Hjelp til innkjøp av konisk gjæringstank

Med så mye dilldall må det vel bli en helvetes vaskeprosess?

Kjenner jeg i grunn "gruer" meg litt til å vaske denne, men satser på at noe som dette kan fungere uten at det blir alt for mye jobb:

Etter brygging:
- Vaske lett ut av tanken med svamp
- Fyll opp til randen med PBW og la stå over natten
- Tappe ut PBW. Demontere alle koblinger og vask eventuelle kriker og kroker
- Skylle godt med varmt vann

Før neste bryggeøkt:
- Skyll vekk det som måtte ha samlet seg av støv etc med varmt vann
- Desinfiser

Dere som har lang erfaring med konevasking, vil dette kunne være et greit regime?

EDIT: Begynner vel å bevege oss godt off-topic nå, men :D
 
Tviler litt på at frakten stemmer: BrewUK forbeholder seg retten til å legge på fraktkostnadene på varer over 30 kilo. Du bør nok få en quote.

Shipping jeg har satt opp er tatt fra BrewUK sine «Shoppingcart» og fremkommer etter å ha fylt inn postnummer og land og trykket på «Get a quote», så jeg ville vel tro at det stemmer, men vil selvsagt dobbeltsjekke før jeg bestemmer meg. Har fått shippingquote på e-post for bare unitanken og det var GBP 25.50 hvis noen lurte.

Peram


Sent from my iPad using Tapatalk
 
Kjenner jeg i grunn "gruer" meg litt til å vaske denne, men satser på at noe som dette kan fungere uten at det blir alt for mye jobb:

Etter brygging:
- Vaske lett ut av tanken med svamp
- Fyll opp til randen med PBW og la stå over natten
- Tappe ut PBW. Demontere alle koblinger og vask eventuelle kriker og kroker
- Skylle godt med varmt vann

Før neste bryggeøkt:
- Skyll vekk det som måtte ha samlet seg av støv etc med varmt vann
- Desinfiser

Dere som har lang erfaring med konevasking, vil dette kunne være et greit regime?

EDIT: Begynner vel å bevege oss godt off-topic nå, men :D

Hva med å bruke CIP til vask. Aldri prøvd selv, men ser for meg at jeg investerer i dette hvis/når jeg går til anskaffelse. Hvis noen har erfaring med bruk av CIP på lignende tanker hadde det vært greit å få høre om det funker godt. Et problem jeg ser for meg er at på den minste tanken vil spylekula være inni kjølespiralen. Lurer på om det vil hemme vaskeprosessen forøvrig.

En annen ting jeg lurer på er hvor man evt. kobler CO2 inn på denne for å sette den under trykk ved overføring til fat. Hadde vært fint med et lokk med vanlig ball lock tilkobling. Det trengs vel strengt talt til en evt. spundingventil uansett, men da må vel sikkerhetsventilen på toppen vekk?

Mange spørsmål gitt...
 
Hva med å bruke CIP til vask. Aldri prøvd selv, men ser for meg at jeg investerer i dette hvis/når jeg går til anskaffelse. Hvis noen har erfaring med bruk av CIP på lignende tanker hadde det vært greit å få høre om det funker godt. Et problem jeg ser for meg er at på den minste tanken vil spylekula være inni kjølespiralen. Lurer på om det vil hemme vaskeprosessen forøvrig.

En annen ting jeg lurer på er hvor man evt. kobler CO2 inn på denne for å sette den under trykk ved overføring til fat. Hadde vært fint med et lokk med vanlig ball lock tilkobling. Det trengs vel strengt talt til en evt. spundingventil uansett, men da må vel sikkerhetsventilen på toppen vekk?

Mange spørsmål gitt...
Jeg bruker cip på min koniske (uten kjølespiral).. funker veldig fint, å når jeg er ferdig å kjøre pumpe å pbw, å kobler dusj slangen på cip, å kjører gjennom med rent varmt vann. Jeg føler meg såpass komfortabel med denne metoden, at jeg demonterer ventiler å bend hver 2-3gang
 
Da har jeg fått pakka ut min.
Ser lovende ut, men det fulgte ikke med spunding-valve som jeg har nevnt tidligere i tråden her.
Jeg tolket at "pressure control valve" var dette, men det ser ut til at de mener kuleventilen på blow-off cane såvidt jeg kan skjønne.
Litt skuffet over dette.
Pressure relief valve sitter på toppen, og er ikke justerbar.

Vis vedlegget 35785

Rukket å gjøre deg noen erfaringer med denne enda?
Første rengjøring? Første brygg for eks.?
 
Rukket å gjøre deg noen erfaringer med denne enda?
Første rengjøring? Første brygg for eks.?

Nei, har ikke mulighet til å temperaturkontrollere den enda, så bruker gamleløsningen med Brewbucket og kjøleskap frem til glykolkjøler og FTSs er på plass!
CIP ball og TSP er på vei i posten. Glykolkjøler er under uttesting og bygging!
5DED408D-8AB7-40A7-ACB0-19AD034D6529.jpeg
B9C62230-6D5A-4FE2-8810-E0B66C9FE3BB.jpeg
D76293F3-E225-49C2-A139-7E2BFE375C73.jpeg
 
Nei, har ikke mulighet til å temperaturkontrollere den enda, så bruker gamleløsningen med Brewbucket og kjøleskap

Antar kjøleskapet er for lite til å kjøre unitanken inn der, ellers hadde det vel ikke vært noe problem å temperaturstyrt den på samme måte? :)
 
Hmm, hva brukes TSP til, vaskemiddel finner jeg ut av. Men kan korridere metall står det. Kam det brukes til rustfritt som koniske og cornelius ??
 
Hmm, hva brukes TSP til, vaskemiddel finner jeg ut av. Men kan korridere metall står det. Kam det brukes til rustfritt som koniske og cornelius ??

SS Brewtech og andre (Spike) anbefaler å bruke TSP for første vask av produktene i rustfritt stål. Fjerner rester av oljer og lignende som kan på ligge igjen fra produksjonsprosessen. Til det holder visstnok ikke PBW eller lignende, noe flere tråder på flere forum også bekrefter. Ville ikke ha brukt dette til jevnlig vask. Det brukes også til å fjerne tagging, gammel maling osv. så det er nok litt futt i det. Viktig å skylle godt.
 
SS Brewtech og andre (Spike) anbefaler å bruke TSP for første vask av produktene i rustfritt stål. Fjerner rester av oljer og lignende som kan på ligge igjen fra produksjonsprosessen. Til det holder visstnok ikke PBW eller lignende, noe flere tråder på flere forum også bekrefter. Ville ikke ha brukt dette til jevnlig vask. Det brukes også til å fjerne tagging, gammel maling osv. så det er nok litt futt i det. Viktig å skylle godt.

Mente jeg hadde lest om det et sted, da ble det også bestilt
 
Tilbake
Topp