Birger Eriksen-dagen

Jeg har oversatt malt-billen til Vestbrygg'sk

Ser erstatningene greie ut @Miguel ?

Vekt ....... Produsent ................ Navn ..............................................Vestbrygg produktkode
8,79 kg... Thomas Fawcett ...... Maris Otter Pale Malt 5-6 EBC ..... 20101
0,40 kg... Brewferm ................. Special B 350 EBC ....................... 20207
0,40 kg .. Ireks ........................ Wheat / Hvete Malt 4 EBC ............ 20427
0,40 kg .. ? ............................. Flaked Oat / Flaket Havre 1 EBC .. 20504
0,34 kg .. Weyermann ............ Carafa Special 3 - 1400 EBC ........ 20309
0,29 kg .. Brewferm ................ Aroma Malt 150 EBC .................... 20412
0,23 kg .. Weyermann ............ CaraRed 50 EBC .......................... 20212
0,23 kg .. Thomas Fawcett ..... Roasted Barley 1450 EBC ........... 20304
0,11 kg .. Thomas Fawcett ..... Black Malt 1500 EBC ................... 20303
0,11 kg .. Brewferm ................ Cara Crystal 120 EBC .................. 20203
0,11 kg .. Thomas Fawcett .... Chocolate Malt 1175 EBC ............. 20302

edit: HATER at forumet her fjerner multiple mellomrom!

edit2: .......................... HA! ................... Got You! (don't mind the dots)

edit3: target OG er > 1.115 Så man får skalere etter sitt eget oppsett.

Når me først snakkar Vestbryggsk. Har lagt inn Vestbrygg malt etterkvart i Beersmith. Kordan lager eg ei fil av dette for å dele videre?
 
I flaske konkurransen ja!
Der falt jeg helt gjennom med en oksidert kristallweisen. Fikk tilbakemelding på at gjæringen var off.
Men den var helt strålende en uke før konkurransen.
Lærte da at etanol (alkohol) kan oksidere til acetaldehyd (grønne epler), som også kan være er et tegn på feil i gjæringen.
(Vet AKKURAT hva jeg gjorde feil ;-) )
Eg hadde ein KveikWeiss som vart sur :)
 
Hehe. Flokkulerte i drøbakssundet. Kunne blitt en radiohit det der, for spes interesserte. Tekst og melodi av Øystein Sunde.

Ser ut til at jeg må ryke på en us-05-versjon. Har ikke hatt mulighet til å bygge opp noen generasjoner på noe som helst grunnet infeksjon og det at jeg også har vært litt lei av å brygge i det siste. Men, etter en liten omgruppering av enmannstroppen samt med nye forsyninger av bryggerimateriell så er jeg nok tilbake til å rekke Dagen.

Vurderer å gjøre dette til en eksperimentell greie, gå for veldig høy utgjæring, for å så brygge en standard versjon litt senere, og så en Aron enda litt senere igjen, de to sistnevnte med riktig (for meg) gjær.

"Visst fanden skal der skytes med skarpt!"
 
Sist redigert:
Hvor mange steg er det anbefalt å bygge opp en starter over? Jeg brygger ikke den helt store mengden, og så for meg å sette en starter med 1,5 liter 1040-vørter, og så bygge denne opp med en siste starter på 1 liter 1080-vørter. Da har jeg en lobberate på 1,7. Jeg er klar over at en effektiv måte er å brygge et svakere øl først, og så gjenbruke gjæren derfra, men det har jeg dessverre ikke mulighet til. Tanken med 1080-vørteren er å gi gjæren et litt røffere generalprøve. Eller bør jeg bruke flere steg?
(har så klart magnetrører og ren O2)
 
Sist redigert:
Snur du det ikke litt på hode nå?
Sånn circa, 150g til førtivørteren og 200g til åttivørteren blir jo en god
fireliters ensteg starter med vanlig gravity.
Går greit i femliterskolben det hvis temperaturen ikke er for høy.
Forøvrig ikke første gang jeg er forvirret, bare så det er sagt:)
 
Snur du det ikke litt på hode nå?
Sånn circa, 150g til førtivørteren og 200g til åttivørteren blir jo en god
fireliters ensteg starter med vanlig gravity.
Går greit i femliterskolben det hvis temperaturen ikke er for høy.
Forøvrig ikke første gang jeg er forvirret, bare så det er sagt:)
Du tenker at det er bedre med en stor starter på 1040? Mener å ha lest en gang for lenge siden at det er lurt å sette en sterkere starter til slutt, for at gjære skal bygge opp en større toleranse. Men jeg har aldri brygget så sterkt øl før, så har ikke noen erfaring med det.

Når jeg tenker meg litt om nå, så er det ikke sikkert at det gir mening. Det kan hende at jeg blander inn fordelen av å sette et svakere øl først. Når starteren står på magnetrører, så vil det jo produseres minimale mengder alkohol, og således blir det en heller dårlig boot camp.
 
