Bryggesoftware: Brewing Day

Jeg sjekket kjapt gjennom boka nå, men klarte ikke i farta å se hvor det sto noe om dette. Hvis du vet hvor, så send meg gjerne i riktig retning :)

Selv mener jeg at dette ikke er noe å implementere. Det er fancy. Men det er så vilt mange variabler som skal klaffe som også er utenfor softwarens kontroll, at det skal stemme. Stemmer det ikke er det ikke vits i å implementere synes jeg. Dette går på erfaring hva FG vil bli.
 
Kan sjekke jeg også, men det er ikke noe jeg har lagt meg på hjertet. Opplyste bare om at jeg hadde boka :)

(EDIT: Jeg er for øvrig enig i det @Miguel sier over)
 
Ja, det er ikke så lett å implementere noe her som stemmer isåfall, da det er mange flere variabler enn akkurat temperatur som påvirker hva FG vil bli til slutt. Men jeg driver å ser litt på om det er noe nytte jeg kan klare å få ut av det i applikasjonen.
 
Angående globale ingredienser, så stemmer det at det kun er admin som har mulighet for å slette eller legge til disse, men alle brukere har mulighet til å "slette" fra denne listen for sin egen del hvis det er noe de ikke ønsker å se her. Dette vil da ikke si at den globale ingrediensen faktisk er slettet, men kun at den er skjult for de.
 
Og så får jeg internal server terror når jeg prøver å eksportere en oppskrift. Er det mulig man kunne laget custom eksporterte oppskrifter som blir printable? F.eks at man kan huke av hva man vil ha med? Ofte så vil man bare ha med grainbill og humle f.eks.

Hei. Skal se på det med avhuking, men tenkte å se på feilen du får først. Hvilken oppskrift er det du har prøvd å eksportere som feiler? Så fikser jeg feilen :)
 
Hei, og takk for en meget fin software. Det er et par ting jeg har noen spørsmål til:

Jeg brygger no-sparge med en BB60 basic. Vedlagt bilde viser "Summary" over mine data. Her er kommer "Sparge water" opp med 9.24 liter. Jeg brygger som sagt no-sparge, og oppsettet i softwaren er deretter. Men det jeg har vanskeligst med å forstå er forholdet mellom "Pre-boil gravity" og "Mash efficiency". Forskjellen i SG mellom "Estimated" og "Actual" er minimal, mens "Mash efficiency" er redusert med nesten 10%. Er dette riktig? Samtidig misset jeg overraskende mye på OG, selv om "Total evaporation" er akseptabel. Finnes det en forklaring på dette? Oppskriften er også lagt ved lengre ned.
mvh Charles Johannessen

Hei. Kunne du fortalt meg hvilken oppskrift dette gjelder, så kan jeg undersøke litt nærmere for deg?
Jeg gjorde kjapt utregningen for Actual mash efficiency, og den stemmer iallefall.
Det du har av malt gir tilsammen 785 "gravity points", altså potential * vekt i pounds.
Pre boil volume er 7,66 gallons.
Så max gravity ved 100% utnyttelse er da 1.102. Du har 1.058, som vil si 56.8% mash efficiency (jeg har rundet av tallene når jeg regnet manuelt, så det er grunnen til forskjellen på 0.2 som du ser fra programvaren)

Grunnen til at du får store differ mellom det som er beregnet mistenker jeg også at er fordi du har med sparge water her som du ikke skulle hatt på en no-sparge.
 
Jeg tror faktisk for lenge siden at jeg selv ba om en slags feature som jeg selv kan lide litt av nå. Husker ikke helt greia men husker jeg mente at det er helt irrelevant for meg å se "generiske" malt-typer, da jeg bare bruker malttyper jeg selv har lagt inn. Så kanskje jeg nå ser på en slags hybrid-løsning på alt sammen.

De to tingene man kan gjøre for å "skjule" globale ingredienser er å trykke på "globusen" slik at den blir grå. Da ser man ingen av de globale i det hele tatt. Eller så kan man velge å slette enkelte av de som da er det du har gjort i dette tilfellet tenker jeg som gjør at den ene humlen ikke vises mer.
 
Morro at jeg ble tagget samme sekund som jeg gikk inn i tråden.

Uansett. Akkurat køpt meg lisens.

Etterlyser g/l co2. ikke vare volumer co2. Det burde vel være greit å implementere.

Og. Skulle legge til humle, dette er dumt spørsmål, men hvordan gjør jeg det. Bare under ingredients" Fant ikke noe da jeg søkte på "tett", så gikk jeg i ingredients tabben og så ar jeg ikke har noen lokale humler, så gikk jeg på global, fant tettnanger, men må denne importeres til lokale? Uansett så for å se hva som skjedde så trykket jeg delete, og nå finner jeg ikke tettnang noe sted.

Og så ønsker jeg meg (med mindre det finnes og jeg er blind) en dilution-funksjon. Jeg brygger f.eks innimellom til dobbel styrke, for å så vanne ut i gjæringsdunken.

Angående g/l co2: Vær så god, dette er nå tilgjengelig.

Angående humlen. Her vet vi vet hva som har skjedd. Jeg burde kanskje lage en mulighet for å kunne se hvilke globale ingredienser man har slettet/skjult slik at man har mulighet til å gjenopprette denne hvis man skulle ønske det. Si ifra hvis du manuelt ønsker at jeg gjenoppretter denne for deg nå.

Angående dilution-funksjonen. Tenker du da på at du brygger med dobbel styrke pga. kapasitet på meske og kokekjele, for å fylle opp med vann etter koking for å komme til din "egentlige" OG? Så det er altså en slags parameter angående Top up water du er ute etter?
 
