Fermentasaurus 2 kommer mot slutten av året

Holmentoppen

Norbrygg-medlem
Mange liker Fermentasaurusen veldig godt. Jeg tenkte å kjøpe, men fikk høre at noen sliter litt med tetting/trykk og andre småting. Sendte derfor en mail til produsenten i Australia for å høre om det er noe i ryktene om en ny modell. Kee Doery jobber med produktutvikling, og kastet ikke bort tiden med å svare. Fabelaktig kundeoppfølging:

Hey Kurt,

That is correct. The Fermentasaurus 2 is being developed at this stage. Should be available at the end of the year so perhaps it's better to wait for the new model.

The issues with the current model and areas that we can improve are:

1. Dump valve - Some customers got blockages in the dump valve so we have decided to double the size of this opening.
2. Lid size - The lid was a bit on the small size and we had some customers found it difficult to get their arm into the unit for cleaning. The new model has almost double the size lid opening.
3. Frame - We have significantly improved the stainless frame to make it more rigid
4. We are doing some development with some new polymers to see if we are able to make the Fermentasaurus hold boiling water. This is yet to be confirmed if this is possible or not. It might end up being a 2.1 addition. At the moment the polymers to do this will signficiantly increase the price of the unit but being able to hold 100C would be nice.
5. We will have integrated handles in the neck of the unit so the Fermentasaurus will be easier to lift, clean and move in general.
 
Mange liker Fermentasaurusen veldig godt. Jeg tenkte å kjøpe, men fikk høre at noen sliter litt med tetting/trykk og andre småting. Sendte derfor en mail til produsenten i Australia for å høre om det er noe i ryktene om en ny modell. Kee Doery jobber med produktutvikling, og kastet ikke bort tiden med å svare. Fabelaktig kundeoppfølging:

Hey Kurt,

That is correct. The Fermentasaurus 2 is being developed at this stage. Should be available at the end of the year so perhaps it's better to wait for the new model.

The issues with the current model and areas that we can improve are:

1. Dump valve - Some customers got blockages in the dump valve so we have decided to double the size of this opening.
2. Lid size - The lid was a bit on the small size and we had some customers found it difficult to get their arm into the unit for cleaning. The new model has almost double the size lid opening.
3. Frame - We have significantly improved the stainless frame to make it more rigid
4. We are doing some development with some new polymers to see if we are able to make the Fermentasaurus hold boiling water. This is yet to be confirmed if this is possible or not. It might end up being a 2.1 addition. At the moment the polymers to do this will signficiantly increase the price of the unit but being able to hold 100C would be nice.
5. We will have integrated handles in the neck of the unit so the Fermentasaurus will be easier to lift, clean and move in general.

Glimrende, har hatt lyst på en sånn lenge, da venter jeg heller.
 
Hørtes ut som en god oppgradering!

Må imidlertid legge til at jeg har vært strålende fornøyd med mine 2 Fermentasauri så langt. Ikke noe problem med lekkasjer hos meg. Nå skal jeg legge til at jeg høster gjær fra starter - ikke brygg - så problemene knyttet til dumpvalve har jeg ikke kommet borti.
 
Er det en grei løsning for å flaske rett fra fermentasaurusen? Annen løsning enn å stikke en hevert ned i tanken, tenker jeg. Hadde vært kjekt å kunne trykkoverføre speise, la gjæringen komme i gang igjen og så flaske, slik at oksygenet som blir blandet inn raskere tas hånd om.
 
Er det en grei løsning for å flaske rett fra fermentasaurusen? Annen løsning enn å stikke en hevert ned i tanken, tenker jeg. Hadde vært kjekt å kunne trykkoverføre speise, la gjæringen komme i gang igjen og så flaske, slik at oksygenet som blir blandet inn raskere tas hånd om.
En beergun er jo helt super til å fylle flasker og andre beholdere. Bruker alltid den til øl som skal karboneres naturlig. Krever at du har trykksettet til Saurusen, selvsagt. Og en beergun – eller kopi fra Ali. Karbonert øl bruker jeg mottrykksfyller til.
 
En beergun er jo helt super til å fylle flasker og andre beholdere. Bruker alltid den til øl som skal karboneres naturlig. Krever at du har trykksettet til Saurusen, selvsagt. Og en beergun – eller kopi fra Ali. Karbonert øl bruker jeg mottrykksfyller til.
Har ikke sånt selv, men er ikke en kombinasjon ideelt? Lavt karbonert øl via beer gun og så litt lake/speise med doseringssprøyte?
 
En beergun er jo helt super til å fylle flasker og andre beholdere. Bruker alltid den til øl som skal karboneres naturlig. Krever at du har trykksettet til Saurusen, selvsagt. Og en beergun – eller kopi fra Ali. Karbonert øl bruker jeg mottrykksfyller til.
Ølet drives ut ved at man kobler til CO2? Eller er trykket i saurusen nok til det?
 
Du må ha trykk for å presse ut.
Åpenbart. Spørsmålet var hvorvidt trykket man kan få i saurusen vha gjæringen er nok, eller om det må etterfylles CO2 for å holde høyt nok trykk gjennom tappeprosessen.

Fant forøvrig en av deres videoer på nett nå, hvor de monterer inn en kran nederst, som kan brukes til flasking. De tar jo forbehold om at den ikke tåler like høyt trykk da, men det virket som om det mest var et forbehold mtp garanti. Dog, med prisen på en Ali-beergun er det ikke store forskjellen i hva det vil koste kontra en kran.
 
Åpenbart. Spørsmålet var hvorvidt trykket man kan få i saurusen vha gjæringen er nok

Det blir vel som å trykke ut øl av et corneliusfat uten CO2, det funker for noen halvlitere, men ikke veldig mye. Du får også problematikk med at truben vil begynne å føyke rundt etterhvert som CO2 går ut av ølet. Det blir nok noe griseri i seg selv.
 
Jeg har en Fermentasaurus som jeg gjærer øl som er utsatt for oksidering. Funker meget bra, og får helt lukket overføring til fat ved bruk av mottrykk og spunding ventilen. For meg fungerer denne helt utmerket.

Jeg har alltid overført til fat, da jeg ikke har tid til å vente med neste brygging, før jeg har drukket opp ølet. Jeg vil faktisk tro at en slik 16 gram patron burde holde, hvis du avslutter gjæringen opp mot >1 bar og kjører cold crash. Da vil ølet være tilnærmet ferdig karbonert, og du bare justerer med patronen. Eventuelt om en bruker 2 patroner. Bakdelen er at fermentasaurus'en er ikke ledig for nye oppdrag. Og at det er viktig å få dumpet gjær kaken, slik at en ikke får auto lyse. Blir litt griseri med trykk i bunnflasken, men det er til å leve med.
 
Autolyse tror jeg ikke er noe problem så lenge ølet står kaldt. Hadde en IPA jeg gjæret og tørrhumler på corneliusfat. Stod i 2 måneder på kake, gadd ikke overføre til nytt fat, og serverte rett fra det. Var nydelig til siste slutt. Ingen mulighet for oksidasjon heller.
 
Autolyse tror jeg ikke er noe problem så lenge ølet står kaldt. Hadde en IPA jeg gjæret og tørrhumler på corneliusfat. Stod i 2 måneder på kake, gadd ikke overføre til nytt fat, og serverte rett fra det. Var nydelig til siste slutt. Ingen mulighet for oksidasjon heller.
Har tenkt på å gjære på corneliusfat. Bruker du spunding ventil for å holde kontroll på trykket ? Eller venter du med å sette på lokket til gjæringen er nesten ferdig ?
 
Tilbake
Topp