Prosjekt barrique

Dette er et så kult prosjekt! Kjekt å se. Hvor lenge skal det være på tønna nå?

Jeg har jo også en tønne, dog i noget mindre format... (30 liter).
Tenker jeg brygger en ny batch når det nærmer seg jul og tapper og flasker rundt 20 liter da. Så kanskje en ny batch til sommeren igjen?
 
Fristende å starte et projeto barrica selv. Guiden her i Quinta de Bacalhôa i Setúbal, Portugal trodde de koster under 50€. Lurer på hva transport koster?

Disse på bildet inneholder moscatel.
b3049dfc93cd7bc516d6cf24b4ebd584.jpg
7dd9e5beb759d82ee7171d7cb2513f8b.jpg
 
Her om dagen prøvde jeg ølet fra fatet, og det var egentlig ganske skuffende. Nå har det ikke stått så lenge, men ølet var rett og slett ganske kjedelig. Ingen usmak, men ikke så spennende at det gjør noe. Lettdrikkelig, da, men jeg har ikke fått noe særlig preg ut av hverken gjæra eller kandissirupen. Da er det selvsagt fristende å tenke brett eller bakterier. Jeg tenkte den skulle få stå litt til for å se om det bor noe festlig i treverket som kan sette litt preg på ting, men om det er like uinteressant om en stund må noe gjøres. Forslag til hva jeg kan pitche?
 
For å spørre om et mer konkret råd, noen erfaring med wlp665? Ut fra beskrivelsene jeg finner ser det ut som den burde snakke bra med hva jeg opprinnelig håpa på for ølet.

Det virker jo litt puslete å bare helle en pakke i den tønna, men ut fra hva jeg leser på Milk the funk spiller ikke pitch rate i sekundær noen rolle. Tid skal den jo uansett få nok av.
 
Etterhvert som du tapper av, kan du alltids tilsette mer ekstreme versjoner av det ølet du allerede har på tønna. Den vil da få det ønskede preget over litt tid.
Alternativet er å tappe 12L som du sekundærgjærer med dobbel dose gjær og kandi på høy temperatur før du har det tilbake på fatet.
Dette kan du gjenta til ønsket smak
 
Etterhvert som du tapper av, kan du alltids tilsette mer ekstreme versjoner av det ølet du allerede har på tønna. Den vil da få det ønskede preget over litt tid.
Alternativet er å tappe 12L som du sekundærgjærer med dobbel dose gjær og kandi på høy temperatur før du har det tilbake på fatet.
Dette kan du gjenta til ønsket smak
Det er sant, gi det noen år, så vil det kunne bli sånn jeg ville ha det.

Jeg syns det er rart jeg fikk så lite preg av gjæren denne gangen. Det kan være jeg har overpitcha ganske kraftig. Jeg spadde jo bare gjær fra ett fat over i et nytt etter hvert som jeg brygga, uten noe egentlig mål på hvor mye. Overraskende å få et nøytralt preg av westmallegjæra.
 
Jøss, en mann uten CO2. Blir vel bare co2 ut rett innafor proppen det hvor co2 lager overtrykk i tønna slik at øl tar seg opp røret.
 
Tilbake
Topp