Hei. Kunne du fortalt meg hvilken oppskrift dette gjelder, så kan jeg undersøke litt nærmere for deg?
Jeg gjorde kjapt utregningen for Actual mash efficiency, og den stemmer iallefall.
Det du har av malt gir tilsammen 785 "gravity points", altså potential * vekt i pounds.
Pre boil volume er 7,66 gallons.
Så max gravity ved 100% utnyttelse er da 1.102. Du har 1.058, som vil si 56.8% mash efficiency (jeg har rundet av tallene når jeg regnet manuelt, så det er grunnen til forskjellen på 0.2 som du ser fra programvaren)

Grunnen til at du får store differ mellom det som er beregnet mistenker jeg også at er fordi du har med sparge water her som du ikke skulle hatt på en no-sparge.

Oppskriften er «Trippel salto». Ja, jeg får 'sparge water' opp selv om utstyrsprofilen er satt til 'no sparge'. Kan jeg gjøre noe med dette?

Takk igjen for suveren software. Mitt desiderte førstevalg.
 
Angående g/l co2: Vær så god, dette er nå tilgjengelig.

Angående humlen. Her vet vi vet hva som har skjedd. Jeg burde kanskje lage en mulighet for å kunne se hvilke globale ingredienser man har slettet/skjult slik at man har mulighet til å gjenopprette denne hvis man skulle ønske det. Si ifra hvis du manuelt ønsker at jeg gjenoppretter denne for deg nå.

Angående dilution-funksjonen. Tenker du da på at du brygger med dobbel styrke pga. kapasitet på meske og kokekjele, for å fylle opp med vann etter koking for å komme til din "egentlige" OG? Så det er altså en slags parameter angående Top up water du er ute etter?

Det stemmer. Men vet ikke om jeg går imot meg selv nå (kan hende global og lokal ble implementert etter at jeg spurte etter noe om at jeg ikke ville se ting jeg ikke har lagt inn selv). Men det er vel kanskje ikke vits at det er mulig å slette fra global, da du kan editere de globale "for deg selv", og da stemmer dataene for den varianten av den globale du bruker.

Top up water ja, det er det det blir.

F.eks jeg brygger 14L OG 1.100, og end target er 1.050 28L. Det er ikke superviktig, men det er greit for da kan man se i oppskriften at det er et High Gravity-brygg som er vannet ut. Men det som er greia med dette er at da må det implementeres (kanskje gjort det?) lavere utnyttelse av alfasyre under kok, selv om OG bare er 1.050 etter utvanning.

Men det er også forskjelige steder i prosessen man kan vanne ut. Store bryggerier gjærer jo høy gravity, og vanner ikke ut før etter gjæring f.eks

Beersmith har en slik option, men den er ræva, siden han av en eller annen grunn har glemt at jeg fortsatt har "loss to trub", så når jeg bruker den funksjonen så tror den at jeg tar med det jeg egentlig har satt som "loss to trub", så OG blir feil. Mangler 2L high gravity å blande ut med siden jeg ikke tar med loss to trub ut av kokekjelen.
 
Hei. Jeg får det samme her også. Merkelig siden jeg ikke har endret noe. Jeg er ikke hjemme før i kveld, så det beste jeg klarer akkurat nå er å prøve en restart. Prøver det ASAP.
 
Jeg driver med en gjærstarter nå, og oppgir datoen for mine PurePitch-pakker med wlp001 til 23.05.2018. Da får jeg 57.4% viability. På White Labs sine sider som omhandler PurePitch, nevnes det at shelf-life er høyere i disse pakkene. Denne gjæren skal ifølge White Labs ha viability på 90%. Er det en idé å legge til egen viability-funksjon for PurePitch-pakker?
 
Jeg driver med en gjærstarter nå, og oppgir datoen for mine PurePitch-pakker med wlp001 til 23.05.2018. Da får jeg 57.4% viability. På White Labs sine sider som omhandler PurePitch, nevnes det at shelf-life er høyere i disse pakkene. Denne gjæren skal ifølge White Labs ha viability på 90%. Er det en idé å legge til egen viability-funksjon for PurePitch-pakker?

Hei og beklager sent svar. Det høres absolutt ut som om dette er noe jeg burde sjekke opp. Du får trikse med datoen så lenge slik at du får 90% slik at resten av beregningene blir korrekt :)
 
Er det mulig å endre start-dato for et brygg? Jeg har et brygg i gang, og skal legge inn at jeg har begynt på det i brewingday. Men da blir start-datoen og utregnet slutt-dato for gjæring i forhold til når jeg legger det inn. Jeg ønsker å tilbakedatere. Når jeg brygget, førte jeg på papir.
 
Er det mulig å endre start-dato for et brygg? Jeg har et brygg i gang, og skal legge inn at jeg har begynt på det i brewingday. Men da blir start-datoen og utregnet slutt-dato for gjæring i forhold til når jeg legger det inn. Jeg ønsker å tilbakedatere. Når jeg brygget, førte jeg på papir.

Hei Dessverre er ikke denne funksjonaliteten på plass enda, men hvis du sender meg hvilket brygg, og tidspunktene, så kan jeg legge det inn for deg :)
 
Så bra at det vil komme! Det liker jeg.

Brygget har ID : 5b82b01e1ddcaa347c2ff3dd

Hvis jeg kan få lov å få endret verdien for dag til den 19. aug så hadde det vært fint.

Brew started : 26.08.2018 -> 19.08.2018
 
Tilbake
Topp