-5 uker) på karboneringstesten kunne jeg ikke si att jeg la merke til noe
 
Jeg fikk brukt opp så godt som alt jeghadde på en 50l Dunkel. Der tror jeg ikke du ser det, men er forsatt tidlg (flaskene har bare stått i 4-5 uker) på karboneringstesten kunne jeg ikke si att jeg la merke til noe
Sist jeg smakte kjente jeg partiklene i munnen, det var ikke delikat, satt og sputtet ut ”småbiter”, så jeg må bruke te sila
 
Fant ut at Eldorado hard raffinade sukkerbiter er ca. 3,8 gram pr stk, brukte en pr 0,5L på siste flasking, tok 2 flasker med muntons drops som jeg fikk øyevipper på sist som ble merket, er spent på resultat, det kan kanskje ta litt tid før karbonering er ferdig pga. Cc med gelatin.
 
Nå kan jeg etter en uke karbonering med test av 2 flasker med drops, hadde den ene fått øyevipper allerede, de 45 andre med sukker var fine, så jeg er helt overbevist selv også hva som er årsak, som flere av dere har sagt tidligere.
 
Flasket e batch med muntons drops i går, og allerede nå er det ganske mye ''øyevipper'' i flaskene.
Serl litt nasty ut ja :p

Regner med det synker til buns når dem settes kaldt etter karbonering?
 
Jeg mener fremdeles at dette har vært et avgrenset problem (batch?). Både før og etter at jeg opplevde dette har jeg brukt dropsene uten problemer.
 
Jeg hadde dette på en tidligere batch også, men vet ikke batch nr. Produsenten finner vel ut hva problemet er og endrer oppskrift, hvis ikke er det jo selvmord på dette produktet.

Jeg mailet de for en del måneder siden og de (han jeg mailet med) virket ikke spes interessert i å finne ut av det i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp