Skylling og forbedring

Jeg vil gjerne øke effektiviteten litt. Det ligger mye læring i det. Skal prøve tynnere mesk og mindre skylling i første omgang. Mulig at temperaturen på maskinen ikke er helt stabil heller. Kanskje man skulle måle med jod for å teste etter 60 min?

Maskin med maltrør har åpenbart sine egne særegenheter. Det ser ut til at det er viktig med kontinuerlig sirkulering, hvilket ellers har liten betydning.

Gitt at du ikke bommer helt med pH, mesketykkelse, kverningsgrad og temperatur, er det egentlig bare tid som påvirker i noen særlig grad hvor mye av stivelsen du får konvertert til sukker. Vær oppmerksom på at lavere temperaturer krever lengre tid, siden enzymene jobber saktere ved de lave temperaturene innenfor det området hvor de er aktive. Under 65 grader bør du opp i 90 minutter. Og ellers er 60 en grei forsikring. Men ut over det er det grenser for hvor mye du kan oppnå ved å forlenge tida. Et ekstra steg på 70-72 grader kan gi deg et par prosent, siden det er en del stivelse som ikke blir tilgjengelig for enzymene ved lavere temperaturer. Men her får du stort sett ugjærbart sukker, siden beta-amylasen er denaturert ved disse temperaturene.

Vær forresten oppmerksom på at jodtesten ikke er særlig nyttig. Den forteller deg bare om det er ukonvertert stivelse i oppløsning i vørteren - men ikke noe om hvor mye stivelse det finnes som ikke er gjort tilgjengelig for enzymene.

Egentlig er det begrenset hvor mye du kan gjøre for å øke konverteringseffektiviteten. Men meskeeffektiviteten påvirkes kraftig av skyllemetoden, som ikke har noe med selve meskingen å gjøre. Hvis du får til grundig utskylling av sukkeret, og kan klare å la det være igjen lite vørter i masken og i meskekaret, vil du få god meskeeffektivitet. Og kontinuerlig skylling er klart den mest effektive metoden - og det er vel den folk bruker når de brygger på maskin. Da bør meskeffektiviteten ligge opp mot 90%.
 
Er ikke noe uvanlig det at sirkulering øker effektivitet. Blir som om du står og rører hele tiden. Jeg har ikke noe maltrør eller lignende. Falskbunn og sirkulering via rims rimelig identisk med @Miguel.

En annen ting er jo at TS her sier de brygger sett. De har så vidt jeg forstår som oftest en forventet mash eff på 72-75% så vidt jeg har fått med meg. Så om vi ser det mot målt effektivitet er det ikke så mye de bommer med.
Forventet effektivitet er estimert til 72 %, så vi er egentlig ganske nært. Skyllet med 1 liter vann for mye sist. Skulle havnet på 1,046 og fikk 1,044. FG skulle blitt 1,008 men ble 1,010. Litt svakere øl enn beregnet, men ok, so be it. Men lærer mye av dette på justering av bryggeren. Har laget et regneark som jeg justerer etterhvert som vi lærer. Ganske morsomt å gjøre matten.
 
Sirkulering har noe for seg, det øker utbyttet ifht å la det stå. Du sier du rører, kan være det er nok eller at du har en god skylleteknikk. Men at sirkulering øker utbyttet tror jeg ikke det er noen tvil om. Enzymer må støte på stivelse for å hjelpe til å konvertere denne. Hvis det er null bevegelse i mesken så vil de støte på mindre stivelse da de ikke har propeller. Hvis du ikke sparker fra i bassenget så ligger du der bare som en dupp. I en tykk mesk så vil man få enda dårligere konvertering gitt en "vanlig" tid på f.eks 60 minutter hvis det ikke er bevegelse.

Det er hele tiden bevegelse i en mesk som står stille, pga varmen. Det er jo ikke snakk om at enzymene må reise over store avstander for å finne stivelsesmolekyler:). Men i en veldig tett mesk gjør det seg gjeldende mekanismer som hindrer gelatiniseringen av stivelsen. Det er den som eventuelt vil kunne påvirkes av sirkulering. Men jeg mesker aldri med tjukkere mesk enn 1:3, og da tror jeg det spiller liten rolle.

Når jeg får 83% effektivitet uten sirkulering med partiskylling - og jeg kunne antakelig kommet opp i 85% om jeg hadde lagt til en tredje tapping - så kan jeg ikke se at det er rom for noen gevinst ved å innføre kontinuerlig sirkulering.

Det er jo ikke noe du kan gjøre til eller fra når du partiskyller. Du åpner krana, og det renner til det stopper. Jeg beregner 2 liter i "tap til meskekjelen" + 1 liter per kilo malt når jeg brygger normalsterkt øl, og det stemmer rimelig godt. Jeg tror ikke det er hverken spesielt godt eller dårlig, men antakelig nokså gjennomsnittlig.
 
