Jeg setter på lokket med en gang gjæren er pitchet.Har tenkt på å gjære på corneliusfat. Bruker du spunding ventil for å holde kontroll på trykket ? Eller venter du med å sette på lokket til gjæringen er nesten ferdig ?
Litt avhengig av hva jeg gjærer så bruker jeg spundingventiler på fatene hele veien og gjærer da på 1bar stortsett (typisk på lagere som jeg gjærer litt varmere i så fall). Jeg fyller stort sett 2 fat med 17 liter (36 liter batch) og bruker blowoff slange koblet med en CO2 ventil ned i en cola flaske i starten. På alle øl pleier jeg å cap'e gjæringen med spundingventil mot slutten så jeg ender med 1.5bar som erfaringsmessig gir riktig karbonering når fatet er CCet og overført til serveringsfat (jeg har også god erfaring med å ikke overføre IPAer). På IPAer pleier jeg å cappe samtidig som jeg tørrhumler, slik at all humlearomaen forblir i ølet og lite blir blåst ut...
Det er litt sånn som du må prøve ut i starten for å få fintunet, det var det for meg hvertfall. Anbefaler å bruke gjær som ikke er veldig glad i å flokkulere i toppen eller evt. ha i antifoam. Jeg bruker clear beer draught tilbehør til fatene så jeg trekker øl fra toppen i stedet for bunn og etter en god CC så får jeg ut klar øl uten trub.
Jeg har ikke prøvd å gjære uten lokk, men ser for meg at det går fint om du da setter på lokket når gjæringen avtar.