Kan vannjustering føre til uklart øl?

TorfinnS

Norbrygg-medlem
Kan vannjustering føre til at man får uklart øl? Brygget en porter med vannjustering fra Gahrs tabell, gips og natron. Første gang jeg har justert vann. Ølet ble uklart. Wlp013. Andrimne porter. Hva ellers er det som kan gjøre at man får uklart øl?
 
Må sies vi bommet med crystalmalt. 7 prosent 240 ebc skulle det være men vi brukte 400 istedet. Så var det 9 prosent brown malt og 6 prosent havregryn. Har tidligere brygget en nøgne ø porter som ble meget bra. Men denne ble ikke bra. Vet ikke om det vil gå seg til ved lagring.
 
Det som også var forskjellig med denne var at vi brukte crisp maris otter pale malt. På den forrige brukte vi weyermann. Kan maris otter være årsaken til uklart øl? Har lest om det på noen forum.
 
Jeg har opplevd det samme med bruk av Crisp maris otter. Mudderaktig øl som aldri klarnet, samt en slags sur bismak. Det er mulig Crisp har varierende kvalitet på batchene, da jeg brygget fra et par sekker jeg kjøpte samtidig, og slet med i lang tid. Det ble bra så fort jeg gikk tilbake til Thomas Fawcett maris otter. Det er mulig Crisp har blitt bedre, personlig forsåker jeg å unngå det firmaet så langt som mulig.
 
Jeg har ikke problemer med Crisp MO, men jeg hadde problemer med uklart øl som jeg mener hang sammen med en sekk med pale malt fra Bestmalz. Så det var veldig interessant å lese den tråden du lenket til.

Da jeg hadde brukt opp den sekken - jeg brukte den til slutt bare til å lage startervørter:) - kjøpte jeg en ny av sammme slag, og den har ikke gitt problemer.

Nå kan det være andre årsaker, og til spørsmålet ditt om vannjustering kan bidra, så er vel svaret "ja", fordi vannjusteringen påvirker pH i vørteren, og den påvirker igjen proteinkoagulasjonen under koking. Det har sammenheng med begrepet "isoelektrisk punkt" - som jeg ikke skal late som om jeg har kompetanse til å forklare. Jeg er usikker når det gjelder hvor grensene går, siden jeg har funnet motstridende informasjon, gitt av to troverdige kilder (Kai Troester og Charlie Bamforth). Men det er mulig, hvis du har brukt litt mye natron, at du har kommet så høyt at du har fått dårlig proteinkoagulasjon.

Så kan det også være stivelse, som @jab sier. Har du hatt mye klumper i mesken, ikke latt enzymene få nok tid til å jobbe, hatt veldig tjukk mesk, hatt for grov kverning - så kan det gi uklart øl.
 
Bruker du noe for klarning (Irish Moss eller lignende og evt. noe Brewers Clarex-aktig i gjæringskaret)? Får du kjørt Cold Crash?

Uansett har jeg sluttet å bekymre meg for mye for klarheten. Jeg bruker både Irish Moss og Brewers Clarex i de fleste av ølene mine, og synes det blir klart nok. Når jeg ser hva som serveres på tapp fra mikrobryggeribarene rundt omkring, så synes jeg mitt er krystallklart, relativt sett...
 
Bruker du noe for klarning (Irish Moss eller lignende og evt. noe Brewers Clarex-aktig i gjæringskaret)? Får du kjørt Cold Crash?

Uansett har jeg sluttet å bekymre meg for mye for klarheten. Jeg bruker både Irish Moss og Brewers Clarex i de fleste av ølene mine, og synes det blir klart nok. Når jeg ser hva som serveres på tapp fra mikrobryggeribarene rundt omkring, så synes jeg mitt er krystallklart, relativt sett...
Brukte ikke det på dette ølet. Har vel brukt det på halvparten av ølene vi har laget.
 
Jeg har ikke problemer med Crisp MO, men jeg hadde problemer med uklart øl som jeg mener hang sammen med en sekk med pale malt fra Bestmalz. Så det var veldig interessant å lese den tråden du lenket til.

Da jeg hadde brukt opp den sekken - jeg brukte den til slutt bare til å lage startervørter:) - kjøpte jeg en ny av sammme slag, og den har ikke gitt problemer.

Nå kan det være andre årsaker, og til spørsmålet ditt om vannjustering kan bidra, så er vel svaret "ja", fordi vannjusteringen påvirker pH i vørteren, og den påvirker igjen proteinkoagulasjonen under koking. Det har sammenheng med begrepet "isoelektrisk punkt" - som jeg ikke skal late som om jeg har kompetanse til å forklare. Jeg er usikker når det gjelder hvor grensene går, siden jeg har funnet motstridende informasjon, gitt av to troverdige kilder (Kai Troester og Charlie Bamforth). Men det er mulig, hvis du har brukt litt mye natron, at du har kommet så høyt at du har fått dårlig proteinkoagulasjon.

Så kan det også være stivelse, som @jab sier. Har du hatt mye klumper i mesken, ikke latt enzymene få nok tid til å jobbe, hatt veldig tjukk mesk, hatt for grov kverning - så kan det gi uklart øl.
Vi brukte de mengdene som står i tabellen til Gahr. Er 99 prosent sikker på at det ble riktig. Men det skal sies at vi ikke målte ph.
 
Bruker du noe for klarning (Irish Moss eller lignende og evt. noe Brewers Clarex-aktig i gjæringskaret)? Får du kjørt Cold Crash?

Uansett har jeg sluttet å bekymre meg for mye for klarheten. Jeg bruker både Irish Moss og Brewers Clarex i de fleste av ølene mine, og synes det blir klart nok. Når jeg ser hva som serveres på tapp fra mikrobryggeribarene rundt omkring, så synes jeg mitt er krystallklart, relativt sett...

Jeg bruker også Supermoss og Clarex, og det fungerer helt utmerket. Mørke øl blir superklare, uten CC eller gelatin eller sånt. Burde kanskje brygge uten noe som helst en gang, for å se hvordan det blir da.
 
Joda, men naturlig flaskekarbonering kan nok ikke slå tvangskarbonert, filtrert øl på klarhet.

I noen tilfeller - ikke alltid, altså - kommer jeg skummelt nær med lyst øl, også. Så nær, i alle fall, at det ville være helt absurd å stresse med ekstra tiltak for å få det enda klarere.

Clarex virker over tid, så det aller klareste lyse ølet mitt er sånt som ikke er helt ferskt.

Når det gjelder det mørke ølet, våger jeg den påstanden at det ikke er mulig å se forskjell.

Ellers er jeg enig med deg i at det ikke spiller all verdens rolle å få ølet maksimalt krystallklart - sjøl om jeg synes et klart øl er vakkert, og at klarhet er en egenskap som løfter ølet litt.
 
Det skal sies at denne gikk seg til etter 3 måneders lagring. Det uklare preget forsvant. Var noe mer røstet pga mørkere karamellmalt som forklart tidligere. Denne ble bedre og bedre. De som ble flasket hadde nokså mye bunnfall.
 
  • Like
Reaksjoner: JEG
Tilbake
Topp