Karboneringsdrops.

Jeg mailet de for en del måneder siden og de (han jeg mailet med) virket ikke spes interessert i å finne ut av det i det hele tatt.
Da er jeg ikke interresert i produktet heller, har kjøpt fat nå, skal forsøke meg på kunstig karbonering, mest pga. Oksydering etter ett par uker etter karbonering på flaske, håper på bedre resultat med fat og lukket overføring.
 
Jeg sendte en ny mail. Virker som at det bare gikk i glemmeboken eller noe.

Kan folk som har fått vipper poste batchnummer fra posen de har brukt? Jeg vet at noen innlegg inneholder batchummer, men tror det er spredt utover noen tråder.
 
Jeg husker ikke batch nr.
men det har bare hendt meg én av flere hundre ganger jeg har kjøpt de posene
 
Jeg så denne akkurat litt for sent og nå er posen i søppelet, men kjøpte drops like før helgen. Flasket i går og har vipper i dag. Første gang jeg har brukt Muntons drops, har aldri opplevd liknende med Coopers.
 
Mine poser har batch: 250517

Vurderer og nevne dette til Vestbrygg i min neste ordre, siden jeg ikke vill bruke dem, ser jo ikke bra ut i flasken.
 
Jeg har dessverre kastet min pose så vet ikke batch nummer. men er kjøpt på Vestbrygg i februar.
 
323EDDBB-9538-4981-AEF8-5ABF1CB14535.jpeg Hei. Samme problem for meg med drops fra Muntons. «Øyevippene» ligger på toppen og flyter og forsvinner ikke etter lang lagring.. Kjennes ikke på smak, men det er ikke så gøy å servere :)
Sukkerlake er tingen fremover!
 
hei sånn hadde jeg i noen flasker, har brukt kun 1 merke karboneringsdrops. skal finne ut hvilket merke senere. jeg setter mesteparten på fat, og flasker resten. har kun 1 flaske igjen av det, skal legge ut bilde senere... merket ingen smaksforskjell

sånn bilde vedlagt, en pose er tom og den andre er halvfull. samme batchnr ser jeg 250217 som en annen har lengre oppe her

ølet det skjedde med var en skjærgårdspils..

og nå skal det sies at jeg har flasket andre batcher øl som ikke har fått disse vippene, har en del flasker stående enda av de andra så skal se etter det... rettelse, åpna en annen flaske øl batch er det samme der å ser jeg.

Dropsa går rett i søpla, så vil tiden vise om det va problemet
 

Vedlegg

  • 20180515_181850.jpg
    20180515_181850.jpg
    204,3 KB · Sett: 49
  • 20180515_194819.jpg
    20180515_194819.jpg
    138,9 KB · Sett: 52
Sist redigert:
Hei, vi skal i morgen flaske vårt første brygg. Er fristende og bruke muntons drops da de er lett tilgjengelige. Men leser jo mange dårlige erfaringer med de her inne, nå skal det sies at det snart er seks år siden siste innlegg om øyevipper i øl karbonert med muntons drops. Så, er det noen som har erfaringer med disse nå om dagen?
 
Takker for tips ang sukkerbiter. Putter dere de bare rett på flasken uten og behandle de på noen måte først? Leser at noen setter de en time i ovnen på 100c først, men det er kanskje unødvendig?

Men er fortsatt nysgjerrig på om noen bruker nevnte karboneringsdrops i dag eller om alt styret det var med de før har fått folk til å slutte med de :)
 
Rett i flaska ja. Bruk engangshansker sprayet med starsan eller en klype eller noe sånt. Du kan selvsagt koke sukkervann og dosere rett mengde i hver flaske. Jeg har aldri merket forskjell på det ferdige ølet, så sukkerbiter er å foretrekke for min del

Bruk av muntons kjenner jeg ikke noe til
 
Jeg har bare kastet de rett i flasker uten å tenke på så mye renhold, men det er vel sikkert ikke dumt å bruke tipset til Pål over her. Jeg kjøper stortsett Muntons dropsene fra Europris.
 
Rett i flaska ja. Bruk engangshansker sprayet med starsan eller en klype eller noe sånt. Du kan selvsagt koke sukkervann og dosere rett mengde i hver flaske. Jeg har aldri merket forskjell på det ferdige ølet, så sukkerbiter er å foretrekke for min del

Bruk av muntons kjenner jeg ikke noe til
Jeg har begynt å dosere vanlig løst sukker rett i flaskene, så lenge man har en OK vekt fungerer dette supert. Da har man også litt større frihet til å variere sukkermengden enn med en standard sukkerbit.
 
Tilbake
Topp