Er det ikke større mengde sukker til slutt du tenker på da?
Men sterkere vørter gir tøffere arbeidsforhold så vil man ha flere celler så økes volumet
og ikke gravity.
 
Er det ikke større mengde sukker til slutt du tenker på da?
Men sterkere vørter gir tøffere arbeidsforhold så vil man ha flere celler så økes volumet
og ikke gravity.
Altså, en 1080-vørter vil jo ha mer sukker enn en like stor 1040-vørter. Du gjør meg forvirriet :p Målet med 1080-vørteren er todelt - å øke antall gjærceller og å la de jobbe under litt tøffere forhold, for å herde de til 1102-ølet. Men det er altså sistnevnte som jeg nå ble litt usikker på om egentlig vil bli tilfellet. Hadde jeg kun vært ute etter et større antall celler, hadde jeg så klart heller laget en større 1040-vørter.
 
Har aldri hørt om å herde celler med høy SG vørter.
Men har lest mange ganger at man bør gi gjæren optimale vekstforhold,
mao la den formere seg på rundt førti eller lavere.
Tenk litt på hva man gjør når man forsøker å starte gammel gjær.
Gravity ned mot 1.020 er ikke uvanlig da. Og etter et svakt øl setter man et stort, ikke motsatt.

Noen setter øvre grense på 1.060 når gjær gjenbrukes. 1.080 blir normalt ikke brukt.
Har du link til dette med herding?
 
Har aldri hørt om å herde celler med høy SG vørter.
Men har lest mange ganger at man bør gi gjæren optimale vekstforhold,
mao la den formere seg på rundt førti eller lavere.
Tenk litt på hva man gjør når man forsøker å starte gammel gjær.
Gravity ned mot 1.020 er ikke uvanlig da. Og etter et svakt øl setter man et stort, ikke motsatt.

Noen setter øvre grense på 1.060 når gjær gjenbrukes. 1.080 blir normalt ikke brukt.
Har du link til dette med herding?
For ordens skyld, jeg har alltid ment 1040-vørter i første steg, deretter 1080-vørter som andre steg. Ikke motsatt. slik jeg får inntrykk av at du tror jeg mener. Nei, jeg har ikke link. Som sagt, det er noe jeg mente å ha lest/hørt en gang for lenge siden, men begynner å mistenke at jeg blander med gjenbruk av gjær fra et svakere øl.
 
Nei, jeg trodde ikke du ville starte med 1.080 vørteren.
Men jeg tror det er feil å bruke så sterk vørter i starteren uavhengig om du skal lage øl med høy eller
lav OG.
Antall celler reguleres med mengde vann og "sukker", ikke styrken på denne.
 
Jeg ville også sørget for å ha nok og frisk gjær. Jeg tror du bare gjør det verre med å gi gjæren en runde på 1,080. Gå for rundt 1,040.
 
Du tenker at det er bedre med en stor starter på 1040? Mener å ha lest en gang for lenge siden at det er lurt å sette en sterkere starter til slutt, for at gjære skal bygge opp en større toleranse. Men jeg har aldri brygget så sterkt øl før, så har ikke noen erfaring med det.

Når jeg tenker meg litt om nå, så er det ikke sikkert at det gir mening. Det kan hende at jeg blander inn fordelen av å sette et svakere øl først. Når starteren står på magnetrører, så vil det jo produseres minimale mengder alkohol, og således blir det en heller dårlig boot camp.
Det viktigaste er å ha nok gjær. Då må du steppe opp i fleire omganger. Eg bruker 2 liter vørt. Dekanterer, repeterer.
 
Som relativt nyslått eier av en maltmølle har jeg hittil bare fått 2 sekker basemalt i hus.
Men i dag har Birger Eriksen fått diktere hvordan maltlageret mitt ser ut når det gjelder spesialmalt.

2018-03-24 15.37.38.jpg

Boksene er fra Clas Ohlson.
De store boksene er 2,2 liter og det er 1 kg hel malt i hver av disse. (link)
Den lille boksen er 1,6 liter og der gikk 1 kg hel hvetemalt fint oppi. (link)

Clas Ohlson skriver dette om boksene:
  • 100 % lufttett oppbevaring.
  • Tar vare på innholdets aroma lengre.
  • Beskytter mot fuktighet, lukt, støv og insekter.
  • Boksene kan stables og gir en god oversikt i hyller og skap.
De virker som de er helt OK.

En pakke WLP007 er også kjøpt inn, som får gå en runde eller 3 på røreren når det nærmer seg, for å dyrke opp en tilstrekkelig mengde gjærceller.
Så da skal jeg være klar for 9. april i alle fall når det gjelder ingredienser.
 
Tilbake
Topp