Forventet effektivitet er estimert til 72 %, så vi er egentlig ganske nært. Skyllet med 1 liter vann for mye sist. Skulle havnet på 1,046 og fikk 1,044. FG skulle blitt 1,008 men ble 1,010. Litt svakere øl enn beregnet, men ok, so be it. Men lærer mye av dette på justering av bryggeren. Har laget et regneark som jeg justerer etterhvert som vi lærer. Ganske morsomt å gjøre matten.

Men den forventede meskeeffektiviteten på sett er langt under det du burde kunne forvente. Og de som mesker effektivt får jo et problem der, for de får altfor høy OG. Og det er jo ikke noe spesielt med settene; de består av den samme malten alle bruker.

Hvis du, med en avansert bryggemaskin og den mest effektive skyllemetoden, får en effektivitet som ligger 12-13% under det jeg får, så er noe veldig rart. Jeg bruker bare en enkel kjele på ei kokeplate, og jeg har ingen pumpe. Dessuten bruker jeg en mindre effektiv skyllemetode, partiskylling, som skal gi minst 3-4% dårligere utbytte enn kontinuerlig skylling. Og jeg gjør altså overhodet ikke noe spesielt. Tvert i mot. Jeg kunne sikkert ha fått minst 2-3% mer om jeg hadde presset systemet litt - men jeg hadde fått litt dårligere øl, kanskje.
 
Forventet effektivitet er estimert til 72 %, så vi er egentlig ganske nært. Skyllet med 1 liter vann for mye sist. Skulle havnet på 1,046 og fikk 1,044. FG skulle blitt 1,008 men ble 1,010. Litt svakere øl enn beregnet, men ok, so be it. Men lærer mye av dette på justering av bryggeren. Har laget et regneark som jeg justerer etterhvert som vi lærer. Ganske morsomt å gjøre matten.
Høres ut som om dere både er innafor og på god vei. Det tar noen brygg å kjenne utstyret sitt og hva man kan forvente av det og.
 
Men den forventede meskeeffektiviteten på sett er langt under det du burde kunne forvente. Og de som mesker effektivt får jo et problem der, for de får altfor høy OG. Og det er jo ikke noe spesielt med settene; de består av den samme malten alle bruker.

Hvis du, med en avansert bryggemaskin og den mest effektive skyllemetoden, får en effektivitet som ligger 12-13% under det jeg får, så er noe veldig rart. Jeg bruker bare en enkel kjele på ei kokeplate, og jeg har ingen pumpe. Dessuten bruker jeg en mindre effektiv skyllemetode, partiskylling, som skal gi minst 3-4% dårligere utbytte enn kontinuerlig skylling. Og jeg gjør altså overhodet ikke noe spesielt. Tvert i mot. Jeg kunne sikkert ha fått minst 2-3% mer om jeg hadde presset systemet litt - men jeg hadde fått litt dårligere øl, kanskje.
Settene er vel justert ned på et antall kilo hvor de fremdeles kan selge det til folk som brygger på enklest mulig måte med et akseptabelt resultat. Money talks og det der. Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det er normalt å ha så høy effektivitet som deg? Kildene jeg leste, Gahr for det meste her på forumet, ligger langt under det du sier. jeg er tilbøyelig til at det er et pussig avvik, men tror heller det er du som er god enn det motsatte :)
 
Høres ut som om dere både er innafor og på god vei. Det tar noen brygg å kjenne utstyret sitt og hva man kan forvente av det og.
Det var akkurat derfor vi kjøpte 4 allgrain sett på pakketilbud. Da kunne vi få det litt i fingrene og teste litt forskjellig med volum og se hvor mye tap vi har i prosessen.
 
@finn: Vi har alle vært der, og du har kanskje plukket litt på egne teknikker siden 2015? Jeg kjører et sitat av deg, hvor du er fornøyd med 72,2 %.

Tar opp igjen denne tråden, for jeg driver akkurat og kjører et no sparge-brygg. Vestkyst, med tre steg; 64 => 71 => utmesk. 8.5 kg malt, 29+8(kokende)+10(kokende)ltr vann. Er spent på utbyttet; om det kanskje blir så høyt som 75%. (I så fall må jeg tynne ut før jeg koker. Jeg vil ikke ha en Vestkyst på 8-9%). Denne fremgangsmåten skulle gi ekstra god maltkarakter, og jeg er spent på hvordan det slår ut i Vestkyst. (Jeg har lagt vannjusteringen midt mellom amerikansk og engelsk IPA, også.)
edit: Utbyttet ble på 72.2%, og det er rimelig akseptabelt, synes jeg. 37 liter med SG på 1.050 går i kjelen i morgen. Må kokes godt inn for å komme opp i 1.072 - 2 timer , vil jeg tro. Men det passer bra, det.

https://forum.norbrygg.no/threads/forventet-utbytte-ved-no-sparge.16267/#post-160419
 
@finn: Vi har alle vært der, og du har kanskje plukket litt på egne teknikker siden 2015? Jeg kjører et sitat av deg, hvor du er fornøyd med 72,2 %.

