Prosjekt barrique

Men om jeg ikke finner konsistens i meskinga ser ihvertfall gjæringa ut til å gå på skinner. Å få nok gjær skal ikke by på problemer. Å unngå søl utover hele boden, derimot...
 
Men om jeg ikke finner konsistens i meskinga ser ihvertfall gjæringa ut til å gå på skinner. Å få nok gjær skal ikke by på problemer. Å unngå søl utover hele boden, derimot...
Det sies jo at det er gjæren som lager ølet.
Så da er du jo på et godt spor.

Hva var det det hadde vært på tønnen tidligere?
 
Nå sitter jeg i kjelleren med ryggen lent mot tønna, sånn passe sliten. Rundt meg står det 142 liter dobbel i varierende stadie av gjæringsforløpet. Det bobler så det freser i gjærlåsene på de første. Kjøleskapet med ferdig øl, som er fylt til plimsollmerket durer vennlig i bakgrunnen. Jeg tror jeg skal ta meg en øl før jeg tar kvelden. Det kjennes fortjent. Og nødvendig.
 
Har du vurdert å brygge high gravity for å så vanne ut litt? Da får du mer volum pr batch. Eller er du ferdig nå? Jeg ser for meg at du sitter der som en soldat som har vært i krigen.
 
Har du vurdert å brygge high gravity for å så vanne ut litt? Da får du mer volum pr batch. Eller er du ferdig nå? Jeg ser for meg at du sitter der som en soldat som har vært i krigen.
Grainfatheren er ikke så morsom å jobbe med når det blir mye korn. Det er hardt nok å komme opp i åtte, ni prosent alkohol som jeg sikter på nå. Ikke helt ferdig enda, fire batcher til imorra, så er jeg ferdig. Bare at for å komme dit må jeg først flaske en porter jeg har stående som opptar det siste fatet mitt. Det skal ikke mangle på ting å gjøre. Ja, og parallelt driver jeg og pusser opp et gammelt eikebord. :D
 
Aha. Nei har skjønt at GF ikke er veldig glad i å bli makset. Det liker jo ingen oppsett dog, effektiviteten dropper likt selv om det er 10L eller 2500L. Men du kan skylle mer, og koke lengre, men GF lar det vel ikke koke større volum enn det som er "planlagt".
 
Aha. Nei har skjønt at GF ikke er veldig glad i å bli makset. Det liker jo ingen oppsett dog, effektiviteten dropper likt selv om det er 10L eller 2500L. Men du kan skylle mer, og koke lengre, men GF lar det vel ikke koke større volum enn det som er "planlagt".
Det blir bra fullt med noe særlig mer enn 28 liter til kok, ihvertfall. :)
 
Dette har vært en dag med noen tilbakeslag og noen seire. For det første lakk tønna som en sil når jeg starta trutninga, det var ikke så oppløftende. Så innså jeg at jeg måtte brygge en batch mer enn jeg hadde tenkt (og hadde gjærfat til) for å være sikker på å ha nok. Og i tillegg uttrykte naboene misnøye med vørterlukt over hele blokka. På et tidspunkt var moralen lav.

Heldigvis trådde designavdelinga støttende til. Hjelp til både brygging og trutning idag, samt at designavdelinga tok på seg jobben å koke kandissirup til det ekstra brygget (for jeg hadde vært for dumt til å legge inn redundans) hjalp bra. Og tønna trutner fint nå. Tror den skal være ferdig til imorra kveld. Og da er jobben gjort, og så trenger jeg aldri gjøre det igjen.

I kjelleren koker det nå i ni gjærlåser. Tre til, så er det nok og litt til. Og om et par uker kan jeg nyte følelsen av å ha en barrique full av øl rett under meg. Og da skal jeg ikke brygge mer på en liten stund, tror jeg. :)
 
Fantastisk tråd, men jeg er redd du må brygge noen kjappe brygg du kan drikke mens prosjektet får tid til å modnes.
Med hensyn til det eikebordet, er det bare å sage skiten i biter og putte i ølet.
 
Jeg har allerede to fulle kjøleskap med ferdig øl, så jeg skal nok ha til maten en stund framover. :)

Eikebordet har allerede kommi et stykke på vei, det vil si, jeg har fått demontert det. Det er det fine med sånt gammalt dyrelim, det løsner med fuktighet og varme. Prøv det med moderne lim. Med andre ord er det egentlig ganske klart til å gå i ølet. :p
 
Våkna sliten og lei, fikk meg en dusj og en kopp kaffe og tok et overblikk over situasjonen. I den ene grynfaren var et solid lag køl i bånn som ikke ville løs uten videre. Tønna var nesten, men ikke helt tom etter å ha stått hele natta. Og i kjelleren hadde det ene gjæringsfatet blåst lokket og spredd gjær utover halve boden.

Nå er alt vaska, tønna fylt på nytt og begge grynfedrene nådd temp for innmesk. Takke faen at dette ihvertfall er siste dag for brygging.
 
Tilbake
Topp