Cold crash

Fordi ting, i følge fysikkenslover, bunnfeller bedre når det er lite trub i bunn av bøtta? :D

Vel, tyngdekraften er vel like sterk uansett...

Mener du virkelig at det er beste praksis å stikke om flere ganger før flasking?

Om du har så mye trub at du må stikke om flere ganger, kan et alternativ være å vente litt etter nedkjøling og ta med litt mindre trub fra kjele til gjæringskar i utgangspunktet.
 
Sist redigert:
Cold Crash er en praksis oppfunnet av djevelen. 10 liter volum i headspace krymper til nesten 9 liter når temperaturen faller 20 grader. Man tilfører altså nesten 1 liter luft (2 dl oksygen) om man ikke erstattet volumet med CO2 under prosessen. En omstikking (eller to) introduserer enda mer oksygen. Ølet bør nok drikkes raskt, ja.
 
Sist redigert:
Vel, tyngdekraften er vel like sterk uansett...

Mener du virkelig at det er beste praksis å stikke om flere ganger før flasking?

Om du har så mye trub at du må stikke om flere ganger, kan et alternativ være å vente litt etter nedkjøling og ta med litt mindre trub fra kjele til gjæringskar i utgangspunktet.

Fjerner du bunnfallet, fjerner du jo noe av den massen som trekker i de partiklene som skal bunnfelles, og følgelig vil bunnfellingen gå treigere.

Ser man for seg at vi brygger i rommet, i vektløs tilstand, blir dette veldig innlysende. I ei bøtte uten bunnfall vil det selvfølgelig ikke finne sted noen bunnfelling i det hele tatt. I ei bøtte med bunnfall, derimot, får du etter hvert klart og fint øl.

Synd ikke flere har lest litt elementær fysikk:p.
 
Diskusjonen om fysikkteori til side - hvis vi ser på den aktuelle problemstillingen, mener du det generelt er et godt råd å stikke om flere ganger etter endt gjæring, @Finn?
 
Sist redigert:
Vel, tyngdekraften er vel like sterk uansett...

Mener du virkelig at det er beste praksis å stikke om flere ganger før flasking?

Om du har så mye trub at du må stikke om flere ganger, kan et alternativ være å vente litt etter nedkjøling og ta med litt mindre trub fra kjele til gjæringskar i utgangspunktet.
Det var ironi! Hallo! :confused: Mye eller lite trub i bøtta har ingenting å si for bunnfelling og effekten av CC såklart.

At folk fortsatt overfører øl til ny gjæringsdunk er jo utrolig. Meningsløst. Men det er som alltid meget vanskelig å overbevise troende at de tror feil. Så det beste er vel egentlig å holde kjeft eller jatte ironisk med.
 
Tilbake til fysikken.
Lenge siden jeg har lest elementær fysikk (hvis jeg noen gang har gjort det) så dette må du nesten forklare nermere @Finn Berger
Klarer ikke å forstå hvordan du tenker.
Men så forstår jeg ikke gravidasjonskraften heller.
Hvordan den virker er ikke helt det samme.
 
Pluss og minus tiltrekker hverandre og vil ende opp på bunn ved hjelp av tyngdekraft raskere enn uten en av polaritetene til stede?
 
Skulle vel tro tiltrekningskraften til jordkloden på 1G er mer enn nok for å felle ut proteiner, uten at man trenger å tilsette mer masse i gjærkaret?
 
Cold crash er en effektiv måte å felle ut mye uønskede greier på, oksidering pga minkende volum i gjærkarret er et mer eller mindre teoretisk problem, jeg har aldri hørt om noe øl som har tatt skade av coldcrash. Jeg drev selv med dette en tid, og da i gjæringskarret som sto i et kjøleskap som var styrt av stc10000. Uproblematisk og helt fint, nå etter så mange år med finpussing av bryggeri, og rutiner, finner jeg det unødvendig, da øllet er glassklart uten noe form for klarningsmiddel, fining, eller coldcrash. Men det finnes umåtelig med lesestoff om evnet, og særlig ved pilsbrygging er det mange som liker dette. Alle får finne sin måte å gjøre ting på. Det finnes ingen selvklar fasit egentlig.
 
Vel, høres ut som vi er enige ifht å stikke om før CC er unødvendig :) Prosessen med og kanskje grunnen til CC er vel for mange at man potensiellt får klarere øl, men også at det ved tapping gir mindre sig i gjær som gjør det lettere å få ut mer øl uten rester av gjær, såfremt man ikke bruker en konisk gjæringstank/kar. Så kanskje utstyret man bruker er litt styrende for hvordan man gjør det? Men raskere modning pga CC? Fordi man potensiellt får en økning av CO2?
 
Det jeg ønsker meg som hjemmebrygger er en effektiv og billig sentrifuge. Det hadde vært genialt. Om noen har et godt patent så si ifra :).
 
Vel, høres ut som vi er enige ifht å stikke om før CC er unødvendig :) Prosessen med og kanskje grunnen til CC er vel for mange at man potensiellt får klarere øl, men også at det ved tapping gir mindre sig i gjær som gjør det lettere å få ut mer øl uten rester av gjær, såfremt man ikke bruker en konisk gjæringstank/kar. Så kanskje utstyret man bruker er litt styrende for hvordan man gjør det? Men raskere modning pga CC? Fordi man potensiellt får en økning av CO2?
Økningen av co2 etter coldcrash er null. Enkelt og greit. Konisk gjæringstank er kult, men jeg vet av erfaring hvor lite produktive de er, med mindre du brygger større volum, coldcrash og konisk er veldig vanskelig å kombinere, da coldcrash på volumer der konisk er hensiktsmessig er en utfordring. I volumer der konisk er veldig bra, spiller det liten rolle for den siste literen også.....
 
Diskusjonen om fysikkteori til side - hvis vi ser på den aktuelle problemstillingen, mener du det generelt er et godt råd å stikke om flere ganger etter endt gjæring, @Finn?

Nei, med mindre det er snakk om et sterkt øl som skal stå lenge på gjærkaka. Da ville jeg vel overveid det. Men jeg stikker om til tappekar for å få blandet øl og speise før jeg flasker.
Tilbake til fysikken.
Lenge siden jeg har lest elementær fysikk (hvis jeg noen gang har gjort det) så dette må du nesten forklare nermere @Finn Berger
Klarer ikke å forstå hvordan du tenker.
Men så forstår jeg ikke gravidasjonskraften heller.
Hvordan den virker er ikke helt det samme.

Jeg bare følger opp fleipen til @jab . Fysikkunnskapene mine er høyst rudimentære, og jeg skulle gjerne sett at noen med solide fysikkunnskaper (og ditto norskkunnskaper!) skreiv en "Elementær innføring i fysikk for hjemmebryggere".

Men jeg begynte å tenke litt på det der etterpå. Kanskje det kunne vært sendt som et spørsmål til Abels tårn (NRK P2's panelprogram for artige spørsmål om vitenskap)? Kan vi få klart øl om vi brygger i verdensrommet:confused:?
 
Om dere er redd for å dra inn 02 under gjæring så er det bare og kjøpe fat til å gjære på :). Helt tett, og tåler både vakuum og trykk :).
 
Sist redigert:
Tilbake
Topp