Tar opp igjen denne tråden, for jeg driver akkurat og kjører et no sparge-brygg. Vestkyst, med tre steg; 64 => 71 => utmesk. 8.5 kg malt, 29+8(kokende)+10(kokende)ltr vann. Er spent på utbyttet; om det kanskje blir så høyt som 75%. (I så fall må jeg tynne ut før jeg koker. Jeg vil ikke ha en Vestkyst på 8-9%). Denne fremgangsmåten skulle gi ekstra god maltkarakter, og jeg er spent på hvordan det slår ut i Vestkyst. (Jeg har lagt vannjusteringen midt mellom amerikansk og engelsk IPA, også.)
edit: Utbyttet ble på 72.2%, og det er rimelig akseptabelt, synes jeg. 37 liter med SG på 1.050 går i kjelen i morgen. Må kokes godt inn for å komme opp i 1.072 - 2 timer , vil jeg tro. Men det passer bra, det.

https://forum.norbrygg.no/threads/forventet-utbytte-ved-no-sparge.16267/#post-160419

Det er jo et sterkere øl - jeg beregner 78% nå når jeg brygger den der. Og så var det der et no sparge-brygg, og da er 72% veldig bra. Jeg ville vært kjempehappy med det nå, også.
 
Det er jo et sterkere øl - jeg beregner 78% nå når jeg brygger den der. Og så var det der et no sparge-brygg, og da er 72% veldig bra. Jeg ville vært kjempehappy med det nå, også.
Okay, jeg fikk ikke med meg alle parameterne. men tror fremdeles det er du som er flink og har høyere utbytte enn normalt. Men det er vel bare bra?
 
Settene er vel justert ned på et antall kilo hvor de fremdeles kan selge det til folk som brygger på enklest mulig måte med et akseptabelt resultat. Money talks og det der. Jeg skjønner ikke hvor du har det fra at det er normalt å ha så høy effektivitet som deg? Kildene jeg leste, Gahr for det meste her på forumet, ligger langt under det du sier. jeg er tilbøyelig til at det er et pussig avvik, men tror heller det er du som er god enn det motsatte :)

Du får jo 90% med kontinuerlig skylling - og det er vel stort sett det folk som driver med det, får, om de gjør ting ordentlig:). Og da er mine 82-83% slett ikke høyt.

Som du sa sjøl ovenfor her, så synker jo prosenten med sterkere øl, så om vi snakker IPA'er med litt muskler, f.eks., så kryper effektiviteten fort under 80. 82/83 er for lettere øltyper, sånn rundt butikkstyrke.
 
Du får jo 90% med kontinuerlig skylling - og det er vel stort sett det folk som driver med det, får, om de gjør ting ordentlig:). Og da er mine 82-83% slett ikke høyt.

Som du sa sjøl ovenfor her, så synker jo prosenten med sterkere øl, så om vi snakker IPA'er med litt muskler, f.eks., så kryper effektiviteten fort under 80. 82/83 er for lettere øltyper, sånn rundt butikkstyrke.
Ja. Jeg kjørte jo Birgeren med 20 kilo malt OG1.118. Det endte med 50%.
 
Okay, jeg fikk ikke med meg alle parameterne. men tror fremdeles det er du som er flink og har høyere utbytte enn normalt. Men det er vel bare bra?

Jeg gjør ting "riktig", så jeg er "innafor" på alle mulige måter. Men det er jo ikke noe avansert/spesielt/vanskelig ved noe av det jeg gjør - og utstyret er veldig enkelt.

Greia er at mesking er lett, og at det ikke er noe hokus-pokus du kan gjøre, egentlig. Varmt vann og malt blandes, og så gjør enzymene jobben. Vørteren tappes ut på den ene eller den andre måten, og det er det.

Selvfølgelig er det en mengde dumme ting man kan gjøre - og dem gjør jeg ikke lenger. Så på den måten er jeg sikkert "flink":). Men jeg har vondt for å forstå at det skal være noe problem å få samme effektivitet som meg - eller deg;).
 
Ah. Resirkulerte, ja? Jeg ligger som oftest på 59-61% på de ølene der. Har 3:1 jeg og. Siste var 2.9:1

Resirkulerte hele veien. Og mesken varte og rakk. Tar sin tid å heve temperaturen på 77,5 liter mesk selv med rims på 3,5 kw.
 
KJenner selv at det er veldig lett å presse utstyret for langt og dermed meske for tjukt. I mange tilfeller der jeg har fått lavere utbytte på større øl hadde det nok lønt seg å dobbelmeske. Har vært nede i 60-65% med 14kg malt i BB60'en. Ligger på rundt 80% med 10-11 kilo, da får jeg sirkulert kontinuerlig også.
 
Tilbake
Topp